ایران ضایعات

کوره پخت آند آلمینیوم و نسوزهای آن داخلی شد

کوره پخت آند آلمینیوم و نسوزهای آن داخلی شد

کوره پخت آند آلمینیوم و نسوزهای آن داخلی شد

صرفه جویی 17میلیون دلاری در صتعت آلمینیوم

باشگاه آلمینیوم- برای واردات آجرهای نسوز در کوره های پخت آند در صنعت آلمینیوم سازی سالانه 17 میلیون دلار ارز از کشور خارج می شد.

در حقیقت تولید آجرهای نسوز ویژه کوره سوخت آند پیش از این در داخل به مرحله تولید نرسیده و این موضوع سبب واردات و خروج ارز از کشور شده بود. اما با همکاری وزارت صنعت، معدن و تجارت و انجمن صنفی صنعت نسوز و ورود فناوری کوره های پخت از این به بعد قرار است آجرهای نسوز ویژه آند در داخل تهییه شود تا در این زمینه به خود اتکایی برسیم.

فرآیند آند در تولید آلمینیوم

آند به عنوان قطب مثبت در فرآیند تولید آلمینیوم و ایجاد حرارت و افزایش دما از 950 به 960 درجه سانتی گراد در کوره های احیا نقش بسزایی ایفا می کند. به طوری که حدود 25 درصد هزینه تولید را شامل می شود. آند های مورد نیاز کوره های احیا و مواد مخصوص میکس به منظور آسترکاری کوره های احیا در کارگاه آند تهیه و آند های ساخته شده به کارگاه پخت منتقل و عملیات پخت روی آنها در یک دوره چند روزه انجام می شود. این عملیات شامل مراحل بارگیری، پیش گرم، پیش پخت، سرد کردن وتخلیه است . در کوره های پخت آند از آجرهای نسوز خصی استفاده می شود که پیش از این از تامین آ« برای کارخانه های آلمینیوم سازی از طریق واردات انجام می شد.

ورود فناوری آندسازی به کشور

کوره پخت آند در آلمینیوم سازی نیازمند اجراهای نسوز است که با طراحی این کوره ، آجرهای آن نیز در داخل ساخته خواهد شد و در این زمینه به خوداتکایی خواهیم رسید . در این باره علی حسین زاویه ،دبیر انجمن صنفی کارفرمایی صنعت مواد نسوز کشور در گفت و گو با صمت عنوان کرد : برای تولید آلمینیوم آندهایی به کار گرفته می شود که در حقیقت خاص به شمار می روند و در روند توسعه آلمینیوم سازی نقش بسزایی دارند. زاویه در باره این آندهای خاص توضیح داد : برای آماده سازی این نوع آند نیاز به کوره های پخت نیازمند نیازمند آجرهای نسوز هستند. این آجرهای نسوز آجرهای متفاوت و ویژه ای هستند که تاکنون در داخل تولید نشده اند و پیش نیاز این ، نیاز کشور به این آجرها از طریق واردات انجام می شد. وی در ادامه به اشاره ساخت کوره های پخت آند در داخل کشور عنوان کرد : این فناوری و کوره پخت در داخل در حال طراحی است که فناوری آن از کشور چین گرفته شده است. زاویه ادامه داد : همچنین آجرهای نسوز کوره پخت آند با کمک انجمن صنعت نسوز و با نظارت وزارت صنعت ، معدن و تجارت نیز در حال تولید است.

وی در پاسخ به این پرسش که چه کشورهایی این فناوری پخت آند را دارا هستند گفت : برخی کشورهایی که تولید آلمینیوم دارند درای این فناوری هستند ، اما در ایران درباره طراحی، ساخت کوره و تامین مصالح احداث کوره در مرحله خوداتکایی هستیم.

صرفه جویی 17 میلیون دلاری

واحد های آلمینیوم سازی در کشور به واردات 30 هزارتن آجر نسوز نیازمند هستند که سبب خروج 17 میلیون دلار می شود. در این باره جلیل عطایی، مدیر عامل شرکت امیرکبیر در گفت و گو با صمت عنوان کرد : آجر نسوز برای پخت کوره های آند در صنعت آلمینیوم سازی آجرخاصی به شمار می رود. عطایی در پاسخ به این پرسش که آیا این آجرهای نسوز با سایر آجرها متفاوت است . این آجرها از نوع شاموتی و دارای آلومینای بالای 50 تا 60 درصد هستند که کاربرد آنها در کوره های پخت آند است. وی همچنین ادامه داد : پیش از این ، آجرهای نسوز مورد نیاز برای آلمینیوم سازی ها از طریق واردات تامین می شد. البته این به امعنی آن نیست که توان تولید این آجرهارا در داخل کشور نداشته باشیم، بلکه بیشتر به این دلیل بوده که نیاز به مصرف این آجرها در حد پایینی قرار داشته است . از این رو به نظر می رسید از نظر اقتصادی تولید به صرفه نباشد. مدیرعامل شرکت کربن صنعت امیرکبیر تاکید کرد: استفاده از این آجرها نیاز بیشتری پیدا خواهیم کرد . عطایی با شاره به اینکه برای تولید سری نخست تولید این آجرها باید دقت کافی داشته باشیم ، عنوان کرد: ساخت این کوره ها برای نخستین بار مستلزم طراحی خاص خود هستند . از این رو با توجه به مذاکره ای که با انجمن صنفی نسوز ایران انجام شد، قرار بر این شد که کوره پخت طراحی در داخل انجام شده و انجمن صنفی صنعت نسوز نیز تولید آجر آن را برعهده بگیرند . بنابراین تولید این آجرها در داخل کشوربا هزینه مشابه خارجی است. وی با اشاره به فناوری این کوره ها عنوان کرد: فناوری این کوره ها از چین وارد شده است . البته چون حجم تولید آجرها بالاست، تولید این حجم از طریق یک شرکت امکان پذیر نیست ، بنابراین قرار است از طریق چند تولید کننده آجرنسوز و با همکاری واحد های مختلف این میزان به تولید برسد، چرا که هریک از این تولید کنندگان قادر به حجم محدودی خواهند بود.

  مدیرعامل شرکت صنعت امیرکبیر با یادآوری حجم موردنیاز آجرهای نسوز در صنعت آلمینیوم سازی عنوان کرد : حدود 30 هزار تن آجرنسوز در صنعت آلمینیوم سازی نیاز است.. از این پس برای این میزان تولید آجر نسوز با هماهنگی وزارت صنعت ،معدن و تجارت و با همکاری انجمن صتفی تولیدکنندگان آجر نسوز به خوداتکایی در این زمینه خواهیم رسید و بی نیاز از واردات شده و برای نخستین بار ازاین آجرها در کشور تولیدخواهند شد. وی در پاسخ به این پرسش که قیمت تمام شده آن چه تفاوتی با نمونه مشابه خارجی دارد، خاطر نشان کرد : قیمت های داخلی این آجرهای نسوز مشابه یا حتی پایین تر از قیمت مشابه خارجی است ، اما در هر صورت با خوداتکایی در این صنعت ، دیگر ارزی از کشور خارج نخواهد شد ، چرا که بیشتر واردات برای واردات این آجرها حدود 17 میلیون دلار از کشور خارج می شد.

افزایش قیمت برخی فلزات غیر آهنی تحت تاثیر بازار جهانی

خبرگزاری فارس – عضو هیات مدیره انجمن سرب و روی گفت : برای حمایت از تولید داخل و تحقق شعار اقتصاد مقاومتی ، دولت باید به وعده های خود عمل کند و تکالیف قانونی که در بودجه آمده است را به اجرا در آورد . وی ادامه داد : وضعیت بانک ها باید مشخص شود تا ببینیم آیا واقعا می خواهند به داد تولید برسند یا اینکه همچنان به دنبال بنگاه داری هستند . وی با اشاره به افزایش قیمت جهانی برخی فلزات از جمله سرب ، روی ، نیکل و آلمینیوم گفت: پیش بینی می شود این رشد قیمت همچنان ادامه داشته باشد و در حال حاضر مزان مصرف این فلات نسبت به میزان تولید افزایش یافته و موجودی انبارهای جهانی نیز طی 6 ماه گذشته روند کاهشی داشته است.

جمیلی با بیان اینکه افزایش قیمت های جهانی بر قیمت های جهانی بر قیمت داخلی فلزات نیز تاثیر گذار است ، افزود پیش بینی می کنیم رفع مشکلات تولید طی سال جاری روند بهتری داشته باشد و سیاست های داخلی بر مبنای رونق شکل گیرد. یه گفته وی ، صادرات در صنعت سرب و روی با مشکلی مواجه نیست و در صورت کاهش تقاضا در داخل ، صادرات این مساله را جبران خواهد کرد.

وی با اشاره به واردات خاک روی از ترکیه به ایران برای مصرف صنایع داخلی ، گفت : در کشور معادنی داریم که فعال نیستند و باید برای فعال شدن آنها تلاش شود . عضو هیات مدیره انجمن سرب و روی پیش بینی کرد میزان تولید در صنعت سرب و روی در طی سال جاری نسبت به سال گذشته بیش از 10 درصد افزایش داشته باشد.

خبرهای خوش از کشف ذخایر جدید معدنی در ایران

دنیای معدن – رییس هیات عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع ایرانی گفت : دستاورد های بزرگ و ارزشمند طرح وسیع اکتشافات معدنی ایمیدرو در وسعت 250 هزار کیلومترمربع ، امسال اعلام می شود .

مهدی کرباسیان در نخستین جلسه رسمی ایمیدرو در سال 96 با بیان این مطلب اظهار داشت : شروع نخستین جلسه این سازمان با موضوع اکتشاف ، نشان دهنده جیگاه و اهمیت این موضوع استو تلاش می کنیم که طرح وسیع اکتشاف 250 هزار کیلومتر مربعی ، به عنوان یکی از اقدامات اساسی دولت یازدهم را در سال جاری ادامه می دهیم تا بتوانیم نتایج ارزشمندی از اقدامات انجام شده را به مردم اعلام کنیم.

رئیس هیات عامل ایمیدرو به 2 چالش پیش روی بخش معدن کشور طی سال های گذشته اشاره و تصریح کرد : کمبود منابع مالی و محدودیت مالی از جمله چالش هاست و با اینکه ایمیدرو کی تواند به عنوان بازوی دولت در اجرای طرح های ملی در حوزه هایی مثل فولاد ، مس ، آلمینیوم و غیره نقش بسزایی ایفا کند، متاسفانه اغلب شرکت های تابعه طی سال های گذشته تحت عنوان خصوصی سازی واگذار و این سازمان با کمبود منابع مالی مواجه شده است.

وی ادامه داد : چالش دوم، فاصله زمانی دستیابی به امکانات اطلاعاتی و فنی مدرن دنیا به دلیل تحریم است که طی سال های گذشته ، نتوانسته ایم از مشاوران خارجی و تجهیزات نوین مورد نیاز در بخش معدن استفاده کنیم اما اکنون پس از برجام ، این محدودیت ها برطرف شده و از مشاوران برتر بین المللی بهره مند هستیم.

رئیس هیات مدیره ایمیدرو با اشاره به اقدامات صورت گرفته در حوزه عناصر نادر خاکی گفت : مرکز تحقیقات فرآوری مواد معدنی ایران با اجرای طرح عناصر نادر خاکی ، پتانسیل 300 هزار تنی عناصر نادر خاکی را به بیش از یک میلیون تن ارتقاء داد. وی ادامه داد : در گذشته به دلیل توجه زیاد به نفت و گاز، به معادن دیگر چندان پرداخته نشده بود و حوزه اکتشاف نیز بیشتر در حوزه سنگ آهن و مس انجام می شد اما طی سال های اخیر، اکتشافات به سمت عناصر نادر خاکی به عنوان عنصر بسیار با ارزش سوق یافته است . کرباسیان به دیگر اقدامات انجام شده در سال گذشته ، اشاره و خاطر نشان کرد : بهره برداری از واحد تولید شمش آنتیموان ، واگذاری تعدادی از معادن زغال سنگ طبس ، فعال شدن معادن کرومیت سمنان و قطعی کردن سرمایه گذار مجتمع سرب و روی مهدی آباد ، از جمله این اقدامات است.

کرباسیان : هزار نفر در طرح آلمینیوم جنوب مشغول به کار هستند

به گزارش باشگاه آلمینیوم و به نقل از معدن نیوز مهدی کرباسیان در جریان بازدید از منطقه ویژه اقتصادی صنایع انرژی بر لامرد ضمن بیان این مطلب گفت : تا حدود یک سال پیش ، کمتر از تعداد انگشتان دست در این پروژه فعالیت می کردند.

وی افزود : این میزان اشتغال ، نشان دهنده توسعه اشتغال در کشور و محقق شدن منویات مقام مقام معظم رهبری درباره تولید و اشتغال است .

یس هیات عامل ایمیدرو هدف خود از بازدید منطقه ویژه اقتصادی صنایع انرژی بر لامرد، بررسی میزان پیشرفت طرح آلومینیوم جنوب اعلام و تصریح کرد: با وضعیتی که طرح دارد، پیش بینی می کنیم این طرح در مهر سال 97راه اندازی شود.  

فاز نخست طرح آلومینیوم جنوب برای ایجاد ظرفیت 300هزار تنی آلومینیوم تعریف و اجرایی شده است. این پروژه از جمله طرح های راکد ایمیدرو بود که در دولت یازدهم فعال شد..

در این بازدید، اکبر ترکان دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی جمهوری اسلامی ایران و سید محسن علوی نماینده مردم شهرستان لامرد و مهر در مجلس شورای اسلامی در این بازدید، کرباسیان را همراهی می کردند..

بنا به این گزارش، کرباسیان همچنین در ادامه بازدید خود، از نیروگاه برق در دست احداث منطقه ویژه اقتصادی لامرد بازدید کرد و مدیر پروژه توضیحات لازم را ارائه داد

نظرات کاربران :

در حال پردازش ...
صرف نظر از پاسخ دهی (ارسال پاسخ برای نظر )