ایران ضایعات

آماده سازی قراضه آهن

آماده سازی قراضه آهن : جداسازی مواد نامطلوب ، برشکاری ، پرس

آماده سازی قراضه آهن ، معمولا آماده سازی قراضه توسط اقدامات زير انجام مي گيرد:
• جداسازی مواد نامطلوب
• برشكاري
• پرس كردن
• خرد كردن


جدا سازی مواد نامطلوب

شامل جدا سازي مواد غيرآهني ازدرون قراضه هاست. اين مواد به دو دسته فلزي و غير فلزي تقسيم مي شوند.كه عبارتند از مس، آلومينيم، قلع و يا لاستيك، چوب،
بتن، سنگ و نظايرآن. همچنين جداسازی موادی كه در حين شارژ در كوره قوس و يا در حين عمليات ذوب براي پرسنل و يا كوره خطرناك باشند نيز صورت مي گيرد كه مي توان به محفظه های در بسته ، كپسول هاي گاز ، مواد روغني و نفتي و يا مواد منفجره اشاره كرد .


برشکاری

ضایعات ورق آهن و اسكلت فلزي اكثراً از تيرآهن هاي سنگين و صفحات فولادي صنعتي و ساختماني بزرگ تشكيل شده اند و عموماً قراضه هاي تميزي محسوب مي شوند و براي استفاده در كوره قوس بسيار مناسبند. قراضه های صفحه ای و سازها ي و همچنين قطعات دستگاه ها وماشين آلات سنگين را هميشه بايد در ابعاد مناسب و در تمام جهات برش داد. بدليل ضخامت قابل توجه اين نوع قراضه، در بيشتر مواقع عمل برش توسط مشعل برش صورت مي گيرد.

پرس كردن قراضه

يكي ديگر از راه هاي افزودن دانسيته يا چگالي قراضه پرس كردن آن است. دانسيته يا جرم حجمي جرم واحد حجم مي باشد. و در سيستم متريك با واحد كيلو گرم برسانتيمتر مكعب يا تن بر متر مكعب نشان داده ميشود . قراضه هاي پرس شده حدودا در ابعاد 50*50*50 سانتي متر مي باشند و بايستي داراي استحكام مناسب بوده تا در حين حمل و نقل و بارگيري از هم باز نشوند. (مجموع اضلاع قراضه پرس شده بيش از 150 سانتيمتر نباشد.) نكته قابل توجه در مورد قراضه هاي پرسي كيفيت آنهاست كه احتمال دارد درون آنها مواد غير آهني و غيرفلزي وجود داشته باشد . كه بايستي در خريد اين نوع قراضه دقت كرد.

پرس قراضه

خرد كردن قراضه

دانسيته پائين قراضه هاي سبك ، موجب اشغال حجم زيادي از فضاي كوره و سبد قراضه شده و راندمان توليد را پائين مي آورد. لذا با افزودن دانسيته يا جرم حجمي اين دسته از قراضه ها اين نقيصه آنها برطرف گرديده و مناسب شارژ در كوره قوس مي گردند. يكي از راه هاي افزايش دانسيته پرس كردن است كه به آن اشاره شد . نوع ديگر افزايش دانسيته خرد كردن قراضه به قطعات كوچك است . اين كار با استفاده از دستگاه خرد كن يا شردر صورت مي گيرد. ابعاد قراضه در اين حالت به زير 20 سانتي متر مربع مي رسد و بواسطه وجود مگنت يا آهنربا در دستگاه شردر ، مي توان مواد غير فلزي را از قراضه جدا نمود. و بعبارتي باعث بالا رفتن عيار فولادي محصول خرد شده مي شود. ليكن كيفيت محصول خروجي متناسب با كيفيت قراضه وارد شده به آن مي باشد.

خرد کردن قراضه

 

نویسنده : مهندس مهران احمدی 

نظرات کاربران :

در حال پردازش ...
صرف نظر از پاسخ دهی (ارسال پاسخ برای نظر )