ایران ضایعات

آشنایی با انواع شیشه های ساختمانی

آشنایی با انواع شیشه های ساختمانی

مقدمه

شیشه کاربرد بسیاری زیادی در صنعت ساختمان سازي دارد. این محصول به خاطر شفافیت، زیبایی و تنوع بالا مورد توجه فراوانی قرار گرفته است.
در این مطلب در رابطه با انواع شیشه های ساختمانی بحث شده است. آن را تا انتها دنبال نماید.

شیشه سودالایم

شیشه سودالایم یا شیشه جام، پر کاربردترین نوع شیشه می باشد. به طوری که بالغ بر نود و پنج درصد شیشه هایی که در سراسر جهان تولید می شوند از این‌ نوع هستند. این شیشه خود دارای تنوع زیادی بوده و به صورت رنگی، بی رنگ، شفاف، مات، یک لایه، چند لایه، سطح برجسته‌، سطح صاف، بدون پوشش و پوشش دار تولید می شود.
در ساختار شیشه سودالایم  اکسید کلسیم‌، اکسید سیلیسیم و اکسید سدیم به کار می رود. نمونه این نوع شیشه را می توان در شیشه های به کار رفته شده در درب و پنجره های ساختمانی، بطری، خودرو و ..‌. دید.

شیشه سکوریت 

نوع دیگر شیشه ها، سکوریت یا میرال است که بعد از حرارت دیدن، خیلی سریع و ناگهانی سرد می شود. مقاومت این‌ گروه از شیشه، نسبت به ضربه و حرارت، سه تا پنج برابر بیشتر بوده و هنگام شکستن به قطعاتی ریز و گرد تبدیل می شود که امکان بریدن و آسیب رساندن آن به حداقل می رسد‌. شیشه هایی که در ویترین مغازه ها به کار می روند، همچنین اجاق گاز های صفحه ای، میز های تلویزیون به کمک شیشه سکوریت ساخته می شوند.

شیشه لمینت 

شیشه لمینت دارای چند لایه بوده که هم ضخیم تر و هم سنگین تر از شیشه معمولی است. همچنین گرما را به میزان کمتری منتقل می کند. آکواریم و پل های شیشه ای نمونه بارزی از کاربرد شیشه لمینت هستند.

شیشه هوشمند

شیشه هوشمند، معمولا شبیه به شیشه لمینت است. به کمک نوعی طلق ویژه که در بین دو شیشه قرار می گیرد می توان آن را مات یا شفاف نمود.
کاربرد عمده این شیشه در طراحی های مدرن و جدید ساختمانی دیده می شوند.

شیشه دوجداره

شیشه دو جداره یا آکوستیک دارای دو لایه بوده که لبه های آن هوابندی شده و برخی مواقع  بین آنها خلاء ایجاد می شود. گازی که بین دو لایه قرار دارد، یک نوع عایق حرارتی و صوتی ایجاد می کند.
از شیشه دو جداره در هتل ها، فرودگاه و بیمارستان ها به فراوانی استفاده می شود.

شیشه نشکن

شیشه نشکن را با نام شیشه ضد گلوله هم‌ می شناسند. خودرو های پلیس به این شیشه ها مجهز هستند. همچنین در مغازه هایی که اشیای گران قیمت عرضه می شود هم ویترین را از شیشه نشکن می سازند.

شیشه رفلکس

شیشه رفلکس، دارای پوششی است که نور را بازتاب می کند و سبب کاهش حرارت می شود. این نوع شیشه را در نمای ساختمان استفاده می کنند.
هنگامی که از بیرون به داخل نگاه کنیم، امکان دیده شدن داخل ساختمان وجود نداد. اما برعکس از داخل می توان بیرون را مشاهده کرد. در شب امکان دیدن داخل ساختمان وجود دارد.

شیشه تخت

شیشه تخت یا شیشه فلوت، معمولا با ضخامت دو تا بیست میلی متر و  بالاتر ساخته می شود. در ساختمان سازی، ضخامت چهار تا هشت میلی متر بیشترین کارایی را دارد. موج و خمیدگی خاصی درسطح شیشه تخت دیده نمی شود.‌

شیشه رنگی

شیشه رنگی، جنبه زیبایی دارد. از این رو در ویترین مغازه ها  نمایشگاه ها، ساختمان های مختلف مسکونی، تجاری و صنعتی به کار می رود. این نوع شیشه، نسبت به شیشه های معمولی، قابلیت جذب نور بیشتری دارد.

شیشه خود تمیز شونده

سطح این شیشه ها، کثیف نمی شود. ظاهر تمیز، آب دوستی، نگهداری و کاربرد آسان از مهم ترین ویژگی های شیشه خود تمیز شونده است.
شیشه های ساختمانی را از این‌ نوع هم انتخاب می کنند. در گلخانه، استخر، سونا، حمام و پنل های خورشیدی هم قابل استفاده هستند.

شیشه تاشو

شیشه تاشو که قابلیت جمع کردن دارد برای آلاچیق و بالکن بسیار مناسب است.

شیشه مشجر

شیشه مشجر که شیشه طرح دار هم گفته می شود از طریق نورد مذاب شيشه به دست می آید. در عمل نورد از دو غلتک استفاده می شود که معمولا غلتک زيرين دارای طرح بوده و این طرح روی شیشه هم ایجاد می شود.
طرح دار شدن شیشه باعث ایجاد ناهمواری و عدم دیده شدن طرف دیگر آن می شود.
در نمای داخلی ساختمان و برای ساخت محیط های خصوصی قابل استفاده است.

شیشه ضدآتش

شیشه ضد آتش همان شیشه پیرکس است که قابلیت بالایی در تحمل حرارت دارد. به همین دلیل ظروف آشپزخانه و آزمایشگاه را معمولا با این نوع شیشه می سازند‌. شیشه های جلوی اجاق ها و بخاری های دیواری هم معمولا پیرکس هستند.

شیشه مسلح 

برای مسلح نمودن شیشه در حین ساخت، توری فلزی در آن قرار می دهند. برای مواقعی که خطر شکستن و ریختن شیشه بالاست مانند آسانسور، در ورودی، موتور خانه و کارگاه مورد استفاده قرار می گیرد.

شیشه کریستال

این شیشه نسبت به سایر شیشه ها بیشترین شفافیت را دارد. ظاهر کریستالی و شفاف آن به خاطر اکسید سربی است که در ساخت آن به کار می رود. سختی شیشه کریستال کم بوده و با تراش دادن می توان از آن ظروف مختلف تولید کرد.
در لابی های جواهر فروشی، کاربرد این گروه از شیشه ها به وفور دیده می شود.

شیشه خم

شیشه خم که در بسیاری از پروژه های معماری، کارایی دارد، شیشه ای قوسی شکل بوده که هم از جذابیت بالایی برخوردار است و هم مقاومت مناسبی دارد.

شیشه با شبکه سیمی

استفاده از مفتول در لابه لای شیشه سبب می شود تا نوع جدیدی از آن تولید گردد. این شبکه سیمی کمک می کند تا در هنگام شکستن، تکه های شیشه نگه داشته شوند.

شیشه لعاب دار

گروه بعدی شیشه لعاب دار است که نوعی شیشه مقاوم به شمار می رود. برای مقاوم نمودن آن از حرارت استفاده می کنند. معمولا یک قسمت از آن توسط رنگدانه های معدنی پوشش دهی می شوند که امکان کنترل اشعه های خورشیدی  را ایجاد می کند.

شیشه فتوولتاییک

در ساخت شیشه های فتوولتاییک، سلول های خورشیدی را بین دو قاب شیشه قرار می دهند. به این ترتیب قادر خواهد بود که انرژی خورشیدی را به انرژی الکتریکی تبدیل نماید. رزین مخصوصی، فضای بین دو قاب را پر می کند.

شیشه اپال

شیشه اپال، شفاف نیست و ظاهرش مانند چینی است. بیشترین کاربرد آنها در ساخت ظروف آشپزخانه بوده و گاها کاربرد های صنعتی هم دارند. 

شیشه لایه دار

منظور از شیشه لایه دار، شیشه ای است که‌ لایه ای از جنس پلاستیک و یا رزین بین دو ورق شیشه تعبیه می شود. اگر شیشه دچار شکستگی شود همین لایه داخلی، مانع فرو ریختن قطعات خرد شده می شود‌.
ویژگی مهم دیگر این شیشه جلوگیری از نور خورشید است. به این ترتیب با استفاده از این شیشه می توان از مبلمان، ویترین ها و وسایل مختلف در برابر نور محافظت کرد.

شیشه گرم شونده الکتریکی

شیشه گرم شونده الکتریکی، نوعی شیشه سازگار با هر نوع شرایط اقلیمی می باشد. به همین دلیل در محیط هایی با رطوبت بالای هوا و همچنین محیط هایی با اختلاف دمایی زیاد در داخل و خارج قابل استفاده است.

شیشه ضد انعکاس

شیشه ضد انعکاس، بیشترین میزان شفافیت و وضوح را دارد. این شیشه تخت، به نحوی طراحی می شود که بازتاب نور از سطح آن بسیار کم بوده و به همین دلیل به این نام معروف می باشد‌. به خاطر وضوح مناسب می توان از آن به جای شیشه شفاف استفاده کرد.

نظرات کاربران :

در حال پردازش ...
صرف نظر از پاسخ دهی (ارسال پاسخ برای نظر )
  • ۳ خرداد ۰۱
    مهدی خسروی :
    عالی هست ممنونم ازشما
    پاسخ
  • ۴ خرداد ۰۱
    احمد بیات :
    خوب بوداطلاعات جالبی داشت
    پاسخ
  • ۴ خرداد ۰۱
    عباس صالحی :
    عالی بود برای تکمیل اطلاعات
    پاسخ
  • ۶ خرداد ۰۱
    عبدالخالق یلقی :
    عالی بود خیلی اطلاعات بدرد بخور دارد
    پاسخ
  • ۶ خرداد ۰۱
    محمدرضا مطلق دماوندی :
    درود بر شما، بسیار عالی، درعین اختصار بیان، کامل و جامع می‌باشد.
    پاسخ
  • ۷ خرداد ۰۱
    روح اله نوروزی :
    خیلی جالب وآاموزنده بود تا به حال از این همه تنوع در شیشه اطلاع نداشتم
    پاسخ
  • ۱۸ خرداد ۰۱
    فراز عظیمی :
    ازمشکلات شیشه های بازیافتی عدم آشنایی ما کارگران وباکمال تاسف ترکیب شیشه های بازیافتی باسایرشیشه هامشکلات بسیاری برای صنعتکاران این رشته وهمینطورتجارمرتبط بوجود می‌آید که بایستی درابتدای جمع آوری افراداموزش دیده استفاده شود
    پاسخ
  • ۲۰ خرداد ۰۱
    نوید عزیزی :
    درود بر شما بسیار مختصر و مفید،🙏🌹🙏
    پاسخ
  • ۲۲ خرداد ۰۱
    عباس جلالیان :
    بسیار مطالب مفیدی بود جادارد که از شیشه مخصوص ساخت اینه و شیشه دریایی هم نامبرد
    پاسخ
  • ۲۷ خرداد ۰۱
    فیروز ابراهیمی :
    مرسی واقعااطلاعات خوبی بود
    پاسخ
  • ۴ تیر ۰۱
    علیرضا شاه محمدی :
    تشكر لطفا برای بازیافت شیشه اطلاع رسانی جامع داشته وسپاس
    پاسخ
  • ۵ تیر ۰۱
    رحیم حاجی زاده :
    خدا قوت بسیار خلاصه و آموزنده بود
    پاسخ