ایران ضایعات

چالش های قیمت گذاری ورق فولادی

چالش های قیمت گذاری ورق فولادی

برنامه گفتگوی ویژه خبری شب گذشته پیرامون موضوع چالش های قیمت گذاری ورق فولادی با حضور مدیرکل دفتر صنایع فلزی و لوازم خانگی وزارت صمت، معاون فروش و بازاریابی فولاد مبارکه و سخنگوی انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی ایران برگزار شد.

گردان مدیرکل دفتر صنایع فلزی و لوازم خانگی با اشاره به نحوه فعالیت سامانه بهین یاب تصریح کرد: با توجه به ساز و کارهای اندیشیده شده از دو ماه قبل پروژه ای در حال اجرایی شدن است که براساس آن میزان خرید و تولید واحدهای تولیدی را رصد می شود. لذا تمامی واحدهای تولیدی باید اطلاعات خود را در سامانه بهین یاب منتشر کنند. گردان افزود اما برخی از واحدهای تولیدی که حدود 40 درصد هستند در سامانه بهین یاب ثبت نام نکرده و آماری از میزان خرید و تولید آن ها در دست نیست. به عنوان مثال شرکت های خودرویی از جمله شرکت هایی هستند که از فولاد مبارکه ورق فولادی خریداری می کنند اما در سامانه بهین یاب ثبت نشده اند.

وی در این خصوص اضافه کرد در کشور 7 شرکت تولید ورق گرم انجام می دهند که می تواند جوابگوی نیاز صنایع تولیدی کشور باشد. لذا این شرکت ها موظفند تولیدات خود را در بورس کالا عرضه نمایند. لازم به ذکر است مجموع ورق گرم تولیدی این شرکت ها به 6 میلیون تن می رسد. همچنین 5 شرکت تولید ورق سرد دارند که میزان تولید آن ها به 2.2 میلیون تن می رسد. به گفته گردان حدود 50 درصد از ورق سرد توسط فولاد مبارکه تولید می شد که باید در بورس کالا عرضه شود.

جهانبخش معاون فروش و بازاریابی فولاد مبارکه در خصوص نحوه عرضه محصولات خود در بورس کالا افزود: 40 درصد از ورق گرم تولیدی فولاد مبارکه در بورس کالا عرضه شده و 60 درصد مابقی براساس دستورالعمل ستاد تنظیم بازار و به صورت مچینگ عرضه می شود. همچنین 20 درصد ورق سرد تولیدی نیز در بورس کالا عرضه شده و 80 درصد مابقی به صورت مچینگ عرضه می شود. وی در ادامه افزود شرکت فولاد مبارکه کف عرضه را در بورس کالا رعایت می کند. جهانبخش در خصوص مچینگ افزود از نظر فولاد مبارکه مچینگ و عرضه اختصاصی به یک معناست و شرکت با رعایت کف عرضه در بورس کالا و با بررسی ظرفیت صنایع تولیدی پایین دست ورق فولادی را به آن ها می فروشد. عمرانی معاون قضایی دادستان کل کشور با حضور تلفنی در این جلسه افزود: فضای مچینگ شفاف نیست. از ابتدا با این فشار مخالف بودیم چراکه منجر به عرضه محصولات در بازار آزاد شده و عملکرد واقعی بورس کالا را خدشه دار می کند.

غزنوی سخنگوی انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی در این جلسه عنوان کرد از سال 97 سقف رقابتی در بورس کالا برداشته شد و هر کشف قیمت براساس رقابت در بین واحدهای تولیدی اتفاق می افتد. وی در ادامه افزود وقتی عرضه با قیمت بالا انجام شود بورس کالا به ناچار مجبور به ابطال معاملات می شود و این موضوع میزان تقاضا را در هفته های بعد بیشتر کرده و افزایش قیمت را ایجاد می کند.

جواد جهرمی مدیر نظارت بر بازار بورس کالا در خصوص تعیین سقف رقابتی برای معاملات در بورس کالا افزود: زمانی که معاملات سقف رقابت داشته باشند میزان رانت و کدهای بورسی افزایش می یابد. وی در ادامه گفت زمانی که عرضه در بورس کالا کم شود به علت افزایش تقاضا کشف قیمت به صورت واقعی اتفاق نمی افتد و همانطور که شاهد هستیم میانگین قیمت محصولات در بورس کالا در حال افزایش است. جهرمی در خصوص فعالیت سامانه بهین یاب افزود: حدود دو سال از فعالیت این سامانه می گذرد و در این مدت شاهد ایراداتی در عملکرد آن هستیم. علاوه بر آن برخی تولیدکنندگان هنوز وارد سامانه بهین یاب نشده و مشخص نیست برچه اساسی مواد اولیه دریافت می کنند.

لذا بررسی هر چه بیشتر بر روی میزان تولید شرکت هایی که نیاز به ورق فولادی دارند می تواند دست دلالان در این بازار را رو کند اما نظارت مسئولان امر نیز به طور حتم می تواند دشواری های این مسیر را به حداقل رساند.

نظرات کاربران :

در حال پردازش ...
صرف نظر از پاسخ دهی (ارسال پاسخ برای نظر )