ایران ضایعات

معرفی انواع ورق فولادی و کاربرد آنها

معرفی انواع ورق فولادی و کاربرد آنها

مقدمه

یکی از محصولات فولادی پر کاربرد، ورق های فولادی می باشند که در انواع و برای اهداف مختلف، تولید می شوند. در این مطلب در رابطه با انواع ورق فولادی و کاربرد آنها بحث خواهیم کرد. آن را تا انتها دنبال نمایید.

ورق روغنی

ورق روغنی یکی از با کیفیت ترین ورق های فولادی است. این ورق فولادی، از طریق نورد سرد تولید شده و استحکام بالایی دارد. از این رو کاربرد آن در صنایع مختلف به ویژه خودرو سازی و لوازم خانگی دیده می شود.

ورق گالوانیزه یا ورق سفید

ورق گالوانیزه، در کشور ما ورق های روغنی هستند که روکشی از فلز روی، سطح آنها را پوشانده است. افزایش ضخامت این روکش، باعث می شود که نسبت به زنگ زدگی مقاوم تر شود. البته ضخامت روکش روی، متغیر بوده و معمولاً در رنج صد تا سیصد و پنجاه میکرون در نظر گرفته می شود. نوع چینی آنها، صد تا صد و بیست میکرون، نوع ژاپنی و کره ای تا صد و هشتاد میکرون هم روکش دارد.  

باید یادآوری کرد که در کشور، ما تکنولوژی لازم برای تولید ورق های سیاه نازک وجود ندارد. همین امر باعث شده تا در تولید ورق گالوانیزه به جای ورق سیاه زیر 3 میلی متر، از ورق روغنی استفاده شود. ورق های گالوانیزه که به سه دسته بدون گل، گل ریز و گل درشت تقسیم می شوند عمدتاً به صورت رول در بازار عرضه شده و برای اهدافی از جمله خودروسازی، سقف های شیروانی، رابیتس سقف، صنایع کشاورزی و ... به کار می روند.

ورق رنگی

در صورتی که ورق گالوانیزه، رنگ آمیزی شود، ورق رنگی فولادی به دست می آید. این کار در کوره های مخصوص انجام می شود. این ورق ها، برای رنگ های مختلف، استانداردهای بین المللی مختص به خود را دارند. شانزده رنگ از آنها تولید و عرضه می گردد و در ساخت سوله ها، نمای داخلی و خارجی ساختمان ها و ... قابل استفاده هستند. معمولاً به صورت کرکره ای، هلالی، سفالی، ذوزنقه، شیروانی و شادولاین ساخته می شوند.

ورق آجدار

ورق های آجدار یکی دیگر از انواع ورق فولادی است که با نام های دیگری از جمله ورق شطرنجی، ورق برجسته و ورق کف سازی و یا برحسته هم شناخته می شود. برجستگی ها بادامی شکل، مربعی و یا لوزی شکل در سطح آن، جزو شاخصه های بارز این نوع از ورق های فولادی به شمار می رود. برای تولید آن از نورد گرم استفاده می کنند. پایه ورق آجدار، ورق سیاه است. این نوع ورق ها، گاهاً به شکل گالوانیزه هم تولید می گردند. هدف از این کار، تقویت استحکام آن در برابر مخاطراتی هم چون زنگ زدگی و رطوبت می باشد.

وجود برجستگی های متعدد در سطح ورق، کاربرد آن را در مواقعی که لازم است اصطکاک بیشتر شود، ضروری می سازد. به منظور کف سازی انواع پل های شهری و صنعتی، ساخت ماشین آلات صنعتی، کف اتوبوس ها و کشتی ها، عایق سازی و ایجاد حفاظ در مناطق نظامی نیز مورد استفاده قرار می گیرد. ورق آجدار فولادی، به راحتی جوش می خورد و همین امر نصب و اتصال آنها را تسهیل می بخشد. از طرفی انعطاف پذیری آن هم نسبت به برخی از ورق های فولادی، مناسب می باشد.

ورق API

ورق فولادی API هم نوع دیگری از ورق های فولادی می باشد که مقاومت و استحکام کششی مناسبی دارد. API بیانگر محصولات صنعت نفت آمریکا بوده و استانداردهای متفاوتی برای ابعاد و وزن آن وجود دارد. ضخامت این دسته از ورق های فولادی، زیاد بود و عموماً در تولید لوله های صنعتی به ویژه لوله های API استفاده می شوند. این لوله ها برای انتقال نفت و گاز به کار می روند. علاوه بر این، صنایع غذایی، کارخانجات محصولات لبنی، تأسیسات هسته ای، دیگ های بخار، پالایشگاه ها و لوله های جوشی با قطر زیاد از دیگر مصرف کنندگان این ورق ها هستند.

ورق اسید شویی

ورق اسید شویی همان طور که از نام آن مشخص است، در اسید شسته می شود. هیدروکلریدریک اسید 20 تا 30 درصد خلوص را برای این منظور استفاده می کنند. انواع مختلفی از این ورق ها وجود دارد که هر یک می توانند کاربرد مختص به خود را داشته باشد. در صنعت خودروسازی، کاربرد وسیعی از این ورق دیده می شود. مثلاً شاسی، رینگ و بدنه خودرو ها را به این طریق می سازند. علاوه بر این برای تولید انواع لوله، پروفیل و نبشی، عایق جریان الکتریسیته، مخازن انتقال سیالات و کشتی ها کارایی دارد.

طول عمر بالا، مقاومت در برابر پوسته پوسته شدن، شکل پذیری و تحمل ضربه و فشار هم از ویژگی های آن می باشد. در کشور ما تولید این ورق ها در حجم بالایی صورت می گیرد. این ورق هم از طریق نورد گرم به دست می آید.

ورق قلع اندود

نوع دیگری از ورق های فولادی، ورق های قلع اندود یا همان تین پلیت هستند، که با پوشش دهی قلع روی ورق های روغنی ST12 کم کربن و نرم، تولید می شوند و در صنایع غذایی به ویژه محصولات کنسروی، روغن های نباتی، قوطی های چای و ... مورد استفاده قرار می گیرند تا از فساد آنها جلوگیری کند.

خرید و فروش انواع ورق فولادی

برای خرید و فروش ورق های فولادی مختلف، می توان به سایت ایران ضایعات مراجعه نمود. آگهی خرید ورق فولادی در بخش خریداران و آگهی فروش ورق فولادی در قسمت فروشندگان سایت ثبت می شود و از این طریق می توان بار مورد نظر خود را در سریع ترین زمان ممکن به فروش رساند و یا خریداری نمود. قیمت ورق فولادی در انواع و اقسام مختلف به عوامل مختلفی بستگی داردو نوع ورق، مهم ترین فاکتور اثرگذار بر قیمت آن می باشد. ویژگی ها و قابلیت های ورق فولادی هم در تعیین قیمت آن سهیم می باشند. 

نظرات کاربران :

در حال پردازش ...
صرف نظر از پاسخ دهی (ارسال پاسخ برای نظر )