ایران ضایعات

خریداران ضایعات آهن و ضایعات بازیافت پذیر

خریداران ضایعات آهن و ضایعات بازیافت پذیر

خریداران ضایعات آهن و ضایعات بازیافت پذیر : ضایعات؛ موادی بازیافت پذیری هستند که رها شده‌اند. صنایع ساختمانی ، اتومبیل‌ها  و مواد دور ریخته شده؛ همگی قسمت های قابل بازیافت دارند. برخلاف زباله‌ ها، ضایعات ارزش ریالی قابل توجهی دارند. بخصوص ضایعات آهن و ضایعات فلزی علاوه در کارگاه ها و کارخانجات صنعتی؛ در محیط های مسکونی هم یافت می‌شوند؛ و معمولا خریداران ضایعات با اطلاعیه‌ای که عنوان می‌کند قصد جمع‌ آوری و خرید آهن قراضه و به درد نخور را دارند؛ اقدام به جمع‌آوری ضایعات آهن و فلزی می کنند.
ضایعات پس از جمع‌آوری در یک انبار دپو می‌شوند. این محوطه ها که می‌توان آن‌ها را « انبارهای ضایعات » نامید، بسته به محل، ممکن است قبل از فرآیند بازیافت به افراد علاقه‌مند اجازه‌ی خرید قطعات مورد نیازشان را بدهد. به این معنی که شاید در میان بار ضایعات انبار شده، چیزی وجود داشته باشد که به کار آید. البته این امر در مورد انبارهای بزرگ و با ظرفیت بالا به ندرت دیده می‌شود. همچنین قابل ذکر است که فروش ضایعات آهن و  ضایعات غیرآهنی بر اساس کیلو (وزن) انجام میشود اما عملکرد قطعه  (مثلا اگر موتور ماشین باشد) در قیمت تاثیر می‌گذارد. باید اضافه کرد به این علت که حجم ضایعات آهن قراضه ها در انبارها بسیار بالاست و احتمال وقوع حادثه در اثر جستجو وجود دارد؛ معمولا انبارهایی که اجازه‌ی ورود افراد را می‌دهند در ابتدا تعهدی دریافت می‌کنند و مسئولیت هرگونه حادثه را به خود مشتری ( شخصی که می‌خواهد انبار را بگردد و شی‌ مورد نظرش را بیابد ) واگذار می‌کنند.
برخلاف  « انبارهای ضایعات » ؛ « انبارهای آهن قراضه » همه چیز را بر اساس وزن می‌فروشند. برای یک انبار آهن قراضه، ارزش هر جز ، چیزی است که شرکت های ذوب و ریخته گری برای آن می‌پردازد، نه عملکرد آن. در نتیجه به‌ طور معمول اگر یک انبار ضایعات نتواند قطعه‌ ای را بالاتر از قیمت آهن موجود در آن (به علت کارکردش) بفروشد آن را به انبار آهن ضایعاتی منتقل می‌کند تا قطعه را به قیمت وزنش بفروشد. اگر قطعه‌ای متشکل از فلزاتی گوناگون باشد می‌توان آن را ارزان‌ تر خریداری کرد؛ زیرا مدیران یک انبار تمایل ندارند کارگران انبار را به جدا کردن فلزات مختلف یک قطعه مشغول نمایند


 قیمت ضایعات آهن بسته به مکان و زمان بسیار متغیر است. قیمت معمولا به‌ طور مستقیم و از طریق مذاکره بین خریدار و فروشنده و به‌ طور غیرمستقیم به وسیله‌ی اینترنت و شبکه های مجازی تنظیم می‌شود. قیمتی که در وب‌سایت‌ها مشاهده می‌شود لزوما قیمت بازار و انبارهای ضایعات آهن و آهن قراضه نیست (قیمت بازار با قیمت تخمین زده‌ شده تفاوت دارد). علت این امر عدم به‌ روزرسانی وب‌ سایت‌ها است. در ایالات متحده امریکا تعداد انگشت‌ شماری از نشریات مثل American Metal Market نرخ ضایعات آهن و فلزی را منتشر می‌کنند. سایر نشریات غیر آمریکایی مثل The Steel Index هم قیمت‌ های خود را بر اساس بازار امریکا تنظیم می‌کنند. علت این امر این است که در سال‌ های اخیر، قیمت ضایعات آهن و آهن قراضه در بازار های جهانی نقشی مهم بازی می‌کند.
جدا کردن ضایعات آهنی و فلزی، از غیر فلزات امری مهم در درآمدزایی  بیشتر است. به این منظور از مگنت های بزرگ برای تفکیک استفاده می‌شود. زمانی که فلزی به مگنت بچسبد، یا آهن است و یا فولاد؛ اگرچه قیمت فلزات غیرآهنی بیشتر از فلزات آهنی است اما حجم بازیافت آن‌ها بسیار کمتر است؛ و باقی مانده ها فلزات غیر آهنی مثل ضایعات مس ، ضایعات آلومینیوم و ضایعات برنج هستند. پر واضح است که این فلزات قیمتی بالاتر از آهن و فولاد دارند اما باید توجه داشت که در حجمی کمتر میان بازیافتی‌ها وجود دارند. همچنین نوسان قیمت فلزات غیر آهنی زیاد بوده و بازیافت کنندگان باید قیمت‌ های روز را بررسی کنند.
در صنعت ضایعات فلزی ، مخاطرات فراوانی وجود دارد. این امر به علت امکان وجود فلزات با خواص رادیواکتیو است که می‌تواند منجر به آسیب‌ های محیط‌زیستی صدمه و مر'  شود. دو حادثه یکی در هندوستان ودیگری در کشور برزیل شاهد این مدعا هستند. مواد سمی مانند آزبست یا عناصری مثل بریلیوم ، کادمیوم و جیوه می‌توانند برای کارکنان و محیطی که در آن قرار دارند خطرات بی‌شماری ایجاد کنند. علاوه بر این بسیاری از وسایل موجود در انبارهای ضایعات خطرناک هستند. این وسایل غول‌پیکر در ابعادی وسیع و با قدرت بالا در صورت بی‌ دقتی و اشتباهات اپراتوری می‌توانند موجب حوادث شوند.

 

مزایای بازیافت

بنا بر گفته‌های « آژانس حفاظت محیط‌ زیست ایالات متحده آمریکا » بازیافت ؛ می‌تواند اثرات شگفت‌انگیزی در سلامت محیط‌ زیست بگذارد. بهره گیری از ضایعات آهن به جای آهن خام می‌تواند نتایج زیر را به همراه داشته باشد:


- صرفه‌ جویی 70 درصدی در انرژی
- صرفه‌ جویی 90 درصدی در استفاده از مواد خام
- 86 درصد آلودگی کمتر هوا
- 40 درصد صرفه‌ جویی در مصرف منابع آبی
- 76 درصد کاهش آلودگی منابع آب
- 97 درصد صرفه‌ جویی در استفاده از منابع


هر تن فولاد؛ که از آهن قراضه بازیافت می‌شود می‌تواند:


- 1115 کیلو در مصرف آهن صرفه‌ جویی کند؛
- 625 کیلو زغال سنگ صرفه‌ جویی کند 
- 53 کیلو سنگ آهک حفظ شود.


این ارقام برای سایر فلزات (فلزات غیر آهنی) به شرح زیر است:


- 95 درصد صرفه‌ جویی در الومینیوم
- 85 درصد صرفه‌ جویی در مس
- 65 درصد صرفه‌ جویی در سرب
- 60 درصد صرفه‌ جویی در روی


صنعت بازیافت فلزات
 صنعت بازیافت فلزات، گستره وسیعی از فلزات را در بر می‌گیرند. این ضایعات فلزات شامل ضایعات آهن (ISS)، ضایعات سرب ، ضایعات آلومینیوم ، ضایعات مس ، ضایعات استیل و ضایعات روی است.  به طور کلی دو دسته فلز وجود دارند. فلزات آهنی و فلزات غیر آهنی. واضح است که فلز حاوی آهن، آهنی و فاقد آهن؛ غیر آهنی نامیده می‌شوند.


منافع اقتصادی بازیافت فلزات
چیزی که بسیاری از مردم نمی‌دانند این است که بسیاری از ضایعات فلزی و آهن در هر جای کشور، می‌تواند نقدی خریداری شود. پس به این «حرکت سبز» بپیوندید. فلزات موجود در صنایع ساختمانی، صنعتی و غیره را می‌توان در اختیار انبارهای بازیافت ضایعات قرار داد و پول نقد دریافت کرد. در کنار صاحبان صنایع که حجم وسیعی از ضایعات فلز را در اختیار دارند، بی‌خانمانان (معادل نمکی‌ها در ایران) می‌توانند آهن‌ آلاتی که می‌یابند را به این مکان‌ها ببرند و بفروشند.
کاربرد ضایعات آهن یا آهن قراضه
بازیافت ضایعات آهن یا آهن قراضه ، کاربرد اقتصادی و محیط‌ زیستی دارد.  عبارت اقتصاد چرخشی بیان می‌کند که ابزارها یا قطعات تولیدشده باید به نحوی ساخته شوند که دوباره بتوانند به حالت بی‌ مصرف درآیند و سپس بازیافت شوند و به یک محصول تبدیل شوند. ضایعات آهن یکی از موادی است که می‌توانند چندین و چند بار به شکلی جدیدمورد استفاده قرا بگیرند.
کاربردهای صنعتی
آهن قراضه یا ضایعات آلومینیوم در صنعت ساخت‌ و ساز به‌ ویژه پروژه‌های پل‌ سازی جاده‌ سازی و ...  بسیار استفاده می‌شوند؛ در صنعت حمل‌ و نقل نیز می‌تواند در خودروسازی  و تولید هواپیما و اشکال دیگر حمل‌ و نقل استفاده شود. کاربرد جدید دیگر آن‌ها نیز سم‌زدایی آب‌های دفعی و هرز آب‌های صنعتی است. ضایعات آهن و دیگر فلزات، در تولید ظرف‌ها توسط شرکت‌های مختلف و کمپانی‌ها نیز به کار می‌آیند. بسیاری از ابزارها و لوازم معمول نیز از ضایعاتی فلزی مانند آلومینیوم ساخته می‌شوند. این نوع استفاده از ضایعات فلز به محیط‌زیست کمک کرده تا دیگر نیاز و الزامی برای حفر و استخراج منابع طبیعی کمیاب نباشد. همچنین در تولید موارد بالا استفاده از ضایعات آهن و دیگر فلزات بسیار مقرون به‌ صرفه‌تر است.
محصولات فلزی جدیدتر و سخت‌تر
ضایعات بازیافتی فولاد می‌تواند در کوره‌ی قوس الکتریکی با استفاده از قوس الکتریکی و حرارت و انفجار و سر و صدای زیادی ذوب و بعد از فرآیندهای فولادسازی تبدیل به شمش فولاد یا محصولات نیم ساخته فولادی گردند. ضایعات مس می‌توانند از طریق فرایند ذوب و آلیاژسازی به شکل محصولات مختلف درآیند. ضایعات آلومینیوم در دمای خیلی پایین‌تری نسبت به آلومینیوم خالص ذوب می‌شود پس برای آلومینیوم این فرایند به انرژی خیلی کمتری نیازمند است. این موضوع برای همه‌ی فلزات بازیافتی صدق می‌کند که نه تنها انرژی بیشتری ذخیره می‌شود بلکه انتشار دی اکسید کربن نیز کاسته میشود ؛ درنتیجه محیط‌ زیست حفظ می‌شود و در فرایند تولید، صرفه‌جویی اقتصادی بیشتری حاصل می‌شود و در نهایت محصول به دست مشتری می‌رسد.
  کمک به حفظ محیط‌ زیست
علاوه بر کاربرد های گفته‌ شده در بالا اشاره به میزان این صرفه‌ جویی اقتصادی برای محیط‌ زیست هم دارای اهمیت است. استفاده کردن از فولاد بازیافتی باعث کاهش 86 درصدی در آلودگی هوا می‌شود؛ کاهش استفاده از آب 40 درصد و کاهش آلودگی آب هم 76 درصد گزارش شده است. این نوع فلزات بازیافتی در کل اندازه و وسعت محل‌ های دفن زباله را نیز کاهش می‌دهد. همچنان که صنعت بازیافت فلز به رشد خود ادامه می‌دهد مطمئناً در آینده کاربردهای بیشتری هم برای این صنعت پیدا می‌شود. بازیافت عملی هوشمندانه است.
فرایند بازیافت فلز
ضایعات آهن و فلزی به‌صورت عمده و حاضر در بریتانیا وجود دارد. بسیاری از کارخانه‌ ها و واحد های مسکونی قراضه  آهن درون زباله‌ های عمومی و روزانه خودشان تولید می‌کنند. فرایند بازیافت فلزات بدون تردید بخش مهمی از حفاظت و نگهداری محیط‌ زیست را شامل می‌شود. بازیافت و استفاده‌ ی دوباره از فلزات یکی از راه‌ های ایده آل سر و کار داشتن با این نوع زباله‌ ها است. یکی از مزیت‌های بازیافت ضایعات آهن و فلزی به این روش این است که فلز خصوصیات فیزیکی خودش را حتی پس از چند بار بازیافت استفاده حفظ می‌کند. خودرو های امروز در حقیقت زباله‌های آینده را تشکیل می‌دهند که در نهایت ممکن است به همان شکل بماند یا به شکل دیگری در آید. بسیاری از کارخانه‌ها از این فلزات بازیافتی در تولیداتشان استفاده می‌کنند. بسیاری از شرکت‌ ها و حتی افراد از جمع‌ آوری، جداسازی ، طبقه‌بندی و بازیافت آهن قراضه ها درآمد زایی میکنند و این راه معیشتشان است. این پاره فلزات که وارد کارخانه‌ های بازیافت می‌شوند به دو گروه عمده تقسیم و تعمیم داده می‌شوند: فلزات آهنی و فلزات غیرآهنی - فلزات آهنی شامل چیز هایی مانند آهن، فولاد یا قوطی‌ های کنسرو هستند و غیر آهنی‌ ها شامل مس، سرب، آلومینیوم و سایرین هستند. به‌عنوان یک اصل فلزات آهنی به آهنربا جذب می‌شوند و فلزات غیر آهنی نمی‌شوند. این فلزات غیر آهنی هستند که معمولاً ارزش بیشتری در فرایند بازیافت دارند.
پس از جمع‌ آوری و تفکیک ضایعات فلزی چه از طریق مکان‌ های جمع‌ آوری چه از طریق کمپانی‌ های خریدار ضایعات ، آن‌ها سرانجام به‌صورت انبوه و توده در کارخانه‌ی بازیافت در می‌آیند. جداسازی و طبقه‌بندی ضایعات فلزی نسبتا آسان است. می‌توان از آهنربا هم برای جداسازی آن‌ها استفاده کرد ؛ این اصل ( جذب فلزات آهنی به آهنربا )  در همه‌ی فرایند بازیافت استفاده می‌شود. در کارخانه‌ ی بازیافت ، انبوه این ضایعات فلزی از خودروها و ابزارهای خانگی تشکیل شده‌اند.


به‌محض این‌که این ضایعات توسط کامیون به کارخانه برسند، فرایند بازیافت آغاز می‌شود. از یک بولدوزر و یک جرثقیل برای بررسی و چک کردن ضایعات استفاده می‌شود.مواردی هم هستند که ممکن است قابل فرآوری و بازیافت در هم‌چین کارخانه‌ای نباشند! مانند تانک پروپان، شیشه و آهن سنگین. جداسازی ماده‌های مختلف از هم ممکن است کار مشقت‌بار یا سریعی باشد.عوامل انسانی و متصدیان این کار از آهنربا و ابزارهای گرفتن فلزات استفاده می‌کنند و آن‌ها را از توده‌ای به توده‌ی دیگر منتقل می‌کنند تا جداسازی و طبقه‌بندی کنند. یک بازرس هم از پایین ضایعات فلزی را قبل از جداسازی به‌صورت چشمی بررسی می‌کند و می‌بیند؛ دلیل این کار کاهش ریسک و خطرات کار و جلوگیری از آسیب زدن به ضایعات فلزی‌ است که از زباله‌های غیرقابل بازیافت دیگر جدا هستند.
  

 

نظرات کاربران :

در حال پردازش ...
صرف نظر از پاسخ دهی (ارسال پاسخ برای نظر )
  • ۱۹ فروردین ۹۷
    محمد زارع :
    باسلام، حدود یک تن فولاد ساده کربنی(st34) به صورت دایره ای با گوشت ۴-۵ سانت و وزن ۴۰-۵۰ کیلو دارم، چند میخرید؟
    پاسخ
  • ۱۰ مهر ۹۷
    علیرضا فتاحی :
    سلام 150 تن براده اهن دارم که 70 درصد آن الباقیش هم منیزیم قیمت لطفا 09127897649
    پاسخ
  • ۲۰ آبان ۹۷
    عماد بهادر :
    با سلام حدود 200 تن ضایعات آهن مشتری واقعی لطفا تماس بگیره (با قید تسریع) 09139068853 درجاتی
    قادر ستوده در پاسخ میگه :
    قیمت چندمیدین
    پاسخ
  • ۲۸ آبان ۰۰
    هاشم حاجی صدیقی :
    اطلاعات نوشته شده رادرست ودقیق میدانم وبرابرباتجربه های میدانی بنده است
    پاسخ
  • ۲۵ خرداد ۰۱
    کیان ضایعات اجلالی :
    4000 تن لوله گاز دارم با ضخامت 12 میل خریدار واقعی تماس بگیره
    سید مهدی حسینی در پاسخ میگه :
    سلام لطفا با من تماس بگیرید
    موسی ملکی در پاسخ میگه :
    تماس گرفته شود
    پاسخ
  • ۳۰ خرداد ۰۱
    امین احمدی :
    توضیحاتی که در موردآلیاژها دادید خیلی عالی بود خیلی ممنونم
    پاسخ
  • ۴ تیر ۰۱
    علیرضا شاه محمدی :
    سلام خریدار سوله سبک سنگین
    پاسخ
  • ۶ تیر ۰۱
    حسن داهیم :
    سلام حدود 150کیلو اهن دارم برای فروش تهران
    کوروش فی مابینی در پاسخ میگه :
    کجاست محلتون؟
    نیما دلفی در پاسخ میگه :
    سلام قیمت ،کیلو چند میدهید؟
    پاسخ
  • ۲۹ تیر ۰۱
    میلاد روشن :
    سلام حدود 200کیلو اهن دارم 10کیلو مس کابلی هم هست کارتن هم هست شیراز خریدار تماس بگیره
    پاسخ
  • ۳۱ تیر ۰۱
    محمد رضا قربان پژند :
    سلام.700کیلو آهن دارم که 550,کیلو شامل میله گرد و تیر آهن ونبشی و پل آهنی هستش و مابقی خرده آهن و پیچ و ...هستش.ساکن مسعودیه هستم..لازم به ذکر است که تیر آهن ها و نبشیها بین یک تا یک و نیم متر هستند .
    پاسخ
  • ۲۳ فروردین ۰۲
    شهرام وکیلی :
    من چطور میتوانم کد اقتصادی را جهت فروش ضایعات آهنی وغیرآهنی را بصورت مستقیم وخودم به کارخانجات بفروشم ومجبور نباشم به واسطه بفروشم؟
    پاسخ