ایران ضایعات

ضوابط مدیریت ضایعات الکتریکی و الکترونیکی

ضوابط مدیریت ضایعات الکتریکی و الکترونیکی

مقدمه

در سال 1389، سازمان حفاظت محیط زیست به شورای عالی حفاظت محیط زیست پیشنهاد داد تا ضوابطی را برای مدیریت بهتر ضایعات الکتریکی و الکترونیکی تدوین و تصویب نماید. در این مطلب به برخی مواد و بندهای این ضوابط اشاره شده است.

هدف از تدوین ضوابط برای مدیریت ضایعات الکتریکی و الکترونیکی

دو هدف عمده برای تدوین این ضوابط در نظر گرفته شده است. هدف اول مربوط به ملاحظات زیست محیطی و جلوگیری از آثار مخرب این ضایعات در محیط و همچنین برای سلامت افراد می باشد. هدف دوم، یکپارچه سازی تولید، جمع آوری و بازیافت این ضایعات است.

ضوابط مربوط به ضایعات کامپیوتر و لوازم دارای لامپ تصویر

کامپیوترهایی که به عنوان ضایعاتی جمع آوری می شوند، قبل از بازیافت می بایست از نظر کارایی بررسی شوند. در صورت قابلیت استفاده مجدد، می توانند بدون انجام تعمیرات خاصی توسط فرد دیگری مورد استفاده قرار گیرند. حتی در صورتی که قطعه یا قطعاتی از آنها برای تعمیر کامپیوترهای دیگر، مناسب باشد، می توانند برای این منظور اوراق شوند. در صورتی که امکان ارتقای آن هم وجود داشته باشد، بهتر است برای استفاده مجدد ارتقا داده شود.
زمانی که کامپیوتر های ضایعاتی اوراق می گردند، قطعات فلزی، پلاستیکی، سیم ها و کابل ها، شیشه نمایشگر و... جداسازی می شود تا از طریق کوره های ذوب، به چرخه تولید برگردند.
پوشش فسفری در شیشه های سربی لامپ های اشعه کاتدی هم باید جداسازی شود. این کار باید در محیطی مرطوب صورت گیرد. فسفر هم می بایست به عنوان پسماند خطرناک و ویژه مدفون شود. این شیشه ها به واسطه سربی که دارند نباید بعد از بازیافت در مصالح ساختمانی مانند سرامیک و موزاییک به کار برده شوند.
نمایشگرهای که مساحتی بیش از صد سانتی متر مربع دارند، دارای جیوه هستند و قبل از هر چیز لازم است بازیافت جیوه روی آنها صورت بگیرد.

ضوابط مربوط به مدیریت ضایعات لوح های فشرده

لوح های فشرده که عمدتا از جنس پلی کربنات هستند نباید خرد شوند. محلولی که برای پاکسازی رنگ آنها به کار می رود برای محیط زیست خطرناک بوده و ضروری است از ورود آن به محیط جلوگیری کرد. هر نوع ضایعات فلزی هم از آنها جدا گردد.

ضوابط مربوط به ضایعات موبایل و تلفن همراه

برای بازیافت ضایعات موبایل، باتری و سایر لوازم جانبی باید جدا شود. برخی قطعات و مواد درون این ضایعات را که قابلیت بازیافت ندارند باید حتما به نحوی امحا نمود که کمترین آثار سوئی بر جای گذارد.
لازم است که کلیه ناخالصی ها اعم از پلاستیکی ، فلزی و... را نیز تفکیک نمود. روش های حرارتی در محیط کار، سبب منتشر شدن فلزات شده و به همین خاطر، ممنوع می باشد.

شرایط انبار و جابه جایی ضایعات الکتریکی و الکترونیکی

انبار و مکانی که برای نگهداری و دپوی ضایعات الکتریکی و الکترونیکی در نظر گرفته می شود در وهله اول باید به اندازه کافی، فضا داشته باشد. همچنین باید مسقف و پوشیده باشد که در اثر بارش، مشکلی برای آنها به وجود نیاید. همچنین نباید کف انبار نفوذپذیر باشد. زیرا رطوبت برای این ضایعات مناسب نیست.
حتما تجهیزات تهویه هوا در انبار وجود داشته باشد تا در صورت انتشار مواد خطرناک، خطری برای افراد پیش نیاید. نصب تابلوی هشدار در این انبار ها ضرورت دارد.

نظرات کاربران :

در حال پردازش ...
صرف نظر از پاسخ دهی (ارسال پاسخ برای نظر )
  • ۱۴ آذر ۰۰
    علی اصغر اکبری :
    قیمت خرید باطری موبایل به ازای هرکیلوچقدرمیباشد ممنون
    ابراهیم نیکخوی در پاسخ میگه :
    80000 تومان
    پاسخ
  • ۲۳ آذر ۰۰
    شرکت چرخه سبز خاوران :
    کسی هست خرید ضایعات الکترونیکی در بیرجند انجام بده تماس بگیره
    امیر کشاورز در پاسخ میگه :
    سلام و احترام ،خرید ضایعات الکترونیکی در محل با حمل و نقل کاملا استاندارد در هر وزن ،خرید تفکیک شده کاملا کارشناسی همچنین درهم فله ای ، حضوری و آنلاین در کمترین زمان و بالاترین نرخ با متعارف ترین نحوه پرداخت. لطفاً درصورت تمایل با ما تماس بگیرید کشاورز
    محمدجابر فراهانی در پاسخ میگه :
    خریدار ضایعات الکترونیکی با بهترین قیمت و سهل ترین نحوه پرداخت
    پاسخ
  • ۲۵ آذر ۰۰
    کاظم رستمی :
    جهت همکاری دایر کردن کوره راهنمایی میخواستم
    پاسخ
  • ۲ دی ۰۰
    غلامعباس یوسفی :
    سلام سی پی یو کامپیوتر قیمت کیلویی چقدر هست
    محمدجابر فراهانی در پاسخ میگه :
    سلام 35000 تقریبا ضایعات مادر برد و cpu ولوازم الکتریکی در محل شما با بهترین قیمت
    رضا برادران در پاسخ میگه :
    سلام آقاي يوسفي شما فروش ضايعات سي پي يو و مادر برد رو در حجم هاي كم 5 كيلو هم داريد؟ اگر داريد لطفا قيمت برام sms كنيد.
    پاسخ
  • ۳ دی ۰۰
    عبدالامیر عامری پور :
    ببخشید در آبادان کسی هست که ضایعات الکترونیکی بخره و قیمت چند مثال ضایعات کامپیوتر و کیت سبز تلویزیون وغیره وموبایل اصلی درهم تشکر
    محمدجابر فراهانی در پاسخ میگه :
    سلام خریدار همه نوع ضایعات الکترونیکی برای ارتباط بهتر واتس اپ در خدمتم
    پاسخ