ایران ضایعات

بررسی قیمت فلزات مختلف

بــررسـی قیــمـت فلزات مــختلف

آشنایی با فلزات مختلف

فلزات از جمله متریال هایی هستند که تقریباً در تمام بخش های صنعتی و غیر صنعتی مورد استفاده قرار می گیرند. گستردگی بالایی در آنها وجود دارد. این محصولات هم به صورت مستقیم و هم به شکل آلیاژی به کار برده می شوند. قیمت فلزات نیز بر حسب قابلیت های مختلف آنها تعیین می گردد. در کشور ما معادن مختلفی از این فلزات وجود دارد که با استخراج سنگ معدن آنها و خالص سازی در کارخانجات، وارد چرخه صنعت و تولید می شوند.

ویژگی ‌های عمومی فلزات

هر چند که فلزات، متنوع هستند اما برخی از ویژگی ها در بین آنها مشترک است. برخی از این ویژگی ها به شرح زیر می باشد:

کلیه فلزات، دارای استحکام بالا بوده و به همین دلیل برای ساخت سازه های عظیم مورد استفاده قرار می گیرند. شکل پذیری فلزات نیز موجب شده تا در مقایسه با بسیاری از مواد، کاربرد فراوان تری داشته باشند.

همچنین فلزات عموماً چکش خوار بوده و می توان آنها را به شکل ورقه تبدیل نمود. این مواد، ذوب می گردند. در نتیجه به راحتی می توان آنها را بازیافت و مجدداً استفاده کرد. ارزش مادی فلزات بالا بوده و اغلب آنها از قدمت بسیار زیاد برخوردارند.

فلزات مختلف معمولاً دچار زنگ زدگی می شوند. از این رو برای آنها از روکش هایی مانند پوشش های رنگی استفاده می کنند.

انواع فلزات

فلزات را می توان به دو دسته کلی آهنی و غیر آهنی تقسیم کرد. فلزات غیر آهنی با نام فلزات رنگی شناخته می شوند. قیمت فلزات رنگی، اصولاً بالاتر می باشد. مس، روی و برنز از مهمترین فلزات رنگی هستند. برنج نیز به عنوان آلیاژی از مس و روی نیز جزو فلزات رنگی ارزشمند می باشد. سرب، قلع، نیکل و آلومینیوم هم در این گروه جای دارند.

آهن تجاری که از ترکیب آهن خالص با مقداری کربن به دست می آید، فولاد و چدن نیز در گروه فلزات آهنی پر کاربرد قرار می گیرند.

قیمت فلزات در ایران

با توجه به اینکه فلزات، جزو محصولاتی هستند که در بازار های جهانی به صورت گسترده خرید و فروش می شوند و سهم بالایی را در بورس به خود اختصاص داده اند، قیمت آنها تحت نوساناتی مختلفی قرار خواهد گرفت. نوع آنها نیز در نرخ گذاری نقش مستقیمی دارد. همان طور که در بالا اشاره شد، قیمت روز فلزات رنگی در مقایسه با سایر فلزات بالاتر می باشد. بسته به اینکه در آلیاژ ها، چند درصد از هر کدام از فلز ها به کار رفته باشد، قیمت ها متفاوت خواهند بود.

قیمت فلزات ضایعاتی نیز به قیمت اولیه محصولات بستگی دارد و به نسبت آن تغییر می کند. در این رابطه کافی است بنگاه های خرید و فروش فلزات ضایعاتی را از قسمت قیمت روز سایت بررسی کرد. نرخ فلزات مختلف در این بنگاه های آنلاین به راحتی قابل دسترسی است.عدم دخالت دلالان در قیمت ها، سبب شده تا صرفاً نظرات کارشناسانه در این زمینه اعمال گردد. در واقع به عنوان مرجع رسمی قیمت گذاری فلزات ضایعاتی و دست دوم می توان از آن بهره مند شد.

نظرات کاربران :

در حال پردازش ...
صرف نظر از پاسخ دهی (ارسال پاسخ برای نظر )