ایران ضایعات

چند اصطلاح رایج در صنعت فولاد

چند اصطلاح رایج  در صنعت فولاد

مقدمه

صنعت فولاد، یک صنعت عظیم و گسترده می باشد. در واقع این صنعت، یک زنجیره  بزرگ است که از استخراج سنگ آهن تا تولید محصولات مختلف فولادی را در بر می گیرد. برخی اصطلاحات به وفور در این صنعت به کار می روند که در این مقاله به چند مورد آن اشاره می کنیم.

شمش

شمش یکی از محصولات فولادی است که دارای سطح مقطع ذوزنقه ای و طولی کمتر از دو متر می باشد. هدف از تولید شمش به این شکل، سهولت در جابه جایی و انبار سازی آن است‌.
شمش فولادی در اصل به عنوان ماده اولیه برای تولید انواع محصولات فولادی به کار می رود و به دو دسته کلی یعنی شمش ریخته گری و شمش نوردی تقسیم می شود.

بیلت

بیلت یکی دیگر از محصولات فولادی با سطح مقطع مربعی است. اصولا سطح مقطع آن از دویست و سی سانتی متر مربع کمتر بوده و در تولید مقاطع طویل از جمله میلگرد، سیم و تسمه به کار برده می شود.
نوع 3sp بیلت ها  از قابلیت شکل پذیری بالایی برخوردار است و نسبت به خمش، کشش و پیچش، منعطف تر می باشد اما در مورد نوع 5sp آن، این انعطاف پذیری دیده نمی شود.

بلوم

بلوم و بیلت شبیه به یکدیگر هستند با این تفاوت که سطح مقطع بلوم بیشتر از دویست و سی سانتی متر مربع است. تیر آهن، ناودانی، ریل، میلگرد  نبشی، قوطی و بسیاری دیگر از محصولات فولادی را می توان با کمک بلوم ساخت.

 اسلب

اسلب یا تختال، مقطعی فولادی و مستطیل شکل است که ضخامت آن دویست و سی میلی متر و ابعاد آن ۱.۲۵ متر در ۱۲ متر می باشد. ورق های فولادی و لوله های درزدار دار را به کمک اسلب می سازند. اسلب هم از طریق نورد گرم شمش و هم از طریق ریخته گری پیوسته تولید می شود‌.

کلاف ورق

کلاف یا کویل ورق، به رول های ورق فولادی گفته می شود که توسط دستگاهی به نام تنشن ریل به این شکل در می آیند. از نظر اقتصادی، این روش ساده می تواند بهترین راه برای نگهداری و حتی انتقال ورق فولادی باشد‌.

ورق فابریک

به ورق فولادی که هیچ برشی روی آن انجام نشده و به همان شکلی که تولید شده در اختیار مصرف کننده قرار می گیرد، ورق فابریک می گویند. لبه های این نوع ورق، صاف و تمیز است.

ورق برش خورده

ورق های فولادی که در ابعاد مورد نظر برش داده می شوند، ورق برش خورده نام دارند.

بندیل

به بسته بندی که برای میلگرد و لوله های نازک و ... به کار می رود، بندیل می گویند. در اصل نواری فلزی یا پلاستیکی با قطر، طول و مشخصات مکانیکی مشخص است که به دور محصولات فولادی بسته می شود. وزن هر بندیل بین دو تا پنج و نیم تن می باشد.

فولاد خوش تراش

منظور از فولادهای خوش تراش یا اتومات، فولادی  است که عملیات ماشین کاری به راحتی روی آن انجام شده و دچار شکستگی نمی شود.
در تراشکاری از این نوع فولاد استفاده می کنند.

جوش پذیری

در صورتی که عملیات جوشکاری به آسانی روی فولاد انجام شود، به آن جوش پذیری مناسب نسبت داده می شود که خود تابع ضخامت محصول فولاد، ترکیبات به کار رفته در آن، میزان تنش های جوشکاری و ... است.
اگر جوش پذیری فولاد، پایین باشد در هنگام جوشکاری، ترک می خورد و استحکام خود را از دست می دهد.

آهن اسفنجی

احیای مستقیم سنگ آهن منجر به تولید محصولی به نام آهن اسفنجی می گردد که درجه خلوص آن نسبت به سنگ آهن بیشتر می باشد‌.

آهن مشکی

منظور از آهن مشکی، آهن تازه تولید شده و فاقد زنگ زدگی است.

قراضه

زمانی که محصولات آهنی عمر مفید خود را به هر دلیلی اعم از گذر زمان، زنگ زدگی و ‌..‌ از دست می دهند و یا حتی محصولاتی که در حین تولید، معیوب هستند و یا در اثر عملیاتی مانند برشکاری تولید می شوند، به ضایعات حاصل، قراضه می گویند. قراضه می تواند به عنوان ماده اولیه برای تولید مجدد محصولات فولادی به کار رود.

آهن خام

آهن خام دارای نود درصد عنصر آهن بوده و مابقی آن را عناصری همچون کربن، سیلیسیم، فسفر و منگنز تشکیل می دهند. این محصول از سرد نمودن فلز به دست آمده از کوره بلند تولید می شود.

ریخته گری

ریخته گری به مجموعه عملیاتی گفته می شود که طی آن شکل دهی صورت می گیرد. به این ترتیب که مواد فلزی مذاب، تحت تاثیر نیروهای مختلف، درون قالب هدایت می شود و به شکل قالب در می آید‌. در ادامه هم عملیات سرد سازی آن انجام می شود.

نظرات کاربران :

در حال پردازش ...
صرف نظر از پاسخ دهی (ارسال پاسخ برای نظر )