ایران ضایعات

بازیافت آهن و فولاد

بازیافت آهن و فولاد ، قراضه آهن و فولاد

 بازیافت آهن و فولاد : به طور کلی فولاد بیشترین حجم تولید را در میان فلزات دارد و نسبت به سایر فلزات ارزان‌تر است و تا به امروز بالاترین ارزش ناخالص را نیز داشته است. از فولاد عمدتاً در سازه‌ها، ساختمان‌ها، ماشین‌آلات، تجهیزات، دستگاه‌ها و خودروسازی استفاده می‌شود. بنابراین بیشترین مواد بازیافتی در صنایع را می‌توان در موارد فوق جستجو نمود.

قراضه آهن و فولاد ماده اولیه مناسبی در تهیه محصولات فولادی جدید محسوب می‌شود. از قرن نوزدهم به بعد با توجه به حجم تولید بسیار زیاد آهن و فولاد صنعت فرآوری قراضه از منابع ثانویه ایجاد شده است. معمولاً قراضه بر اساس عیار آهن موجود در آن طبقه‌بندی شده و برای ذوب در کوره‌های فولاد سازی آماده می‌شود. قراضه به دست آمده از صنایع آهن و فولاد به دو دسته کلی داخلی و خارجی تقسیم می‌گردد.

قراضه داخلی طی همه مراحل فولاد سازی و تولید محصول به دست می‌آید. فولاد مذاب از کوره به صورت شمش، تختال و شمشال ریخته می‌شود. ریخته‌گری شمش با نورد اولیه دنبال شده و مقادیر بالایی قراضه به صورت پوسته، برش‌های انتهایی و زائده‌ها تولید می‌شود. این قراضه به راحتی در واحد مربوطه جمع‌آوری شده و بر اساس نوع آلیاژ آن تفکیک می‌گردد. با توجه به آنکه اغلب واحدهای نورد فولاد ظرفیت فولادسازی خام را نیز دارند، این نوع قراضه‌ها از آن واحد خارج نمی‌شوند. لذا قراضه‌های داخلی از چرخه صنعت فولاد خارج نشده و در آمارهای مربوط به بازیافت فولاد ثبت نمی‌گردد. علی‌رغم این موضوع حجم زیاد فلز و فرآوری مجدد آن از نظر اقتصادی برای صنایع بسیار مهم است. شایان ذکر است پیشرفت‌های صنعتی اخیر موجب کاهش قابل توجهی در تولید قراضه داخلی شده است.

قراضه خارجی موجود برای بازیافت به دو دسته جدید و قدیمی تقسیم می‌شود. قراضه صنعتی جدید که توسط تهیه کنندگان محصولات نهایی فولاد تولید می‌شود، مانند قراضه حاصل از فرآوری صفحات به بدنه خودرو، مفتول به ابزار و سیم به میخ. این نوع قراضه‌ها دارای کیفیت مشخص هستند. بیشتر از این نوع از قراضه‌ها مشابه قراضه داخلی حاصل از مرحله نورد هستند. این قراضه شامل برش‌ها و زائده‌های صفحات و مفتول و محصولات معیوب بوده که از نظر نوع آلیاژ مشخصی و عاری از آلودگی هستند. این نوع قراضه دارای کیفیت اولیه است، زیرا ترکیب شیمیایی آن مشخص است. سایر انواع این نوع از قراضه شامل براده و تراشه حاصل از ماشین‌کاری و سایر مواد حاصل از نورد، سوراخ‌کاری و برش‌کاری فلز است. این مواد ترکیب‌های آلیاژی متفاوتی داشته و اغلب با روغن، رنگ و سایر فلزات آلوده شده‌اند. قراضه قدیمی یا فرسوده نیز محصول فولادی مستعملی است که عمر کاری آنها به پایان رسیده است. منابع اصلی قراضه قدیمی شامل قراضه خودرو، قراضه وسایل خانگی مانند یخچال و فریزر، اجزای ساختمانی، پل‌ها و غیره هستند.

انواع مختلف آهن و فولاد به روش‌های مخلتف فرآوری و بازیافت می‌شوند. در فرایند بازیافت فولاد از قراضه ، حفظ کیفیت محصولات فولادی از طریق کاهش آلودگی ناشی از سایر فلزات بسیار مهم است. وجود این آلودگی‌ها در بازیافت از خودروها و قراضه‌های شهری بسیار معمول است. به طور کلی فلزات آهنی قابل بازیابی به دو دسته اصلی تقسیم می‌شوند. دسته اول قراضه آهنی شامل انواع فولادهای ساختمانی، براده‌ها و تراشه‌های فولادی، قطعات فولاد ریخته‌گری، قراضه خرد شده و فولادهای آلیاژی است. دسته دوم شامل ضایعات آهن و محصولات واسطه مانند سرباره فولاد سازی، محلول‌های برگشتی، گرد و غبار، لجن‌ها، پوسته نورد و کیک فیلتر است بنابراین انتخاب فناوری مناسب بازیافت بر اساس نوع قراضه صورت می‌گیرد

نظرات کاربران :

در حال پردازش ...
صرف نظر از پاسخ دهی (ارسال پاسخ برای نظر )