ایران ضایعات

چالش‌های بازار ضایعات فولاد در آمریکا

چالش‌های بازار ضایعات فولاد در آمریکا

چالش‌های بازار ضایعات فولاد در آمریکا : افزایش 78 درصدی قیمت قراضه آهن از زمان انتخاب "دونالد ترامپ"

به‌نظر می‌رسد که بازار ضایعات آهن آمریکا در میانه سال موفقیت‌آمیز 2018 قرار دارد، اما افزایش قیمت‌ها و بهبود تقاضا سبب ایجاد چالش‌های جدیدی شده است. برخی از فعالان نیز نسبت به ایجاد حباب قیمت در بازار ابراز نگرانی کرده‌اند. بدیهی است که قیمت‌های ضایعات آهن از زمان انتخاب دونالد ترامپ به‌عنوان رییس‌جمهوری آمریکا دست‌کم 78 درصد افزایش داشته است.

بوشلینگ درجه یک در ماه مارس با قیمت 365 دلار در هر تن و ضایعات آهن سنگین با قیمت 360 دلار در هر تن در شهر شیکاگو فروخته شد؛ این در حالی است که این دو محصول اوایل ماه نوامبر سال 2016 میلادی به‌ترتیب با قیمت 205 دلار و 198 دلار در هر تن به‌ فروش رسیده بود. با این وجود، کاهش شدید و پیش‌بینی‌نشده قیمت‌ها در سال 2008 و 2015 میلادی همچنان به فکر فروشندگان خطور می‌کند و دیدگاه‌ها نسبت به احتمال افت دوباره قیمت‌ها متفاوت است. در واکنش به افت قابل‌توجه قیمت‌های نفت، قیمت‌های برخی از انواع ضایعات نیز در ماه فوریه سال 2015 میلادی به‌طورناگهانی بیش از 100 دلار در هر تن کاهش یافت. با ظهور بحران اقتصادی جهان در سال 2008، تا فرو نشستن اوضاع، هیچ‌کس نمی‌توانست میزان نامطلوب بودن شرایط را تخمین بزند. قیمت بوشلینگ و ضایعات خردشده شیکاگو در ماه اوت سال 2008 میلادی به‌ترتیب 850 دلار و 546 دلار در هر تن بود. به‌سرعت تا ماه نوامبر 2008 و همزمان با اوضاع نابسامان جهان، قیمت‌های این دو محصول به 125 دلار در هر تن کاهش یافت. شرکت‌های بازیافت اطمینان دارند که نه کاهش قیمت سال 2008 و نه افزایش قیمت آن دیگر رخ نمی‌دهد. یکی از افراد فعال در زمینه بازیافت در ایالت ایلینوی گفت: آیا سطح قیمت‌های سال 2008 بار دیگر تکرار می‌شود؟ خیر.

شرکت نیوکور (Nucor) با ساخت یک کارخانه آهن‌ اسفنجی در ایالت لوئیزیانا، طرح بیمه خود را به ارزش 2/2 میلیارد دلار برای مقابله با افزایش قیمت‌های ضایعات اجرا کرده است. این سرمایه‌گذاری به‌همراه رشد جهانی تولید آهن‌اسفنجی، افزایش بیشتر قیمت‌های ضایعات را متوقف می‌کند. در همین رابطه نیز یکی از واسطه‌گران ضایعات در هوستون گفت: با برخورد ملایم‌تر دولت فعلی آمریکا نسبت به قوانین، شرایط کنونی اقتصاد جهان [نسبت به سال 2008] تفاوت زیادی دارد. حتی با توجه به خوش‌بینانه‌ترین نظرات شرکت‌ها و برخورد مشتریان، به زمان بیشتر از تنها یک سال نیاز است تا رشد برآیندشده به سطح سال 2008 میلادی برسد.

یک کارشناس در زمینه بازیافت در ایالت ایلینوی نیز با اشاره به شرایط بهتر اقتصاد جهان، افزود: مشکل اصلی سال 2008 میلادی چین بود. سفارش این کشور کاهش یافت که المپیک پکن دلیل احتمالی آن به‌نظر می‌رسد.  پس از پایان یافتن المپیک نیز مشخص بود که سفارش‌ها و منابع مالی چین به‌اتمام رسیده است. بازار مسکن آمریکا نیز در سال 2007 میلادی زیرساخت مناسبی نداشت و بانک‌ها به همه خدمات مالی ارائه می‌دادند. این اقتصاد بیشتر بر پایه شکوفایی جهانی مبتنی است. منابع بیشماری پیش‌بینی می‌کنند که قیمت فولادی نهایی روال کنونی خود را ادامه دهد و از قیمت ضایعات پیشی گیرد.

یکی از فعالان بخش بازیافت ایالت ایندیانا می‌گوید: فکر نمی‌کنم که اقتصاد با خطر مشابه حباب قیمت سال‌های 2007-2008 روبه‌رو شود. اما نگران هستم که با حجم بسیار زیاد ذخیره مواجه شویم. از آنجایی‌که کارخانه‌های تولیدکننده ورق با 100 درصد ظرفیت خود کار می‌کنند، هیچگونه تقاضای دیگری برای ضایعات وجود ندارد، بنابراین قیمت فولاد بیشتر از ضایعات افزایش خواهد یافت. در واقع ضایعات پتانسیل کاهش قیمت را دارد، حال آنکه قیمت فولاد نزدیک به یک هزار دلار در هر تن است. اختلاف قیمت نورد‌گرم و ضایعات می‌تواند 400، 500 یا 600 دلار باشد.

میانگین نرخ تولید فولاد خام در آمریکا از کمتر از 70 درصد به بیش از 70 درصد افزایش یافته است و پیش‌بینی می‌شود که تا پایان سال رشد بیشتری داشته باشد. بخش زیادی از افزایش تولید به‌دلیل تصمیم دولت آمریکا در جهت اعمال 25 درصدی تعرفه برای واردات بیشتر محصولات فولاد نهایی است. با اینکه این قانون از تاریخ 23 ماه مارس اجرا شده است، اما تهدید آشکار تصمیم بخش 232 نیز چندین ماه است که سبب جلوگیری از واردات فولاد و افزایش تقاضای فولادسازان این کشور شده است.

آیا کمبود ضایعات پدیدار خواهد شد؟

یکی از واسطه‌گران شیکاگو گفت: هم‌اکنون میزان ضایعات اندک است. چنانچه میزان کارکرد از 80 درصد عبور کند، جنگ بر سر خرید روی خواهد داد. وی پیش‌بینی می‌کند که ورود فعالان جدید به بازار نیز سبب افزایش رقابت برای خرید مواد خواهد شد. این رویداد می‌تواند به‌تدریج سودآوری را کاهش دهد. یکی از فعالان ایالت ایلینوی در زمینه بازیافت گفت افزایش میزان معاملات، چالش‌هایی را برای خریداران و فروشندگان ایجاد می‌کند. وی افزود: من می‌توانم پیش‌بینی کنم که کارکرد کارخانه‌ها به‌سختی به ظرفیت 87 تا 88 درصدی می‌رسد. همه ناگزیر خواهند بود برای مدیریت حمل‌ونقل همکاری نزدیکی با یکدیگر داشته باشند. سفارش‌دهی نیز باید زودتر صورت گیرد تا مواد تمام و کمال تأمین شود. کی از واسطه‌گران ضایعات منطقه هوستون پیش‌بینی می‌کند که برای ایجاد تغییر در وضعیت عرضه و تقاضا، میزان کارکرد افزایش می‌یابد. وی افزود: تعرفه‌ها هر اندازه که تأثیرگذار باشند نیز سبب افزایش عرضه [ضایعات] نخواهند شد. من معتقدم که ظرفیت 80 درصدی به ظرفیت‌ نهایی حقیقی نزدیک است. به‌طور خلاصه اینکه تقاضای ضایعات از عرضه بیشتر خواهد شد. 

یکی از فعالان ساحل غربی آمریکا در زمینه پردازش نیز تأیید کرد چنانچه میزان فعالیت کارخانه‌های این کشور همچنان بیشتر شود، صادرکنندگان بار دیگر میزان بیشتری از مواد را به سمت این کارخانه‌ها روانه می‌کنند. وی افزود: من فکر نمی‌کنم که به‌دلیل افزایش میزان فعالیت کارخانه‌ها با کمبود ضایعات مواجه شویم. به‌جای صادرات ضایعات، میزان بیشتری از این مواد در آمریکا مصرف خواهد شد. مالک یکی از مناطق جمع‌آوری ضایعات در منطقه نیو انگلند آمریکا نیز همانند واسطه‌گر شیکاگو ضمن ابراز نگرانی نسبت به این موضوع، گفت: آنچه من را بیشتر نگران می‌کند، بازار فولاد نهایی ترکیه است. آیا کارخانه‌های ترکیه همچنان ضایعات آمریکا را می‌خرند؟ با توجه به اینکه من بازار داخلی و صادرات پرورنقی برای فروش محصولات داشته‌ام، کسب‌وکار من در سال گذشته پررونق بوده است.

نظرات کاربران :

در حال پردازش ...
صرف نظر از پاسخ دهی (ارسال پاسخ برای نظر )