ایران ضایعات

افزایش تولید آلومینیوم از ضایعات تا 9 میلیون تن در پکن

افزایش تولید آلومینیوم از ضایعات تا 9 میلیون تن در پکن

افزایش تولید آلومینیوم از ضایعات تا 9 میلیون تن در پکن : در طول پنج سال گذشته نرخ رشد در توليد آلومينيوم درجه دو يا بازيافتى در چين به دليل ركود اقتصادى و ضعف نسبى تقاضا كم شده است. نرخ رشد سال گذشته به 7.5 درصد رسيد كه از بيشترين نرخ رشد در سال 2010 به ميزان 30 درصد، فاصله معنادارى دارد. با اين وجود توليد آلومينيوم دست دوم چين در سال گذشته به 6 ميليون تن رسيده است. صنعت آلومينيوم درجه دو چين شامل پنج منطقه جغرافيايى مى شود. چين در هر سطح داراى پنج گروه با ظرفيت توليد فراتر از 300 هزار تن در سال براى هركدام و بيش از 20 شركت با ظرفيت بيش از 100 هزار تن در سال است. یچیو اولين شركت بازيافت آلومينيوم چين است كه نام آن در تابلو اصلى بورس شانگهاى ثبت شده است. اين بخش شاهد به روزرسانى هاى سريع در بخش تكنولوژى و تجهيزات بوده است. براى مثال در برخى شرايط جداسازى دسته اى جاى خود را به جداسازى پيوسته و در برخى مواقع اتوماتيك و مجزا از طريق تسمه نقاله داده است. كوره هاى جديد با سيستم استخراج بهينه براى كاهش آلاينده ها نيز از سوى برخى مراكز بازيافتى به اين بخش معرفى شده است.

سياست هاى دولت

از اول ماه جولاى سال قبل، شركت هاى بازيافت آلومينيوم با تخفيف 30 درصدى در ماليات بر ارزش افزوده مواجه شدند، به شرط اينكه 70 درصد از مواد اوليه آن ها براى توليد از خودروهاى اوراقى ، سیم و کابل ضایعاتی ، قوطى هاى نوشابه ، قطعات الكترونيكى و ضايعات الكتريكى و يا ساير قراضه هاى بازيافتى باشد. اين اولين بارى بود كه سياست هاى امتيازى ماليات بر ارزش افزوده براى شركت هاى بازيافت كننده آلومينيوم وضع مى شد و انتظار مى رفت كه اين سياست سبب افزايش حاشيه سود اين شركت ها حداقل براى دو درصد شود. دولت همچنين استانداردهاى آلايندگى براى كاهش آلاينده هاى خروجى از صنايع ثانويه روى، سرب، مس و آلومينيوم را سخت تر كرد. استانداردهاى جديد در آوريل سال گذشته تصويب شدند. اين قوانين از اول ماه جولاى سال 2015 به واحدهاى جديد ابلاغ شده اما تأسيسات كنونى تا اول ژانويه 2017 براى اجراى آن فرصت دارند. 

هزينه به روزرسانى

انجمن صنعت فلزات غيرآهنى چين در بخش بازيافت آن معتقد است برخى از شركت ها در دستيابى به استانداردهاى جديد، به خصوص براى كاهش دى اكسيد، فلورايد و انتشار ذرات آلاينده، با مشكل دست و پنجه نرم مى كنند. طبق برآورد اين انجمن هزينه هر شركت براى به روزرسانى تجهيزات حفاظت كننده محيط زيست در سطوح اعلام شده بيش از دو ميليون دلار است. تا نيمه دوم سال گذشته، 8 شركت توليدكننده آلومينيوم درجه دو موفق به كسب گواهى نامه رعايت استانداردها و قوانين جديد شده بودند. مجموع ظرفيت توليد اين 8 شركت به 1.3 ميليون تن در سال مى رسد. 21 شركت ديگر در فوريه 2016 مورد تأييد واقع شدند. از اين رو، ظرفيت كلى واحدهاى تأييد شده به 3.6 ميليون تن افزايش يافته است. مجوزها براى معامله ضایعات آلومينيوم آماده شده در دست بررسى است. اين بخش از صنعت آلومينيوم دست دوم چين 10 درصد از مجموع توليد سال گذشته را در اختيار داشته است، اما براى برخى از شركت هاى صادرات محور چنين مجوزى مى تواند حياتى باشد. تجارت فرآورى آلومينيوم شامل شركت هاى دريافت كننده ضایعات آلومينيوم وارداتى، فرآورى آن در داخل كشور و صادرات شمش هاى ارزش افزوده مى شود.

خلاصه اى از انجمن صنعت فلزات غيرآهنى در بخش بازيافت

تقريباً 14 سال پيش تأسيس شد. انجمن صنعت فلزات غيرآهنى چين در بخش بازيافت يك سازمان صنعتى، غيرانتفاعى و ملى است كه نماينده صنعت بازيافت فلزات غيرآهنى در چين محسوب مى شود. اين انجمن به دولت چين در خلق طرح هاى توسعه صنعتى، سياست ها و قانون گذارى ها كمك مى كند. اين سازمان همچنين دست به جمع آورى آمارها زده و وظيفه تحليل و تحقيق در مورد بازارهاى بازيافت فلزات چين و خارج از كشور و معاملات آن، فناورى توليد، تكنيك ها و تجهيزات و همچنين محافظت از محيط زيست را بر عهده دارد. اين انجمن داراى بيش از 800 عضو داخلى و خارجى در بخش بازيافت قراضه فلزات غيرآهنى ، پيش فرآورى، ذوب، ماشين كارى و متخصصان در مؤسسات طراحى، دانشگاه ها و مراكز تحقيقات علمى است. بيش از يك ميليون و 500 هزار نفر به طور مستقيم در اين صنعت شاغل بوده و توليد ناخالص اين بخش بيش از 30 درصد از مجموع عرضه فلزات غيرآهنى چين را در اختيار خود دارد. انجمن بازيافت به دنبال توسعه صنعتى و مزيت هاى بازيافت همچنين حمايت از تحقيقات علمى و نوآورى، مبادلات خارجى و همكارى هاى تجارى برون مرزى است.

اين انجمن به طور تخصصى در بخش تحقيق و توسعه براى بازيافت آلومينيوم ، مس، قلع، سرب و ضايعات الكترونيكى فعال است. در سال 2014 ، 1.3 ميليون تن قراضه مس،  3.7 ميليون تن آلومینیوم، 1.6 میلیون تن سرب و 1.3 ميليون تن روى در چين بازيافت شد. اين انجمن به طور بين المللى داراى روابط خوبى با تاجران فلزات غيرآهنى بازيافتى، توليدكنندگان و سازندگان آن ها است. افزون بر اين، سازمان ذكرشده ارتباط تنگاتنگى با اداره بازيافت بين الملل در بلژيك و سازمان صنايع بازيافت قراضه در آمريكا دارد.

ماهنامه تخصصی پردازش

 

نظرات کاربران :

در حال پردازش ...
صرف نظر از پاسخ دهی (ارسال پاسخ برای نظر )