ایران ضایعات

نحوه بازیافت ضایعات نساجی

نحــوه بـازیـافت ضـایعات نساجی

مقدمه ای بر اهمیت بازیافت ضایعات نساجی

ضایعات نساجی، درصد قابل توجهی از کل ضایعات را به خود اختصاص می دهند. البته بسته به زمان، موقعیت اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی افراد جامعه و عوامل دیگری از این دست، حجم تولید آنها متفاوت خواهد بود. به عنوان مثال بنا به سنت دیرینه ی ما ایرانیان، اسفند ماه، همزمان با مراسم خانه تکانی، بیشترین میزان دور ریز منسوجات مختلف اعم از البسه، ملحفه، پرده، پتو، مبلمان، دستمال ها و ... رخ می دهد. طبیعتاً اقشار مرفه تر، سهم بسیار بالاتری در تولید آن خواهند داشت. به موازات افزایش جمعیت، این پارامتر نیز افزایش می یابد. رها کردن آنها بدون مدیریت و ساماندهی، دقیقا برابر است با آلودگی محیط زیست. چرا که انواع مختلفی از این محصولات نساجی، ساختار پلیمری و نایلونی داشته که قابلیت تجزیه پذیری ندارند. البته بخشی از آنها بدون ورود به کارخانه بازیافت ضایعات نساجی، قابل استفاده هستند. پر واضح است که صرفه اقتصادی زیادی نیز خواهد داشت.

روش های بازیافت ضایعات نساجی

برای بازیافت ضایعات نساجی، دو روش کلی وجود دارد که شامل بازیافت فیزیکی و بازیافت شیمیایی می باشد. در روش فیزیکی، فرآیند هایی به منظور بهسازی ضایعات مذکور انجام می گیرد. سهولت در انجام این کار و در نظر گرفتن ملاحظات زیست محیطی، این روش را در مقایسه با روش شیمیایی ارحج نموده است.

اما روش شیمیایی بازیافت ضایعات نساجی، با بهره گیری از فعل و انفعالات شیمیایی، این منسوجات را وارد چرخه بازیافت و نهایتاً استفاده مجدد می نماید. در واقع، پلیمر هایی با وزن مولکولی بالا را به موادی سبک مبدل ساخته که قابلیت تولید سایر پلیمر ها را خواهند داشت.

انواع فناوری های بازیافت ضایعات نساجی

تکنولوژی هایی که با تشدید روند افزایش تولید منسوجات ضایعاتی، جهت بازیافت آنها به کار گرفته می شوند به سه گروه عمده تقسیم می گردند:

  • تکنولوژی بازیافت گرمایی
  • فناوری بازیافت ماده
  • و نهایتاً تکنولوژی بازیافت شیمیایی

در تکنولوژی مبتنی بر بازیافت گرمایی، این ضایعات را سوزانده و انرژی گرمایی حاصل از آن برای اهداف مختلف استفاده می شود. در تکنولوژی بازیافت ماده، پلیمر های الیاف را بازیابی می نمایند. یکی از اقتصادی ترین اهدافی که فعالان این عرصه در پی تحقق بخشیدن به آن هستند، تبدیل پلی اتیلن ترفنات به الیاف می باشد.

در تکنولوژی بازیافت شیمیایی، ناخالصی های موجود در ضایعات را به کمک مونومر های بازیابی شده، حذف کرده و در نتیجه مونومر هایی با سطح کیفی بالا تولید می گردد.

خرید و فروش ضایعات نساجی

قابل توجه کلیه افرادی که به دنبال مرجع رسمی خرید و فروش ضایعات نساجی با قیمتی منطقی و به دور از دلال بازی هستند، سایت ایران ضایعات، این رسالت را بر عهده گرفته و توانسته است بر فعالیت های بنگاه های مختلف هم در بحث خرید این ضایعات و هم در فروش آنها، نظرات کارشناسانه، اعمال کرده و بر هر نوع قیمت گذاری در این رابطه، نظارت می کند.

مزایداتی که از سراسر کشور ثبت می گردد نیز در قسمتی با همین عنوان قابل نمایش می باشد. متقاضیان چه به عنوان خریدار و چه به عنوان فروشنده ضایعات نساجی، می توانند فعالیت مستمر اقتصادی را به پشتوانه این سایت انجام دهند. جهت کسب اطلاعات بیشتر می توان با کارشناسان فروش بنگاه ها تماس حاصل نمود.

نظرات کاربران :

در حال پردازش ...
صرف نظر از پاسخ دهی (ارسال پاسخ برای نظر )
  • ۱۴ مهر ۰۲
    سعید تنهایی :
    خیلی به سهولت کار کمک کردید
    پاسخ