ایران ضایعات

ویژگی ها و کاربرد های پلی استال

برخی از مشکلات جوشکاری آلومینیوم 

مقدمه

پلی استال نوعی ترمو پلاست‌ گرمانرم بوده که با نام های مختلفي از جمله دراکن، هوستافرم، الترافرم و سلکن شناخته می شود. رزین های آن، در بسیاری از صنایع به ویژه حمل و نقل، کشاورزی و ساختمان مورد استفاده قرار می گیرند.‌ همچنین بسیاری از قطعات الکتریکی و الکترونیکی را به کمک این نوع پلیمر می سازند‌.

در رابطه با ویژگی ها و کاربردهای بیشتر پلی استال در ادامه مطلب بحث شده است. آن را تا آنها دنبال نمایید‌.

انواع پلی استال

پلی استال دارای سه گروه مختلف می باشد که عبارتند از:

  • پلی استال هادی
  • پلی استال قابل شناسایی با فلزیاب
  • پلی استال آنتی استاتیک 

برخی از ویژگی های پلی استال 

چگالی این پلیمر در محدوده 1.41 تا 1.43 گرم بر سانتی‌ متر مکعب قرار دارد. در دمای صد و شصت و پنج تا صد و هفتاد و پنج درجه سانتی گراد ذوب می شود. اعمال دمای بالاتر از این رنج، منجر به تجزیه پلیمر و تولید گازهای سمی می گردد.

دمای انتقال شیشه‌ای آن، منفی هفتاد و پنج درجه سانتی گراد می باشد. یکی دیگر از ویژگی های پلی استال، سوختن در شعله و بدون دود می باشد. بوی سمی که در اثر سوختن آن آزاد بوی فرمالدئید است.  

کاربرد های پلی استال 

از پلی استال در ساخت پیچ و چرخ دنده استفاده می شود. همچنین در تولید فنر، قرقره، یاتاقان، بوش و  محور هم کاربرد دارد.  

کاربرد دیگر پلی استال را می توان در قطعات پمپ و ماشین آلات صنعتی دید. این پلیمر در صنعت نساجی  هم کاربرد فراوانی دارد. صنایع الکتریکی و الکترونیکی  نیز جزو مصرف کنندگان این پلیمر می باشند. 

علاوه بر این، در صنایع دیگری مانند خودروسازی و پزشکی هم کاربرد آن به چشم می خورد. پلی استال در تولید محصولات اکسترودی مثل لوله ها و ورق ها استفاده می شود.

بسیاری از لوازم خانگی، تجهیزات ورزشی، تسمه نقاله، بوش‌های پلاستیکی بین بلبرینگ ها، قطعات برف پاک‌کن و ... را به کمک همین‌ پلیمر می سازند. 

پلی استال چه مزایایی دارد؟

پلی استال از استحکام بالایی برخوردار است. همچنین مقاومت حرارتی بالایی دارد. جذب رطوبت پایین هم جزو مزایایی آن می باشد. مقاومت سایشی بالا را نیز به عنوان مزیت بعدی برای پلی استال می‌ توان نام برد.

این پلیمر، خواص الکتریکی مناسبی هم دارد. همین طور از خواص الاستیسیته بهره مند است. نسبت به فشردگی و ضربه مقاوم بوده و دارای ضریب اصطکاک پایین می باشد. امکان ماشین کاری پلی استال هم یک مزیت برای آن شناخته می شود. 

پلیمر مذکور در برابر مواد شیمیایی و حلال ها مقاومت می کند. با سطوح فلزی، عملکرد مناسبی داشته و معمولا خراب نمی شود. 

پلی استال چه معایبی دارد؟

یکی از معایب پلی استال این است که در برابر حرارت بالا، بد رنگ می شود. اگر در دمایی بیشتر از دمای ذوب قرار گیرد، گاز های سمی آزاد می کند. 

در برابر نور خورشید مقاومت کمی دارد. علاوه بر این نسبت به خراشیدگی هم چندان مقاوم نیست.‌

نظرات کاربران :

در حال پردازش ...
صرف نظر از پاسخ دهی (ارسال پاسخ برای نظر )
  • ۱۴ شهریور ۰۱
    تامین اجتماعی بیمارستان 17 شهریور :
    باسلام و احترام مزایده ضایعاتی که مابرای فروش میزاریم در کدام قسمت خریداران قیمت ثبت میکنند
    محسن رجبیان در پاسخ میگه :
    با سلام، لیست مواد و قطعات ضایعاتی را برای ما ارسال نمایید
    پاسخ