ایران ضایعات

کمبود ضایعات مشکل صنعت ریخته گری

کمبود ضایعات مشکل صنعت ریخته گری

مهدی مغانلویی مدیرعامل کارگاه ریخته گری برادران محمدی در خصوص مشکلات پیش روی صنعت ریخته گری اظهار کرد: کارگاه ریخته گری برادران محمدی یکی از تولیدکنندگان شمش برنجی و مسی است که با وجود مشکلات پیش رو تا به الان سرپا مانده است. مهمترین ماده اولیه در تولید شمش مس و برنج، ضایعات مس و برنج که از کارخانه های تولید قطعات فولادی و مسی خریداری می شود. اما نوسانات نرخ ارز و قیمت جهانی مس، در بازار ضایعات نوسان ایجاد نموده و با کاهش مواد اولیه عملا تولیدات کارگاه با کاهش چشمگیری روبه رو شده است. در این شرایط سرپا نگه داشتن کارگاه بسیار کار دشواری است.

وی افزود بسیاری از هم صنفان به دلیل عدم رویارویی با مشکلات تعطیل شده اند و یا با ظرفیت محدود مشغول به فعالیت هستند.

مدیرعامل کارگاه ریخته گری در خصوص میزان تولید کارگاه اضافه کرد: تا قبل از شیوع کرونا و رشد فزاینده قیمت ها ظرفیت تولید کارگاه 2 تن در ماه بود اما به تدریج با سخت شدن شرایط تولید کارگاه ماهانه به 500 کیلوگرم کاهش یافت. این کاهش ظرفیت تولید در نتیجه کاهش 70 درصدی مواد اولیه بوده است. در این شرایط باید از ته مانده ضایعات قبلی استفاده کرده و با خالص سازی دوباره، آن ها را به چرخه مصرف و در نهایت تولید بازگردانند. این عمل به طور قطع در کیفیت محصول نهایی تاثیرگذار خواهد بود. وی در ادامه افزود: این در حالی است که ایران منبع معادن مس با درصد خلوص بالایی است و استفاده از این منبع می تواند در تولید محصول با کیفیت کمک کننده باشد.

محمدی مغانلویی عنوان کرد: هم اکنون شمش تولیدی خود را در ازای دریافت مواد اولیه در اختیار تولیدکنندگان کشورهای دیگر قرار می دهیم. این عمل موجب محدود شدن مشتریان صادراتی می شود. به عبارت دیگر تولیدکنندگان با مشتریان محدودی صادرات انجام می دهند.

وی در پایان افزود در شرایط فعلی جامعه هر روز شرایط بدتر از دیروز می شود و تولیدکننده مجبور می شود با کاهش ظرفیت تولید تعدیل نیرو به فعالیت خود ادامه دهد.

 

نظرات کاربران :

در حال پردازش ...
صرف نظر از پاسخ دهی (ارسال پاسخ برای نظر )