ایران ضایعات

آشنایی با هوستافوم و ویژگی های آن

آشنایی با هوستافوم و ویژگی های آن

هوستافوم چیست؟

هوستافوم در اصل نام تجاری نوعی از پلی اتر ها با ساختمان شیمیایی پلی (اکسی متیلن) است. به بیان ساده تر، این ماده جزو مواد پلاستیکی محسوب می شود که از پلیمریزاسیون فرمالدئید  HCHOحاصل شده و در بین پلی اترهای الیفاتیک، ساده ترین عضو شناخته شده است. معمولاً هوستافوم با نماد POM نمایش داده می شود.

اگر در سایت ایران ضایعات به بخش دسته بندی ها مراجعه نمایید، در ضایعات غیر فلزی، گروه ضایعات پلاستیک و پلیمر، نام هوستافوم نیز در انتهای لیست به چشم می خورد. در واقع این ماده قابل بازیافت بوده و ضایعات آن نیز دارای ارزش اقتصادی می باشد.

ویژگی های هوستافوم

در رابطه با ویژگی های این گروه از پلاستیک ها می توان به موارد زیر اشاره نمود:

هوستافوم از زنجیره های مولکولی خطی برخوردار می باشد. جرم مولکولی نسبتاً بالا نیز از شاخصه های آن به شمار می رود. علاوه بر این درجه پلیمریزاسیون این ماده، متوسط بوده چرا که گروه و شاخه های جانبی ندارد.

این پلیمر گرمانرم و کریستالی شکل است. زیرا مولکول ها با فواصل کم در کنار یکدیگر قرار می گیرند. استحکام کششی آن زیاد و دارای سختی بالا می باشد. از دیگر ویژگی های هوستافوم باید به قابلیت ارتجاع پذیری آن اشاره کرد که موجب مطلوبیت آن برای ساخت لوازم مختلف می گردد. در برابر سایش نیز مقاومت خوبی از خود نشان می دهد و توانایی جذب رطوبت را به مقدار بسیار کم دارد.

دو نوع متداول آن در بازار شامل هموپلیمر و کوپلیمر است. نکته مهم و قابل توجه دیگر که در مورد این پلیمر می توان عنوان کرد، حفظ خواص خود در دمای بالا آن هم دربازه زمانی طولانی می باشد.

از نظر مکانیکی نیز پلیمر مقاومی به شمار می رود. زیرا تنش های مختلفی را تحمل می کند. در شرایط مختلف جوی و اقلیمی نیز قابل استفاده می باشد. همین امر موجب محبوبیت آن برای ساخت قطعات حساس مهندسی شده است.

عدم افت خواص مکانیکی و الکتریکی هوستافوم در برابر رطوبت و همچنین کارکرد بالا هم یگی دیگر از مشخصات آن می باشد. ثبات ابعادی و دی الکتریکی هوستافوم آن را در مقایسه با پلی آمیدها به عنوان یک گزینه مناسب معرفی می کند. علاوه بر این باید از آن به عنوان بهترین جایگزین برای فلزات که امروز تولید آنها با مشکلات متعدد مواجه است، باشد.

کاربرد های مختلف هوستافوم

همان طور که در بخش قبل نیز اشاره شده، برای ساخت قطعات حساس مهندسی از این نوع پلیمر استفاده می شود. در بسته بندی صنایع غذایی نیز به وفور آن را به کار می برند. عدم سمی بودن دلیل اصلی آن می باشد. برای قطعاتی که در تماس با آب قرار دارند هم گزینه مناسبی بوده و مورد استفاده قرار می گیرند.

انواع هوستافوم

به طور کل می توان هوستافوم ها را به 5 دسته تقسیم نمود که عبارتند از:

  • هموپلیمر
  • کوپلیمر
  • آلیاژ
  • تقویت شده
  • بهبود یافته

 دو نوع اول یعنی هر دو هموپلیمر و کوپلیمر تا حد زیادی مشابه هم هستند و عملکردشان که به خواص مکانیکی و حرارتی و هیدرولیزی آنها مربوط می شود، با یکدیگر متفاوت است.

تذکر مهم درمورد هوستافوم

در صورت افزایش دمای هوستافوم بیشتر از دمای ذوب، رنگ آن آسیب می بیند و بد رنگ خواهد شد. همچنین منجر به آزادسازی گاز فرمالدهید می گردد که برای سلامت انسان کاملاً خطرناک است.

خرید و فروش هوستافوم

سایت ایران ضایعات به عنوان مرجع رسمی قیمت گذاری انواع ضایعات پلاستیکی و پلیمری، بنگاه هایی فعال در این زمینه را از نظر قیمت گذاری کنترل و نظارت کرده و بستری امن برای خریداران و فروشندگان آنها فراهم آورده است. مزایدات مختلف از اقصی نقاط کشور نیز در این سایت قابل مشاهده می باشد. به منظور خرید و یا فروش هوستافوم می توان در بخش «خریداران» و «فروشندگان» به ثبت آگهی اقدام نمود. در بخش «قیمت روز» نیز قیمت هایی که توسط بنگاه های مختلف ارائه شده را می توان دید.

خرید و فروش به این شیوه منجر به حذف دلالان و واسطه های فروش شده و از نوسان های متعدد قیمتی تا حد زیادی می کاهد.

نظرات کاربران :

در حال پردازش ...
صرف نظر از پاسخ دهی (ارسال پاسخ برای نظر )