ایران ضایعات

تفاوت بین شمش فولادی، بیلت، بلوم و اسلب چیست؟

تفاوت بین شمش فولادی، بیلت، بلوم و اسلب چیست؟

مقدمه

فولاد، یکی از آلیاژهای پر مصرف در صنایع مختلف می باشد. این محصول اصولا به چهار شکل متداول یعنی شمش، بلوم، بیلت و اسلب ساخته می شود و به عنوان مواد اولیه در اختیار سایر صنایع قرار می گیرد. در واقع این محصولات مورد فرآوری قرار می گیرند و محصولات نهایی از جمله میلگرد، تیرآهن و ... را می سازند. مهم ترین وجه تمایز این 4 محصول در شکل سطح مقطع آنها و همچنین ابعاد و سایزشان می باشد.

بیلت فولادی چیست؟

بیلت فولادی که به شمشال نیز معروف است دارای طول زیادی می باشد. از دیگر شاخصه های بیلت این است که سطح مقطع آن کمتر از 230 سانتی متر مربع و عرض آن کمتر از 15 سانتی متر بوده. شکل سطح مقطع بیلت، مربعی و دایره ای است که و برای تولید آن یا از ریخته گری مستقیم استفاده می شود و یا اینکه  از اکستروژن یا همان بیرون رانی کمک می گیرند. علاوه بر این با نورد شمش فولادی نیز می توان این محصول را تولید نمود. عمدتاً برای ساخت میلگرد و سیم از بیلت استفاده می شود.

ویژگی های بلوم

تعریف کلی بلوم که به شمشه نیز معروف است، شامل بیلت هایی می شود که عرض بیش تر از 15 سانتی متر و یا سطح مقطع بالاتر از 230 سانتی متر دارند. اصولاً نام بیلت و بلوم در کنار هم می آید. مهم ترین کاربرد بلوم ساخت انواع تیرآهن، سپری، قوطی، ناودانی و ریل قطار می باشد.

معرفی شمش فولادی

شمش فولادی که نامی آشنا برای عموم افراد می باشد، یکی دیگر از محصولات نیمه ساخته فولادی است که دارای سطح مقطع عرضی، ذوزنقه ای بوده و با طول کمتر از دو متر ساخته می شود. هدف از ساخت شمش با این ابعاد، بهینه سازی ابعاد آن به منظور تسهیل در حمل و نقل و جابه جایی می باشد. انبارداری آن هم راحت تر صورت می گیرد.

اسلب فولادی

اگر سطح مقطع محصولات نیمه ساخته فولادی را به جای مربع، به شکل مستطیل بسازند، به آن اسلب یا تختال گفته می شود. معمول ترین طولی که برای تولید اسلب در نظر می گیرند، 12 متر می باشد. عرض 1.25 متر و ضخامت 23 سانتی متری نیز دارد. ورق های فولادی را به کمک این محصولات می سازند.

نظرات کاربران :

در حال پردازش ...
صرف نظر از پاسخ دهی (ارسال پاسخ برای نظر )