ایران ضایعات

برخی نکات در مورد بازیافت ضایعات مس

برخی نکات در مورد بازیافت ضایعات مس

مقدمه

ضایعات مختلفی حاوی فلز مس هستند که ممکن است برخی از آنها کمتر شناخته شده باشند. به عنوان مثال ضایعات الکترونیکی که به خاطر استخراج فلزات ارزشمندی مانند طلا و نقره از اهمیت ویژه ای برخوردارند، اصولا دارای مس نیز هستند.

ضایعاتی همچون سیم و کابل نیز از مهم ترین و رایج ترین ضایعات مس به شمار می روند. نحوه بازیافت و جداسازی مس از ضایعات مختلف مسئله بسیار مهمی است و هر یک نیازمند روش خاص خود می باشند.

بازیافت مس

منظور از بازیافت مس، بازیابی این فلز پایه از ضایعات، طی فرآيندهاي مختلف می باشد. این فرآیندها شامل خرد کردن ضایعات حاوی مس، شست و شو و افزودن ترکیبات شیمیایی مانند نمک ها، سدیم، نیترات پتاسیم و... است. در انتها مس خالص به دست می آید و سایر ناخالصی ها از آن جدا می گردند.

نحوه بازیافت مس از ضایعات

در مجموع، بازیابی مس از ضایعات با دو روش انجام می شود: یکی روش سنتی و دیگر روش جدید.
به موازات پیشرفت تکنولوژی، روش های مدرن جایگزین روش های سنتی و قدیمی شدند تا هم سرعت عمل را بالا ببرند و هم برخی مشکلات زیست محیطی مانند آلودگی هوا را مرتفع کنند. به عنوان مثال قبلا ضایعات سیم و کابل را که منبع بسیار مهمی از مس هستند، می سوزاندند که هم مغایر با ملاحظات زیست محیطی بود و هم از نظر ایمنی، می توانست خطر آفرین باشد. هر چند هنوز هم برای حجم های پایین ضایعاتی، ممکن است تا حدودی از این شیوه استفاده شود. اما تجهیزات و دستگاه های بازیافت سیم و کابل به راحتی پوسته پلاستیکی آنها را جدا می کند.

روش های جداسازی مس

برای جدا سازی مس از ضایعات، هم از روش دستی و هم روش شیمیایی و قالکاری استفاده می کنند.

روش دستی برای جداسازی مس

روش دستی، ساده ترین و کم هزینه ترین روش برای جداسازی این فلز از ضایعات می باشد. معمولا در کارگاه های کوچک و حجم های پایین ضایعات الکتریکی مانند دینام و الکتروموتور ها از این شیوه استفاده می شود. ابزارآلاتی مانند انبردست و سیم چین در این روش کمک زیادی می کنند. البته باید اشاره کرد که همیشه با این روش نمی توان مس خالص استخراج کرد و گاها  قطعات حاوی مس جدا می شود.

استخراج مس به روش قالکاری

قالکاری یک روش صنعتی و در عین حال پر بارده برای استخراج مس می باشد. این روش عمدتا بهترین روش در کارگاه های متوسط و بزرگ محسوب می شود. ضایعات الکترونیکی مانند بردهای مخابراتی و قطعاتی مانند مقاومت ها و خازن ها از این طریق بازیافت و مس موجود در آنها استخراج می گردد.

جداسازی مس از ضایعات به روش شیمیایی

این روش نیز بازدهی بالایی دارد. البته به شرط اینکه در مقیاس صنعتی مورد استفاده قرار گیرد. در کارخانه های صنعتی، پس از آسیاب نمودن قطعات الکترونیکی، آنها را در اسید حل کرده و فلزات ارزشمند مانند طلا را استخراج کرده، پس از آن فلز مس را از طریق روش های  الکترووینینگ و یا سمنتاسیون جداسازی می کنند.

نکات مهم برای بازیافت مس

قابل توجه افرادی که در زمینه بازیافت و جمع آوری ضایعات مس و همچنین ضایعات دیگری که حاوی این فلز می باشند، فعالیت می کنند:

  • در صورت جمع آوری سیم و کابل، از روش سوزاندن برای فرآوری آن استفاده نگردد. دستگاه و تجهیزاتی که پست کابل ها را جداسازی می کند، گزینه مناسبی برای این منظور خواهد بود. برای خرید دستگاه پوست کن کابل می توان به با پشتیبانی سایت ایران ضایعات تماس حاصل نمود. لازم به ذکر است که قیمت سیم و کابل ضایعاتی که با روش های جدید فراوری می شوند بالاتر خواهد بود.
  • پس از آسیاب نمودن مس حاصل از فرآوری سیم و کابل و سایر ضایعات، توصیه می شود که آنها را به صورت فشرده تبدیل نموده تا جابه جایی و حمل آسان تری داشته باشند.
  • از انبار نمودن حجم بالای ضایعات مس به ویژه سیم و کابل باید خود داری نمود چرا که ممکن است در اثر مخاطراتی از جمله آتش سوزی از بین برود.
    هر نوع ناخالصی باید از ضایعات سیم و کابل گرفته شود تا کیفیت محصول بازیافتی، مطلوب باشد.
  • قیمت ضایعات مس بسته به نوع ضایعات متفاوت می باشد. قیمت روز این ضایعات در وب سایت ایران ضایعات منتشر می گردد. همچنین امکان خرید و فروش ضایعات مس در سراسر ایران از طریق ثبت آگهی رایگان فراهم است. 

نظرات کاربران :

در حال پردازش ...
صرف نظر از پاسخ دهی (ارسال پاسخ برای نظر )
  • ۱۵ دی ۰۰
    اسماعیل بختیاری :
    ممنون استفاده خوبی بردیم تشکر
    پاسخ
  • ۱۷ دی ۰۰
    علی صادقی :
    سلام خوب بود
    پاسخ
  • ۱۸ دی ۰۰
    محمد غلامی :
    سلام خیلی ممنون از گفته های شما بهره بردیم
    پاسخ
  • ۲۰ دی ۰۰
    فریدون ناظر :
    سلام وقت به خیر ممنونم از برنامه های کاربردی واطلاعات کامل در مورد ضایعات فلزی وغیره که در اختیار ما قرار داده اید
    پاسخ
  • ۲۴ دی ۰۰
    حافظ مظهر نژاد :
    عالی کجا باید تحویل بدیم
    پاسخ
  • ۲۷ دی ۰۰
    امیر خلدی :
    عالی بود باتشکرو سپاس از شما
    پاسخ