ایران ضایعات

کوره های قوس الکتریکی

کوره قوس الکتریکی : تولید فولادهای ریختگی

کوره های قوس الکتریکی : فولادهای ریختگی در ایران اکثرا در کوره های قوسی تهیه می شوند. در حقیقت کاربرد این نوع کوره ها جهت تولید انواع فولادهای کربنی و آلیاژی یکی از دلایل عمده استفاده آنها در سراسر دنیا می باشد. همانطور که در شکل مشاهده می شود کوره قوس بطور کلی دارای دو قسمت بدنه و درپوش است. بدنه، فولادی بوده و توسط فولاد نسوز محافظت می گردد. سطح مقطع آن کروی و کف کوره گود می باشد. سقف کوره نیز مانند بدنه توسط مواد نسوز آسترکشی شده و سه سوراخ که در واقع رئوس مثلث متساوی الاضلاعی راتشکیل می دهند و محل استقرار الکترودها می باشند در آنها تعبیه شده است. هنگام شارژ کوره سقف بحالت افقی کنار رفته و پس از شارژ مجددا روی کوره قرار می گیرد.

 

عملیات شارژ کوره

شارژ کوره قوس با استفاده از جراثقال آهنربایی یا توسط سبدهایی که کف آنها چند تکه بوده و این تکه ها توسط طنابی بهم متصل شده اند صورت می گیرد هنگامی که سبدهای شارژ روی کوره قرار می گیرند طناب در اثر حرارت سوخته وشارژ بدرون کوره ریخته می شود.

طریقه چیدن شارژ درون سبدها به این ترتیب است که کف سبد را با قراضه های نرم یا قراضه های کوچک و روی آنها را با قراضه های سنگین می پوشانند که این عمل به دو دلیل انجام می شود:

 1- تراشه ها و قراضه های سبک بهم فشرده شده و حجم کمتری را اشغال می کنند.

 2- قراضه های سنگین هنگام ورود به دیواره نسوزکوره آسیبی وارد نمی سازند.

و همچنین در انتخاب انواع قراضه به چند نکته باید توجه کرد:

سعی شود قراضه ها طبق آنالیز مشخص جدا شوند و قراضه ها عاری از مواد ناخالصی و غیرفلزی باشند.

قراضه سبک و سنگین از هم جدا شوند و از مصرف قراضه های بیش از حد زنگ زده و آلوده اجتناب گردد.

 پس از اینکه شارژ وارد کوره شد قراضه های سنگین به ته کوره رفته وقراضه های سبک و قراضه های نرم روی آنها را می پوشانند در نتیجه الکترود بدون اینکه آسیبی ببیند در داخل بار فرورفته و نسوز سقف از تشعشع حرارتی محافظت می شود. لازم به ذکر است قبل از اینکه قراضه در کوره شارژ شود مواد کربن زا مانند کک، آنتراسیت و الکترودهای شکسته درته کوره قرار گرفته تا جوشش بدلیل وجودکربن زیاد در کوره حاصل شود. فسفرزدایی بدلایلی که بعدا اشاره می شود لازم است در دمای پائین و قبل از اینکه دمای کوره بالا رود صورت پذیرد. مواد سرباره زای اکسیدی مانند اکسید آهن و سنگ آهک را می توان در سبد شارژ بهمراه مواد کربن زا به کوره افزود. 

 

 فرایند ذوب

پس از شارژ و بسته شدن سقف کوره فرآیند ذوب طی سه مرحله انجام می شود.

الف - درمرحله نخست ذوب با یک ولتاژ متوسط آغاز می شود تا از آسیب رساندن به سقف کوره تاحد امکان جلوگیری بعمل آید، البته اگر سرعت ذوب بالایی مد نظر باشد این مرحله را حذف می کنند.

ب - پس از وارد شدن الکترودها بداخل شارژ ولتاژی انتخاب می شود که حداکثر انرژی ورودی را به کوره بدهد .

ج - پس از تشکیل مذاب وتجمع آن درحوضچه ولتاژ را جهت جلوگیری از آسیب های تشعشعی به آسترنسوز کوره کاهش می دهند.

پس از ذوب کامل و فوق گداز نسبتاً بالا مذاب، شروع به جوشش می نماید دراین مرحله اپراتور باید از میزان کربن آگاه باشد و در صورتی که پس از نمونه برداری و آنالیز، کربن به مقدار کافی وجود نداشته باشد افزودن کربن ضروری خواهد بود.

بیرون کشیدن الکترودها از درون شارژ زمانی انجام می گیرد که حدودا 75 درصد بار ذوب شده باشد سپس بطریق مختلف آنرا بهم زده تا بقیه بار که هنوز ذوب نشده است نیز ذوب گردد. پس ازاتمام عملیات ذوب، کوره را تخلیه می کنند. برای تخلیه مذاب کوره را 50 - 40 درجه به جلو و برای تخلیه سرباره کوره را حدودا 10-15 درجه به عقب خم می کنند. 

 

کوره قوس الکتریکی

نظرات کاربران :

در حال پردازش ...
صرف نظر از پاسخ دهی (ارسال پاسخ برای نظر )
  • ۸ آذر ۹۶
    حمید :
    فروش آهن اسفنجی اگر خریدار آهن اسفنجی برای استفاده ذوب با قیمت مناسب هستیدبا ما تماس بگیرید .این محصول که از احیای مستقیم برای ذوب آهن به وجود می آید که دارای مزیت های فراوانی نسبت به قراضه می باشد.لطفا خریداران واقعی تماس بگیرند.
    احمد غفاری در پاسخ میگه :
    باسلام وتبریک سال نو شرایط قیمت ومدت وهمچنین تناژآهن اسفنجی که میتواند تحویل داهید
    پاسخ