ایران ضایعات

آماده سازی، فرآوری قراضه و تجهیزات

آماده سازی، فرآوری قراضه و تجهیزات ، انواع قیچی، پرس و شردر

 آماده سازی، فرآوری قراضه و تجهیزات: آماده سازی و همگن سازی قراضه در واقع یکی از تخصص های مهم در فرآیند تولید شمش فولادی از قراضه است .در واقع کیفیت شمش و میزان آلودگی زیست محیطی و کاهش هزینه و افزایش عمر متریال کوره ها به نحو غیر قابل انکاری به مهارت مجموعه فراور متکی میباشد .میزان شناخت آنان از تجهیزاتشان وقابلیت های ذاتی تجهیزات و سیستماتیک عمل کردن در فرایند آماده سازی در کنار شرایط دیگر توان رقابت پذیری مجموعه را افزایش داده و در شرایط سخت تجاری بازار می تواند مجموعه رانجات داده و یا بعکس وارد مرز ورشکستگی کند .داشتن اطلاعات شرط اول بقا در هر زمینه ای است. نگاه منطقی و واقع بینانه در شرایط نسبی قطعا یکی از عوامل مهم قرارگرفتن در رتبه اول رنکینگ رقابت است. 

دستگاه های آماده سازی قراضه

در زمینه آماده سازی قراضه نگاه سنتی و کلیشه ای و غیر کارشناسانه می تواند یک مصیبت باشد. ابتدا باید قراضه و ترکیبش را شناسایی کرد ومتناسب با آن شیوه مناسب آماده سازی را اتخاذ نمود .
اصل مهم بعدی در آماده سازی قراضه پیدا کردن کم هزینه ترین و سریعترین راه برای رسیدن به هدف است . بسیاری موارد که ماشینی مناسب برای آماده سازی و برش قراضه های سنگین در کارگاه موجود است، اما به زعم اینکه فشار کمتری به دستگاه وارد کنند قراضه های سبکی را که براحتی با صرف انرژی پنجاه کیلو وات با یک پرس آماده ذوب می شود را در آن دستگاه باصرف انرژی هزار کیلو وات می ریزند و بدلیل نازکی ورق ها فشار عمودی به فشار افقی ومخرب تبدیل شده و ماشین مدام آسیب می بیند واز آن طرف دیگر با نیروی انسانی و برش گازی با هزینه زیاد قراضه های سنگین را تکه کرده وآماده ذوب می کردند و نهایتا بدلیل نا کارآمدی در روند فرآوری قسمت عمده ای از قراضه را حتی بدون فراوری در کوره ها شارژ می کردند. به دلیل این عوامل زمان استاندارد ذوب بشدت افزایش یافته وبه تبع آن افزایش مصرف برق و متریال مصرفی کوره ها و آلودگی شدید در محوطه نتیجه کار خواهد بود و علاوه بر آن انفجار مداوم در کوره ها، ذوب را به خارج می پاشد و ایمنی را تهدید می کند که همه این موارد نتیجه حسرت بار عدم شناخت کارشناسانه و نبودن تجهیزات مناسب در پروسه فراوری است. این مناظر برای اغلب دوستانی که در کارخانجات ذوب هستند صحنه های آشنایی است که مشخصا ضرورت نیاز به بررسی تخصصی فرآیند آماده سازی قراضه را اثبات میکند.
در اینجا بنده قصد معرفی چند دستگاه معمول و کاربرد آنها در فرآیند آماده سازی قراضه آهن را دارم که امیدوارم مفید فایده قرار گیرد. 

الف: انواع قیچی ها یا shear

قیچی های آهن بری عمدتا درانواع مدل های تمساحی یا ALIGAITOR و مدل های پرتابل قابل نصب بر روی بیل مکانیکی و صنعتی ثابت که در دو مدل باله دار و مخزنی تولید می شوند. مدل های باله دار، قراضه های حجیم، اتاق های اتومبیل واتوبوس را با دو باله جانبی کاهش حجم داده وتوسط یک میز پرس فشرده کرده ونهایتا با تیغه هایی با فشار ۴۰۰ تا ۷۰۰ تن قیچی می کند و در نوع مخزنی قراضه های سنگین مانند ریل راه آهن و تیرآهن و صفحات قطور توسط پارو در پشت تیغه هایی که بین ۵۰۰ تا ۱۲۰۰ تن به صورت معمول فشاروارد می کند قرار گرفته و خرد می شود.

مدل های شیر ( SHEAR ) که قابل نصب بر روی بیل های مکانیکی هستند معمولا دارای سرعت بالایی نبوده و صرفا به جهت موارد خاص و تکه کردن قطعات سنگین و بزرگ حجیم استفاده می شوند مانند شاسی های واگن قطار. از قیچی های مدل تمساحی برای تکه کردن کمک فنر و کپسول های انفجاری البته با رعایت موارد ایمنی می توان استفاده کرد .در این قیچی ابتدا توسط بازویی، قراضه را نگه داشته و سپس با تیغه ای آنرا قطع می کنند.

ب: انواع پرس ها SCRAP PRESS

پرس در فراوری قراضه آهن دستگاه پرکاربردی است که کاربرد آن در ایران معمول تر از سایر تجهیزات است. البته در خارج از ایران و کشورهای پیشرفته تر این سطح کاربرد از این ماشین وجود ندارد. معمولا پرس در کارگاه های مبدا مستقر است و بدلیل فراغت زمان کارکرد، پرس ها کوچکتر و ساده تر هستند. در ایران بواسطه بعضاً سوء استفاده هایی که از بارهای پرس شده صورت گرفته کارخانجات ترجیح دادند که بار را بصورت فله خریداری کنند و در خط تولید فرایند فراوری پرس کاری را انجام دهند این مسئله صرف نظر از افزایش هزینه های حمل ونقل باعث شده که نیاز به پرس های بزرگ و سریع بیشتر بوجود آید. دستگاه پرس باعث کاهش حجم قراضه و افزایش دانسیته قراضه و نهایتا کاهش حدود سی درصد مصرف برق مصرفی در کوره ها می شود و با صرف انرژی اندک راندمان بالایی را ارایه می دهد که یکی دیگر از دلایل استقبال از این ماشین در ایران است. در کارخانجات، تکنیسین های ذوب از بلوک های پرس شده معمولا در انتهای زمان ذوب به جهت کنترل میزان کربن ذوب استفاده میکنند.

در ایران به لطف سازنده های متعدد تنوع مدل های خوبی را از این ماشین شاهد هستیم اما این دستگاه ها بسیار از نظر تعمیرات و نگهداری پردردسر واز نظر ایمنی در صورت عدم رعایت موارد ایمنی بسیار خطرناک هستند که البته این خصیصه اغلب ماشین های بزرگ و مورد استفاده در فراوری قراضه است. معیار کیفیت یک پرس، پس از راحتی در اپراتوری در دست بودن یدکی های مصرفی وسهولت تعمیر و..... سلامت مخزن فشار پرس است. اگر مخزن فشار باز شده باشد یا دچار شکستگی یا پله و گودی و فرورفتگی شده باشد تفاوت چندانی با قراضه قابل ذوب کردن ندارد بنابر این قبل از خرید پرس از کیفیت مخزن فشار آن کاملا مطمئن شوید. همچنین ابعاد بلوک خروجی برای بسیاری از کارخانجات بسیار مهم است حتما قبل از بلوک کردن قراضه به سفارش کارخانه مشتری توجه کنید. ابعاد دهانه کوره بسیار مهم است .در صورت بزرگ بودن ابعاد بلوک به متریال دهنه کوره آسیب زده و ضمن اینکه اپراتور شارژکننده کوره زمان بیشتری مگنت شارژ کوره را در معرض حرارت قرار میدهد تا بلوک را وارد کوره کند ونیز اگر از فیدر جهت شارژ استفاده شود مشکل دو چندان خواهد بود.

ج :خرد کننده ها ؛ SHREDDERS

ماشین های شردر، ماشین های رایجی در ایران نیستند زیرا بدلیل ذات فرایند جمع آوری قراضه در ایران قراضه های «پک » و کامل مانند ماشین کامل یا یخچال کامل و... وجود ندارد و معمولا فراوری اولیه در کارگاههای کوچک و با دست صورت می گیرد برخلاف کشورهای توسعه یافته که اینگونه قراضه ها بصورت «پک » وجود دارد، نیست. لذا اغلب فلزات رنگی که می تواند سودآور باشد حذف می شوند، اما به لحاظ کیفیت قراضه خروجی این ماشین بهترین و همگن ترین نوع قراضه است که آلودگی کمتری در هنگام ذوب دارد ایجاد می کند و دردسر انفجار کمک فنر و کپسول های انفجاری را ندارد و نتیجه ذوب هم شمش بهتر خواهد بود. در این ماشین قراضه خرد و تحت فشار قرار میگیرد و شستشو شده و تفکیک میشود و تقریبا همه نیازهای عمده مربوط به فراوری قراضه را پوشش می دهد البته ناگفته نماند شما از شردر ۱۰۰ کیلو واتی نمی توانید انتظار خرد کردن واگن راه آهن را داشته باشید و متناسب با قدرت و نیروی ماشین می توان آن را بکار گرفت. هزینه استفاده از این ماشین صرف انرژی بیشتر در سرانه تولید است و معمولا شردرهای با قدرت و کیفیت توانی در حدود یک تا پنج مگا وات و بیشتر را نیاز دارند. شردرها در انواع دورانی – پانجی یا سمبه ماتریسی و چکشی بصورت رایج تولید می شوند.

 شردر

  • دلایل عمده افزایش بازدهی در استفاده از قراضه شرد عبارتند از :

- درصد بالاتر آهن موجود در هر تن بار فلزی،
- امکان ایجاد ترکیب شیمیایی یکنواخت تر فولاد ذوب شده از ذوب به ذوب،
- بارگیری سریعتر در هر سبد (در صورت استفاده از سبد) بدلیل اینکه انتقال مواد در استفاده از قراضه شردد نسبت به قراضه های دیگر آسان تر است.
- چگالی بالاتر قراضه شردد موجب کاهش تعداد سبدهای لازم برای کوره و در صرفه جویی در وقت ذوب به ذوب.
- تسریع در پر کردن کوره موجب کاهش کمتر دمای کوره میشود .
- ترکیب بهتر قراضه شردد با سایر شارژهای فلزی (مانند آهن اسفنجی) در داخل کوره و پر نمودن تخلخل های داخل شارژ باعث دست یافت به چگالی بالاتری در کوره می شود.
- چگالی بالاتر باعث استفاده کمتر از انرژی بر ازای هر تن فولاد ذوب میشود.

  • ترکیب بار فلزی همگن قراضه شرد و آهن اسفنجی :
    - باعث جلوگیری از ورود ضایعات از قبیل خاک، سنگ، فلزات رنگی، پلاستیک و پی وی سی در کوره ذوب می شود
    - موجب عمر طولانی تر الکترود ها و شکنندگی کمتر آنها در کوره های قوس الکتریکی می شود،
    - باعث افزایش عمر نسوزهای داخل کوره می شود.
    - موجب کنترل نا خالصی های مضر از قبیل سولفور و فسفر در فولاد ذوب می شوند.
  •  حذف نا خالصی های مضر به نوبه خود موجب :
    - کاهش سرباره،
    - کیفیت برتر فولاد
    - آلودگی کمتر در محیط زیست و کاست چالشهای زیست محیطی می شود.

معرفی دستگاه های شردر شرکت بونفیگ لیولی

در ادامه ویژگی های دستگاه شردر ساخت شرکت بونیفیک لیولی که از نوع چکشی می باشد ارایه می شود : دستگاه های شردر شرکت بونفیگ لیولی تراکم قراضه از حدود ۳۰۰ گیلو گرم در متر مکعب در فرم قراضه سبک ( LMS ) به ۹۰۰ الی ۱۳۰۰ کیلوگرم بر متر مکعب بسته به کیفیت قراضه قابل افزایش است. این ماشین آلات، بازیافت را با بالاترین کیفیت با طول ۱۰ الی ۲۰ سانتیمتر انجام می دهند. تفکیک فلزات رنگی نیز با سیستم جریان گردابی ( ECS ) انجام میگردد که عمدتا آلومینیم و سپس مس می باشند و ارزش اندوخته خاص خود را دارند . سه خروجی اصلی شامل فلزات آهنی، فلزات رنگی و ضایعات می باشند و از طریق تسمه نقاله هدایت می شوند. آماده سازی کار ساختمان برای نصب و راه اندازی ماشین آلات بونفیگ یولی حداقل بوده و تنها محدود به یک محوطه بتنی می باشد. دستگاه خرد کن را تنها لازم است از سه نقطه محکم با پداستال بتنی متصل کرد و ساخت هیچ ساختمان یا محل نصب اضافی دیگری لازم نیست. لازم به توضیح است که شردرهای چکشی را نباید با شردرهای برشی اشتباه و مقایسه کرد. در مورد ابعاد قراضه فراوری شده خروجی غیر استاندارد و از لحاظ کیفیت پست تر و کثیف تر از شردرهای چکشی، ارزش قراضه آهن نهایی کمتر و قابلیت فراوری قراضه های پاکتی یا پرسی را نداشته و همچنین نگه داری آنها هزینه بر است. در ادامه ویژگیهای دستگاه شردر ساخت شرکت بونیفیک لیولی که از نوع چکشی می باشد ارایه می شود:

انتخاب شردر های چکشی بونفیگ یولی عمدتاً در سه عامل کلیدی خلاصه می شوند. انرژی مورد مصرف، تیپ قراضه مورد فراوری (مثلا خوردو، پاکتی، سبک ...) و حجم قراضه مورد فرآوری اندازه و نوع شردر را تعیین می کند :

  1. نیروی دیزل یا برق، در صورت امکان برق رسانی ۳ فاز ، برق مقرون به صرفه تر است.
    2. کاربرد شردر با توجه به نوع قراضه ای که به دستگاه تغذیه می شود.
    3. میزان بهره وری مورد نظر بر حسب تن در ساعت.

مزایای استفاده از دستگاه های شردر بونفیگ یولی 

 محفظه بارگیر دستگاه های شردر بونفیگ یولی به منظور بهینه سازی عملیات بازیافت طوری طراحی شده که به طور مداوم بتواند از ضایعات پر باشد.
سیستم های عملیاتی به صورت اتوماتیک کنترل می شوند و از هرگونه خطر بارگذاری بیش از حد دستگاه جلوگیری می کنند.
سیکل تغذیه به صورت الکترونیکی بر اساس حجم قراضه تغذیه شده تنظیم می گردد نیازی به فشردن قراضه تغذیه خردکن نیست.
حجم قراضه به هنگام تغذیه بطور اتوماتیک برحسب ابعاد محفظه بارگیری تنظیم می گردد.
در حالت استاندارد ، شردر با دو استوانه دوار مغناطیسی همراه میباشد و قراضه آهن تا ۹۵ درصد پاکسازی می شود

مهندس مهدی پژوهش

نظرات کاربران :

در حال پردازش ...
صرف نظر از پاسخ دهی (ارسال پاسخ برای نظر )