ایران ضایعات

آشنایی با نورد گرم و سرد

آشـنایی بـا نـورد گــرم و سـرد

مقدمه

یکی از اصطلاحات بسیار متداول در صنعت به ویژه صنعت فولاد، نورد می باشد. منظور از نورد، روش ها و متدهایی است که به کمک آنها موادی که قابلیت موم سانی دارند را تغییر شکل می دهند. در دماهای معمولی صرفاً بعضی از پلیمرها و فلزات این خاصیت را دارند. به همین خاطر از نورد گرم استفاده می کنند. برای تغییر شکل مواد در نورد از غلتک کمک گرفته می شود. مقاطع H، T و I شکل، میلگرد و ورق های فولادی به این طریق به دست می آیند.

کلیاتی از نورد

همان طور که در بالا اشاره شد هدف از نورد فلزات این است که مواد نیمه ساخته فولادی یعنی شمش، بیلت، بلوم و اسلب را به صورت محصولات فولادی مختلف مانند میلگرد و ... تبدیل کنند. یک سری عملیات تکمیلی مانند برش زدن روی این محصولات انجام می شود و آنها را جهت ارسال به انبار آماده می کنند.

نورد و آهنگری دو روش صنعتی هستند که بسته به نوع تکنولوژی مورد استفاده در هر کدام، می توانند به رقابت با هم بپردازند. اما به لحاظ کمی، روش نورد گوی سبقت را ربوده است. به طوری که در طول روز، حجم بالایی از مواد را می توان با نورد به محصولات مختلف تبدیل کرد.

انواع نورد

فرآیند نورد شامل دو نوع نورد گرم و نورد سرد می باشد. در واقع معیار تقسیم بندی این فرآیند، دمای عملیات است. در نورد گرم به خاطر اعمال دمای بالاتر از 1100 درجه سانتی گراد، امکان تغییر شکل فلز خیلی بیشتر خواهد بود. چون تبلور مجدد صورت می گیرد و همین موضوع، استحکام تسلیم را کاهش می دهد. در نتیجه برای نورد قطعات بزرگ، نیروی کمتری نیاز است. در فرآیند نورد سرد که معمولاً برای تغییر شکل نهایی به کار می رود، سطح تمام شده مورد نظر ایجاد می شود. اصولاً به خاطر اعمال فشار توسط غلتک ها، ضخامت ماده کم می شود. دمای به کار رفته در این روش، نهایتاً تا 200 درجه سانتی گراد می باشد. تنش تسلیم و سختی ماده در این روش افزایش می یابد.   

مزایای نورد سرد

در نورد سرد، امکان تولید ورق های نازک وجود دارد. همچنین بدون سرما و اکسیداسیون، پرداخت سطح، بهتر انجام می شود. روغن کاری آسان هم باید به مزایای این روش نوردکاری افزوده شود.

منظور از نورد پیوسته چیست؟

منظور از نورد پیوسته این است که مقدار ماده ای که در یک بازه زمانی مشخص از هر غلتک عبور می کند، برابر باشد. در صورتی که سطح مقطع، تغییر کند، سرعت چرخش غلتک ها نیز دچار تغییر خواهد شد. در صورتی که از نظر اقتصاد مهندسی، قابل توجیه باشد از نورد پیوسته استفاده می شود. این روش برای تولید میلگرد و ورق کاربرد زیادی دارد.

نورد حلقه ‌ای

در نورد حلقه ای، اعمال نیرو و سرعت بر عهده غلتک بیرونی می باشد و غلتک داخلی هم به شکل آزاد گردش می کند. به همین خاطر ضخامت حلقه کم کم کاهش یافته و قطرش افزایش می یابد. برای ساخت مخازن تحت فشار، لوله ها، موشک، هواپیما، توربین و ... کارایی بسیاری دارند.

برخی از عیوب ورق ها بعد از نوردکاری

ممکن است ورق ها بعد از نوردکاری، دچار عیوبی شوند که برخی از آنها عبارتند از ایجاد سوراخ در سطح آنها، پوسته شدن ورق، زنگ زدگی، تا خوردگی، ایجاد موج در سطح آن، کثیفی، ایجاد خراش، چسبندگی، کم اسید شویی، هاله های بازپخت و ... 

نظرات کاربران :

در حال پردازش ...
صرف نظر از پاسخ دهی (ارسال پاسخ برای نظر )
  • ۱۶ شهریور ۰۰
    حسن نیرومند :
    بسیار مفید و سازنده وارزشمند بود
    پاسخ