ایران ضایعات

چند نکته در رابطه با دستگاه گرانول ساز

چند نکته در رابطه با دستگاه گرانول ساز

دستگاه گرانول ساز

یکی از پر کاربردترین دستگاه ها در صنعت تولید و بازیافت پلیمرها، گرانول ساز یا اکسترودر می باشد. این دستگاه که دارای ورودی قیف شکلی می باشد، مواد اولیه و یا بازیافتی را به دانه های پلیمری یا همان گرانول تبدیل می کند. در این مطلب به برخی نکات در رابطه با افزایش ظرفیت دستگاه و همچنین ارتقاء کیفیت مواد تولیدی حاصل از آن اشاره شده است.

چطور می توان ظرفیت تولید دستگاه گرانول ساز را بالا برد؟

یکی از مهم ترین پارامترهای هر دستگاه، ظرفیت آن می باشد. در مورد دستگاه گرانول ساز، چندین راه برای افزایش ظرفیت آن وجود دارد که برخی از آنها عبارتند از:

افزایش حجم خوراک دهی به دستگاه

دستگاه گرانول ساز می بایست به شکل یکنواخت و متناوب خوراک دهی شود. چرا که در صورت عدم خوراک دهی مستمر و یکنواخت، حتی برای مدت زمان کوتاه، رشته های مذاب، قطع می شوند و برای اینکه مجدداً جریان برقرار شود نیاز است که حجم زیادی از مواد اولیه به دستگاه تزریق گردد.

همان طور که در ابتدا اشاره شد هم مواد اولیه و هم مواد بازیافتی توسط دستگاه مذکور، به گرانول تبدیل می شوند. معمولاً مواد پلاستیکی بازیافتی یا به صورت پرک هستند و یا کندر. اگر فرآیند خردسازی ضایعات پلاستیکی با دقت بیشتری انجام شود می توان حجم بیشتری از آنها را بدون بروز مشکل به دستگاه گرانول ساز وارد کرد.

افزایش دور مارپیچ

یکی دیگر از راه های افزایش ظرفیت دستگاه گرانول ساز، افزایش دور مارپیچ است. در واقع با این کار، امکان حرکت مواد مذاب درون سیلندر با سرعت بیشتر فراهم می شود. به این ترتیب، گرانول بیشتری هم تولید خواهد شد. البته باید به این مهم توجه داشت که با افزایش دور مارپیج، حتماً میزان خوراک دستگاه افزایش پیدا کند تا نتیجه مطلوب حاصل گردد.

به کارگیری فیلترهایی با مش پایین تر

در صورتی که از فیلترهایی با مش پایین تر استفاده شود، رشته های مذاب راحت تر از آنها عبور می کنند و خروجی دستگاه گرانول ساز بیشتر می شود اما این روش فقط و فقط زمانی باید به کار رود که کیفیت مواد ورودی به دستگاه بالا باشد. زیرا مش های های پایین ، ناخالصی ها را هم از خود عبور می دهند و کیفیت محصول نهایی پایین می آید.

بالا بردن دما

اگر دما در دستگاه گرانول ساز افزایش پیدا کند، مواد مذاب در اثر افزایش گرانروی، راحت تر حرکت کرده و میزان تولید گرانول هم بیشتر خواهد شد.

راهکارهای افزایش کیفیت خروجی دستگاه گرانول ساز

کیفیت مواد تولید شده از اهمیت زیادی برخوردار است. برای داشتن گرانول های با کیفیت لازم است که کیفیت مواد اولیه آن بالا باشد. شست و شوی پرک ها راهکار مناسبی برای این کار است. همچنین می بایست مواد ورودی به دستگاه گرانول ساز، خشک باشند. علاوه بر این فرآیند تفکیک و جداسازی ضایعات مختلف حتماً می بایست انجام شود.

نوع مارپیچ دستگاه گرانول ساز هم نقش مهمی در کیفیت خروجی آن دارد. هر نوع پلاستیک با توجه به ساختار خود نیاز به مارپیچ خاصی دارد. به عنوان مثال در مورد ضایعات نایلون، عمق گام مارپیچ کمتر می باشد. جنس این قطعه نیز از اهمیت زیادی دارد.

نوع فیلتر دستگاه گرانول ساز هم در تعیین کیفیت گرانول های تولید شده اثر گذار است. اصولاً این فیلترها بین چهل تا صد و بیست متغیر هستند. سایزهای کوچکتر ناخالصی بیشتری را جدا می کنند. 

خرید و فروش دستگاه گرانول ساز

برای خرید و یا فروش دستگاه گرانول ساز می توان  از هلدینگ پایا (شرکت پایا تجارت امن) کمک گرفت. این مجموعه که در زمینه بازیافت و تجارت ضایعات به صورت آنلاین فعالیت دارد، بستری امن برای کلیه فعالین و علاقه مندان به این حوزه فراهم نموده است. از این رو تنها با مراجعه به سایت ایران ضایعات می توان با این خدمات آشنا شد. خرید و فروش امن و بدون واسطه ضایعات و تجهیزات بازیافت از این طریق میسر می گردد و قیمت ها به صورت کارشناسی شده نظارت می گردند.

دکتر مجید بخشنده به عنوان مدیرعامل ایران ضایعات هدایت این مجموعه را بر عهده دارد.

 

 

نظرات کاربران :

در حال پردازش ...
صرف نظر از پاسخ دهی (ارسال پاسخ برای نظر )
  • ۱ آبان ۰۰
    یوسف معصومی :
    سلام و وقت بخیر خدمت شما عزیزان در مورد خرید و قیمت دستگاه گرانول ساز اگر امکانش هست توضیح بدین ممنون میشم.
    پاسخ
  • ۴ آبان ۰۰
    علیرضا رجبی :
    سلام خسته نباشید به شما و همه دسدنکاران خیلی عالیه بندم مشتاقم که جویا باشم در مورد دسگاه گرانول و پلیمر دستگاه پودر لاستیک مجزاست و تفاوت داره یا خیر استفاده میکنیم از تجربیاتتون ممنون
    پاسخ
  • ۵ دی ۰۰
    علیرضا ابوالحسنی :
    سلام وقت بخیر یه طرح توجیهی برای راه اندازی خط بازیافت پلاستیک میخاستم
    پاسخ
  • ۴ فروردین ۰۱
    رسول وظیفه دان :
    خریدار لاستیک فرسوده
    پاسخ