ایران ضایعات

برخی مفاهیم در تجارت بین المللی و ترم های تحویل کالا

برخی مفاهیم در تجارت بین المللی و ترم های تحویل کالا

مقدمه

یکی از مهم ترین اصولی که در صادرات و یا واردات محصولات مختلف اعم از صنعتی، غیر صنعتی و ... باید دانست این است که خریدار و فروشنده یا همان وارد کننده و صادر کننده هر یک وظایفی را بر عهده دارند. چرا که قوانین خاصی در این حوزه حاکم است. از این رو در این مطلب با قوانین اینکوترمز و مفاهیم تجارت بین المللی و ترم های تحویل کالا آشنا خواهیم شد. آن را تا انتها دنبال نمائید.

EXW

ترم تحویل EXW به معنی تحویل کالا در محل کار فروشنده (کارخانه یا انبار) می باشد. به این معنی که خریدار یا همان وارد کننده، کالای مورد نظر خود را در کارخانه تحویل می گیرد و کلیه مسئولیت ها نیز بر عهده خودش می باشد. در واقع، فروشنده کمترین مسئولیت را دارد. حتی خریدار می بایست هزینه لازم برای دریافت پروانه صادرات و سایر مجوزهای صدور کالا را هم متقبل گردد.

FAS

ترم تحویل FAS یا همان FREE ALONGSIDE SHIP که در حمل و نقل دریایی مورد استفاده قرار می گیرد، بیانگر این است که تحویل کالا در کنار کشتی روی اسکله، صورت می گیرد. فروشنده می بایست هزینه های مختلف از جمله عوارض و مالیات، ترخیص کالا از گمرگ و مجوز صادرات را بپردازد.

FAC

ترم FAC (FREE CARRIER) به معنی تحویل کالا توسط فروشنده به حمل کننده می باشد. به عبارت دیگر، فروشنده، کالا را برای صادرات از گمرک مبدأ ترخیص می کند و در محلی که از قبل تعیین می گردد به حمل کننده تحویل می دهد. طبق قوانین اینکوترمز، این ترم خرید کالا، مسئولیت دریافت پروانه صادرات و مجوز صادرات و سایر تشریفات گمرکی را بر عهده فروشنده قرار می دهد.

FOB

افرادی که در حوزه صادرات و واردات فعالیت می کنند با ترم FOB به کرات برخورد دارند. FREE ON BOARD هم که صرفاً در نقل و انتقلات دریایی به کار می رود، قوانینی را شامل می شود که می گوید فروشنده باید کالا را از نرده کشتی عبور دهد. با این حساب، هزینه بارگیری تا روی عرشه ی کشتی و حتی زیر عرشه هم با خود فروشنده بوده. اگر قبل از اینکه کالا از نرده عبور کند، آسیب ببند، فروشنده باید این خسارت را متقبل شود، اما خسارات بعد از نرده، بر عهده فروشنده نیست.

CFR

ترم CFR یا COST AND FREIGHT مانند ترم FOB می باشد. با این تفاوت که هزینه حمل کالا بر عهده فروشنده است.

CIF

یکی دیگر از ترم های تحویل پر کاربرد، CIF یا COST INSURANCE AND FREIGHT است که وظایف طرفین مانند CFR می باشد. اما فروشنده یک مسئولیت دیگر را هم بر عهده دارد و آن بیمه نمودن کالا است.

CPT

CPT، مخفف عبارت CARRIAGE PAID TO و به این معنی است که فروشنده باید کرایه حمل کالا تا مقصد را عهده دار شود. اما زمانی که کالا به حمل کننده سپرده می شود، مسئولیت خسارت یا گم شدن آن با خریدار خواهد بود.

CIP

CARRIAGE AND INSURANCE PAID TO (CIP) از دیگر ترم های تحویل کالا در معاملات بین المللی است، که قوانینی مشابه CPT دارد. البته فروشنده بیمه باربری کالا را تا مقصد بر عهده دارد.

نظرات کاربران :

در حال پردازش ...
صرف نظر از پاسخ دهی (ارسال پاسخ برای نظر )
  • ۲۴ اردیبهشت ۰۰
    حسین خزاعی :
    عالی بود .اطلاعات مناسبی است
    پاسخ