ایران ضایعات

چرا قیمت جهانی قراضه با نوسان مواجه شد؟ 

چرا قیمت جهانی قراضه با نوسان مواجه شد؟ 

قیمت جهانی قراضه با نوسانات مختلفی مواجه شده است. از یک سو صادرکنندگان تمایل به افزایش قیمت ها را دارند و از سوی دیگر واردکنندگان در تلاشند تا قیمت آن کاهش یابد. هر چند در ایران، میزان واردات قراضه، حجم بالایی ندارد اما با این حال، نوسانات قیمت جهانی، بر قیمت قراضه و همچنین آهن اسفنجی در داخل کشور نیز اثر می گذارد. 

محمدرضا هوشمند به عنوان یکی از فعالان این حوزه نیز به کمبود قراضه در کشور اشاره و بیان کرد: قیمت قراضه به خاطر همین مسئله اغلب مواقع افزایشی می باشد. در بعضی از کارخانه ها برای تولید شمش القایی، قراضه استفاده می شود اما در مجموع بیشترین حجم مواد اولیه در این کارخانه ها طی چند سال گذشته مربوط به آهن اسفنجی می باشد. 

متوسط قیمت جهانی هر تن قراضه چهارصد و شصت و پنج دلار بوده و صادرکنندگان بر این باورند که قیمت آن باید افزایش یابد اما از آنجایی که در اروپا هزینه های مربوط به انرژی به شدت افزایش پیدا کرد واردات قراضه هم نزولی شد. این امر باعث شد تا تولیدکنندگان شمش فولادی هم در اروپا و هم در ترکیه، با عدم خرید، فشار مضاعفی روی قیمت قراضه وارد و در نتیجه افت قیمت آن را به دنبال داشته باشد. 

در ترکیه هنوز تبعات افت ارزش لیر بر مسائل اقتصادی مختلف اثر گذار است و شرایطی را به وجود آورده که این کشور به عنوان یکی از بزرگترین بازارهای قراضه دنیا، به جای واردات قراضه به واردات بیلت روی بیاورد. بی شک این مسئله نیز در نوسان قیمتی قراضه در سطح جهان تاثیر می گذارد. 

وی اجرایی شدن تصمیمات دولت مبنی بر ساخت مسکن دولتی، همچنین اعلام رسمی دریافت اخبار نتایج مثبت از مذاکرات وین را عاملی برای رونق تولید فولاد و همچنین تغییر قیمت آهن اسفنجی عنوان کرد. 

نظرات کاربران :

در حال پردازش ...
صرف نظر از پاسخ دهی (ارسال پاسخ برای نظر )