ایران ضایعات

افزایش مقدار بازیافت پلاستیک در اروپا

افزایش مقدار بازیافت پلاستیک در اروپا

به گفته محققان اروپایی در میان هیاهیویی که برای بازیافت حجم عظیمی از ضایعات پلاستیک ایجاد شده، اروپا در خصوص بازیافت این ضایعات هنوز با سرعت قبل پیش می رود. این در حالی است که به دنبال شیوع ویروس کرونا استفاده از پلاستیک به مقدار قابل توجهی افزایش یافته است.

به عقیده محققان آن دسته از بازیافت کنندگانی که بتوانند از فرصت حاصله به درستی استفاده نمایند می توانند از فرصت سودآور به دست آمده به نحو احسنت درآمدزایی کنند و می توانند نام خود را در میان بازیافت کنندگان ضایعات پلاستیک در اروپا به عنوان برندی پرقدرت و فعال ثبت نمایند.

محققان مک کنیزی با 60 شرکت بازیافت فعال در حوزه فراوری ضایعات پلاستیک و در 12 کشور مختلف مصاحبه کردند. اکثر بازیافت کنندگان معتقدند در حال حاضر روبه رو شدن با چالش های فعلی از مهمترین اقداماتی است که باید انجام شود. به گفته آن ها با شیوع ویروس کرونا فرایند بازیافت ضایعات پلاستیک رونق قبل را ندارد. بسیاری از بازیافت کنندگان برای غلبه بر مشکلاتی نظیر طبقه بندی ناکارامد ضایعات و تقاضای بی ثبات مشتری تلاش می کنند. اما با نگاهی مثبت می توان در این شرایط هم به نکات مثبت پی برد و به نسبت دیگر بازیافت کنندگان پیشروی مناسبی داشت.

اتحادیه اروپا در سال 2017، بازیافت 50 درصد از ضایعات پلاستیک را تا سال 2025 و 5 درصد دیگر را تا سال 2030 پیش بینی کرده است. پیرامون پیش بینی صورت گرفته برخی از برندهای مطرح نظیر یونیلور و کوکاکولا در جهت حمایت از صنعت بازیافت متعهد شدند تا فرهنگ سازی در خصوص اصلاح میزان مصرف پلاستیک و افزایش بازیابی به عنوان هدف شناخته شده و با تمرکز، در جهت دستیابی به آن ها تلاش شود.

برای اجرای این طرح سرمایه گذاری بر روی بازیافت مکانیکی و بازیافت شیمیایی ضروری به نظر می رسد. برای هرچه بهتر انجام شدن فرایند بازیافت و بالاتر رفتن کیفیت مواد بازیافتی حاصله، استفاده از سیستم های پیشرفته هوش مصنوعی نظیر سیستم هوشمند شستشو با کیفیت بالاتر می تواند در جهت رقابتی تر شدن محصول بازیافتی نسبت به پلاستیک دست نخورده گام مثبتی باشد.

طرح جدید ضایعات پلاستیک در ایالات متحده

در همین خصوص چندین سازمان غیردولتی در حال پیشبرد طرحی به نام "پیمان پلاستیک ایالت متحده" هستند که هدف از این طرح بازیابی 100 درصدی ضایعات پلاستیک تا سال 2025 می باشد. این طرح 4 هدف زیر را دنبال می کند:

  • تعریف لیستی از بسته بندی های غیرضروری در سال 2021 و انجام اقدامات لازم جهت از بین بردن آن ها تا سال 2025
  • اطمینان از انجام 100 درصدی فرایند بازیافت پلاستیک
  • بازیافت 50 درصد از ضایعات پلاستیکی تا سال 2025
  • دستیابی به حدود 30 درصد از ضایعات پلاستیکی

در این راستا برخی از شرکت ها نظیر انجمن تولیدکنندگان مشروبات در آمریکا (ABA) و انستیتوی صنایع بازیافت ضایعات(ISRI) همکاری خود را در این طرح اعلام کردند.

نظرات کاربران :

در حال پردازش ...
صرف نظر از پاسخ دهی (ارسال پاسخ برای نظر )