ایران ضایعات

آشنایی با ویژگی های آهن اسفنجی

آشنایی با ویژگی های آهن اسفنجی

آهن اسفنجی چیست و چه ویژگی هایی دارد؟

آهن اسفنجی یا همان direct reduced iron با ظاهر گلوله ای شکل و متخلل خود دسته ای از مواد معدنی است که از طریق احیای مستقیم سنگ آهن به دست می آید. در واقع بدون اینکه سنگ آهن، ذوب شود، اکسیژن آن را حذف می کنند. به خاطر ظاهر اسفنجی خود به این نام معروف شده است. عیار این ماده معدنی به 67 درصد می رسد. 

کاربرد آهن اسفنجی چیست؟

آهن اسفنجی، به عنوان ماده اولیه در صنعت فولاد و آهن شناخته می شود. در سراسر دنیا، تقریباً 5 درصد از فولاد را به کمک آهن اسفنجی تولید می کنند. در کلیه متدهای فولادسازی، می توان از این ماده استفاده نمود. در واقع تا 50 درصد می توان آن را به عنوان آهن قراضه در کوره های القائی به کار برد. در صورتی که حجم تولیدات قراضه کاهش یابد، آهن اسفنجی، جایگزین مناسبی محسوب می شود. به طوری که کارشناسان و فعالان این صنعت، وجود این ماده را در ریخته گری مداوم، مثمر ثمر می دانند. در حال حاضر در بسیاری از کارخانجات فولاد سازی در سطح کشور از آهن اسفنجی استفاده می شود.

نحوه تولید آهن اسفنجی

در تولید آهن اسفنجی از دو روش کلی یعنی روش منابع گازی و زغال سنگ استفاده می شود. روش اول یعنی استفاده از منابع گازی، خود شامل چند روش می باشد که روش میدرکس و HYL از جمله آنها است. همچنین روش های DRC، SL/RN و Jindal از روش های متداول زغال سنگ به شمار می روند.

روش میدرکس، هم در کشور ما و هم در جهان مورد استقبال زیادی قرار گرفته است. در این روش، ابتدا گاز طبیعی با ورود به واحد ویژه ای، شکسته شده و به هیدروژن و منوکسید کربن تبدیل می شود. این کار به کمک حرارت و برخی از کاتالیست های ویژه صورت می گیرد. گازهای حاصله، به همراه آهن اسفنجی در کوره احیا وارد شده تا اکسیژن موجود در آن ترکیب و موجب احیای سنگ آهن گردد. محبوبیت این روش، حدود 80 درصد بوده و نسبت به سایر روش های احیا، مشکلات کمتری دارد. چرا که روش های زغال سنگ، موجب آلودگی های زیست محیطی خواهند شد. 

خرید و فروش آهن اسفنجی

برای خرید و فروش آهن اسفنجی، با قیمت کارشناسی می توان به سایت ایران ضایعات مراجعه نمود و با ثبت آگهی رایگان خرید و یا فروش آن، در کمترین زمان ممکن و با بالاترین سطح اطمینان، بار مورد نیاز خود را خریداری نمود و یا به فروش رساند. در این شیوه خرید، واسطه های فروش و دلالان نقشی نخواهند داشت و خریداران و فروشندگان به صورت مستقیم با هم در ارتباط خواهند بود. 

نظرات کاربران :

در حال پردازش ...
صرف نظر از پاسخ دهی (ارسال پاسخ برای نظر )