ایران ضایعات

فولاد پر مصرف ‌ترین و بازیافتی ‌ترین ماده در جهان

فولاد پرمصرف‌ترین و بازیافتی‌ترین ماده در جهان

فولاد پرمصرف ترین و بازیافتی ‌ترین ماده در جهان : فولاد ، آلیاژ آهن و کربن است که در آن میزان کربن تا 2 درصد متغیر است (با داشتن کربن بیشتر ، این ماده به عنوان چدن تعریف می شود). تا کنون فولاد ماده‌ای با بیشترین شدت استفاده در ساخت سازه‌های فلزی در جهان است. در سال 2010، تقریبا 1500 میلیون تن فولاد برای طیف‌ وسیعی از محصولات، سازه‌ها و ساختمان‌ها در سراسر جهان تولید شد. فولادهای ضد‌زنگ حدود 32 میلیون‌تن از این کل را در بر می‌گیرند در حالی که تمام سایر فلزات با هم کمتر از 80 میلیون ‌تن را تشکیل می‌دهند. 

چند پیش‌بینی نشان می‌دهند که مصرف‌ جهانی فولاد به 2500 میلیون‌تن تا سال 2050 افزایش خواهد یافت، رشد مصرف آن به قدری بزرگ است که تامین قراضه‌ فولادی، با وجود نرخ‌‌ بالای بازیافت، برای تامین بیش از 30 درصد مصرف فولاد در سطح جهان و حدود 40 درصد در سوئد کافی نیست. تا سال‌ 2050، بازیافت ضایعات تنها برای تولید حدود 50 درصد از کل فولاد در جهان کافی خواهد بود. برای جلوگیری از کمبود فولاد در جامعه، مقدار باقیمانده باید از افزایش‌ سهم سنگ‌ آهن تولید شود، حتی با پذیرش حداکثر نرخ بازیافت آهن و فولاد.

photo_2017-07-19_16-23-39.jpg

توسعه تاریخی و پیش بینی کل تولید جهانی فولاد و سرباره تا سال 2050

فولاد مستحکم تر و مقاوم تر می‌شود

تقاضای زیاد برای فولاد بدان معنی است که نیاز به فلزات‌ آلیاژساز برای تولید فولاد بالا و در حال افزایش است. این آلیاژها نه تنها برای تولید‌ فولاد‌ پایه، بلکه همچنین برای تولید فولادهای پیشرفته‌تر از همیشه امروزی که هم مستحکمتر و هم مقاومتر هستند مورد نیازند، حتی اگر خنک‌کنندگی پیشرفته، کوانچ و تمپر مستقیم همراه با نورد بتوانند مقدار آلیاژهای مورد استفاده را کم کنند. فولادهای با استحکام بالاتر امکان صرفه جویی قابل توجه مواد در سازه‌های فلزی را فراهم می‌سازند.

photo_2017-07-19_16-24-48.jpg

توسعه استحکام فولاد‌کربنی نورد گرم شده در طی پنجاه سال گذشته

گرچه مقدار گریدهای فولادهای پرآلیاژی، که به طور گسترده‌ای به عنوان فولاد ضد‌زنگ شناخته می‌شوند، تنها حدود دو درصد از کل فولادها را تشکیل می‌دهند، رشد این بخش بازار دو برابر گریدهای فولادهای کم‌آلیاژ، که اغلب فولاد‌ کربنی نامیده می‌شوند می‌باشد. 

برنامه‌های چرخه‌سازگار با محیط‌زیست فولاد راه فرصت‌های جدید را نشان می‌دهد

برنامه تحقیقاتی زیست‌محیطی " چرخه‌سازگار با محیط‌زیست فولاد " (2012 - 2004) به تمام مراحل چرخه‌زندگی فولاد می‌پردازد. کلید موفقیت این برنامه در لنز زاویه باز آن است، که توانایی مشاهده کل تصویر در یک کار تحقیقاتی میان‌رشته‌ای را فراهم می‌سازد. محققین در زمینه‌های مختلف در اینجا امکان آشنائی نزدیکتر با روش‌های جدید ارزیابی مسائل زیست‌محیطی و توسعه پایدار در زمینه محیط‌زیست را داشته‌اند. روشن‌ترین نمونه آن استفاده از فولادهای پیشرفته استحکام بالا در صنعت خودرو است. تجزیه‌ و‌ تحلیل مقدار اثرات زیست‌محیطی فولاد با استحکام بالا، فولادی که امروزه به تولیدکنندگان خودرو در سراسر جهان عرضه می‌شود، نشان می‌دهد که هزینه زیست‌محیطی وقتی اندازه‌گیری شود، برای مثال، از نظر تن دی‌اکسید‌کربن به ازای هر تن فولاد اندکی افزایش می‌یابد. 

photo_2017-07-19_16-28-44.jpg

چرخه‌‎ زندگی فولاد یک چرخه بسته سازگار با محیط‌ زیست است

فرآیندهای تولید فولاد

در برنامه تحقیقاتی زیست ‌محیطی "چرخه‌سازگار با محیط‌ زیست فولاد"، تعدادی روش‌فنی برای تولید فولاد توسعه یافته‌اند، روش‌هائی که همچنین برای تقویت چرخه‌سازگاری با محیط‌زیست فولاد بکار گرفته می‌‌شوند. فرآیندهای فنی توسعه داده شده از نظر زیست‌محیطی از دیدگاه چرخه‌زندگی مورد ارزیابی قرار گرفته‌اند، که نشان دهنده کاهش انتشار دی‌اکسید‌کربن و‌ کاهش مصرف‌ انرژی است.

photo_2017-07-19_16-30-46.jpg

قابلیت کاهش اثرات زیست‌محیطی در ارتباط با  تغییر روش‌های تولید برای صنعت‌فولاد سوئد

نظرات کاربران :

در حال پردازش ...
صرف نظر از پاسخ دهی (ارسال پاسخ برای نظر )