ایران ضایعات

عرضه فراوان ضایعات مس و آلومینیوم ، سود فروشندگان ضایعات را کم کرد

عرضه فراوان ضایعات مس و آلومینیوم ، سود فروشندگان ضایعات

عرضه فراوان ضایعات مس و آلومینیوم، سود فروشندگان ضایعات را کم کرد : هم‌اکنون بازار ضایعات غیرآهنی برای برخی از فعالان بازاری تاحدی گیج‌کننده به‌نظر می‌رسد. با این‌که تقاضای اساسی مس و آلومینیوم و همچنین سایر فلزت غیرآهنی نسبتا زیاد بوده است و پیش‌بینی می‌شود که این روند در سال جاری ادامه داشته باشد، اما عرضه فراوان ضایعات به واحدهای فراوری و بازرگانان اجازه نداده تا از افزایش کلی قیمت کالاها بهره ببرند.

استفن ماس، معاون شرکت استانتون ای ماس (Stanton A. Moss) در منطقه برین مار در ایالت پنسیلوانیا، با اشاره به این‌که تقاضای ضایعات غیرآهنی در ماه‌های اخیر به‌شدت تغییر کرده، می‌گوید حدود یک سال پیش، اکثر مصرف‌کنندگان به‌دنبال خرید ضایعات برای همان ماه یا ماه آینده بودند، اما اخیرا به‌مدت سه ماه است که تمایلی به خرید چند نوع از ضایعات کارخانه‌ای ندارند. ژوزف پیکارد، اقتصاددان بلندپایه و مدیر کالای موسسه صنایع بازیافت ضایعات (ISRI)، می‌گوید بدون‌شک سال گذشته نسبت به سال 2016 میلادی، سال بسیار بهتری برای بازار ضایعات غیرآهنی بود.  بطور‌کلی پیش‌بینی می‌شود که تقاضای مشابهی در سال جاری داشته باشیم که لزوما درکل بهتر نیست اما قطعا بدتر هم نباید باشد، به‌ویژه با توجه به این‌که سیاست‌های خاص دولت آمریکا از جمله کاهش نرخ مالیات شرکت‌ها و تسهیل اخیر قوانین زیست‌محیطی سبب بهبود شرایط تجاری شده است. با این وجود برخی از ارقام موجود آنقدر که انتظار می‌رفت، تاثیرگذار نبوده‌اند. فروش خودروهای سبک نیز به‌تازگی نسبت به فروش بی‌سابقه آن‌ها در سال 2016 میلادی کاهش یافته است. بخش خودروسازی مصرف‌کننده و تولیدکننده برجسته ضایعات غیرآعنی به‌شمار می‌رود. اما در همین حال بازار مسکن که پیشرفت‌هایی داشته نیز همچنان آمار مثبتی را در زمینه آغاز ساخت مسکن جدید به‌ثبت رسانده است و شاخص مدیران خرید تولید موسسه مدیریت عرضه (Institute for Supply Management) نیز همچنان رشد بخش تولید را نشان می‌دهد.

صادرات ضایعات مس و آلیاژ مس به مقاصد اصلی (براساس تن)

تغییرات بازار صادراتی

با توجه به این‌که چین از گذشته 50 درصد از صادرات ضایعات غیرآهنی آمریکا را به‌خود اختصاص می‌دهد، در صورت عدم صادرات ضایعات کم‌کیفیت‌تر، مساله مهم این است که کارخانه‌های پردازش با این مواد چه کار می‌کنند. در برخی موارد، شرکت‌ها تنها این مواد را در انبارهای خود نگهداری می‌کنند تا جای دیگری پیدا کنند که تمایل به پذیرش ضایعات کم‌کیفیت‌تر داشته باشند، حال آن‌که سایر کارخانه‌ها تمایل دارند تا این مواد را به محصولاتی تبدیل کنند که برای مشتریان مطلوب‌تر است در زمینه ضایعات مس ، پیکارد می‌گوید که تمایل مالزی به این نوع ضایعات افزایش یافته، کشوری که صادرات ضایعات مسی آمریکا به آن به‌طور چشمگیری بیشتر شده است.

صادرات این کشور به کره جنوبی (حداکثر 69/5 درصد)، ژاپن (حداکثر 120/6 درصد) و آلمان (حداکثر 52/1 درصد) افزایش یافته است. وی عنوان می‌کند که تمایل به صادرات ضایعات آلومینیوم آمریکا از سوی کره‌جنوبی (حداکثر 12/6 درصد)، مکزیک (حداکثر 12/9 درصد)، هند (حداکثر 168/9 درصد)، مالزی (حداکثر 364/3 درصد) و اندونزی (حداکثر 98/3 درصد) نیز افزایش یافته است. وی می‌افزاید: همه این‌ها کشورهایی هستند که پایه تولید در آن‌ها در حال رشد است و به‌دنبال افزایش رشد اقتصادی هستند.

صادرات ضایعات آلومینیومی آمریکا به مقاصد مهم (براساس تن)

مسایل مربوط به تهیه‌ و توزیع

مسایل مربوط به تهیه ‌و توزیع به‌ ویژه حمل‌ و نقل نیز چالش بزرگی برای کارخانه‌های فراوری ضایعات غیرآهنی بوده و این چالش‌ها به‌واسطه دستورالعمل استفاده از ابزار واقعه‌نگاری الکترونیکی (ELD) جدید که از ماه دسامبر سال 2017 به‌اجرا درآمد، تشدید شده است. وی عنوان می‌کند پس از این تاریخ، نه‌تنها دسترسی به کامیون‌ها به‌میانگین پنج تا 10 درصد کاهش یافته، که البته این میزان در مسیرهای مختلف متفاوت است، بلکه نرخ کرایه حمل نیز حدود 20 تا 50 درصد بیشتر شده است. قیمت‌ ضایعات معمولا تحت‌تاثیر قیمت‌های کالاهای اولیه قرار می‌گیرند. اما با این وجود، قیمت‌ها از بالاترین سطح آن در ماه ژانویه کاهش داشته و به گفته یک کارشناس، این امر بدان دلیل است که بازار به این واقعیت رسیده که رشد اقتصادی چین در حال کاهش است. وی پیش‌بینی می‌کند که قیمت‌ ضایعات غیرآهنی اولیه باید در سطح کنونی یا نزدیک به آن تثبیت شود.

نظرات کاربران :

در حال پردازش ...
صرف نظر از پاسخ دهی (ارسال پاسخ برای نظر )