ایران ضایعات

برخی نکات کلیدی در مورد صادرات میلگرد 

برخی نکات کلیدی در مورد صادرات میلگرد 

مقدمه 

ایران جزو ده کشور برتر تولید کننده فولاد در جهان است. محصولات فولادی کشور به ویژه میلگرد، به کشور های مختلف از جمله گرجستان، ارمنستان، افغانستان و ترکیه صادر می شود. صادرات میلگرد مستلزم شرایط و طی کردن مراحل  خاصی می باشد. در ادامه مطلب به برخی از نکات کلیدی در مورد صادرات میلگرد اشاره شده است. جهت آشنایی بیشتر آن را تا انتها دنبال نمایید.‌ 

مدارک مورد نیاز برای صادرات میلگرد 

صادرات میلگرد نیازمند مدارک مختلفی است که مجوز وزارت صنعت، معدن و تجارت مهم ترین آن‌هاست. دریافت این مجوز تحت تاثیر شرایط و عوامل متعدد ممکن است با تغییراتی مواجه شود. برای مثال در سال گذشته، وزارتخانه شرط صادرات میلگرد را رسیدن مقدار عرضه در بورس کالا به حد نصاب اعلام کرد. 
 مدرک بعدی، کارت بازرگانی است. به کمک این کارت‌ می توان بدون کمک گرفتن از شرکت های بازرگانی،  صادرات انجام داد. بدون کارت بازرگانی، می بایست صادرات را به شرکت های مربوطه واگذار نمود. 
گواهی استاندارد ملی نیز جزو مدارک مورد نیاز برای صادرات میلگرد می باشد‌.
مدرک بعدی، گواهی خرید بوده که برای کشور مقصد صادر می شود. این گواهی در بر دارنده اطلاعاتی از  جمله آدرس فروشنده، قیمت بار، قیمت واحد، تعرفه گمرکی و مقدار کالا است.
گواهی مربوط به عدل بندی میلگرد هم در این لیست جای دارد.‌ گواهی مبدأ که مشخصات فنی بار را نشان می دهد و بارنامه نیز از دیگر مدارک‌ مورد نیاز برای صادرات میلگرد هستند. 
در صورت دریافت گواهی کارنه تیر، هنگام ورود بار به کشور مورد نظر، نیازی به پرداخت عوارض نیست.  

مراحل صادرات میلگرد 

صادرات میلگرد شامل چند مرحله می باشد. دریافت سفارش از کشور وارد کننده یکی از این مراحل است.  در مرحله بعد باید پیش فاکتور صادر گردد. پیش فاکتور شامل وزن بار، تعداد میلگرد ها و مشخصات آنها و همچنین قیمت روز است. 
پس از آن باید بار را به نحو صحیح آماده سازی و بسته بندی نمود. همچنین لازم است که از تعرفه گمرکی برای صادرات میلگرد مطلع شد. دریافت مجوز صادرات و تحویل بار مورد نظر به گمرک هم مراحل بعدی هستند. 
سپس نوبت به بیمه کردن بار می رسد. گواهی بازرسی بار و گواهی مبدأ هم صادر می شود. 

عمده ترین مشکلات صادرات میلگرد 

عمده ترین مشکلات در صادرات میلگرد، تغییراتی است که در سیاست های اقتصادی دولت رخ می دهد. به عنوان مثال قیمت آهن دستخوش نوسانات متعدد قرار می گیرد و این موضوع می تواند سود نهایی تولید کننده را تحت تاثیر قرار دهد. همچنین ممکن است که برای دریافت مجوز، شرایط جدید اعمال گردد. 
نرخ تعرفه های گمرکی هم جزو چالش هایی است که صادرکنندگان با آن مواجه هستند. 
مشکلاتی هم به دنبال تغییر سیاست‌ های اقتصادی  کشورهای مقصد ایجاد می شود. مثلا در برخی مواقع تعرفه های گمرکی واردات میلگرد از کشور ما افزایش مي يابد.
البته مشکلاتی همچون تحریم نیز در بحث صادرات وجود دارد. انتقال پول هم می تواند از دیگر مشکلات صادرکنندگان باشد.

نظرات کاربران :

در حال پردازش ...
صرف نظر از پاسخ دهی (ارسال پاسخ برای نظر )