ایران ضایعات

نحوه بازیافت ضایعات لاستیک و تجهیزات مورد نیاز آن

نحوه بازیافت ضایعات لاستیک و تجهیزات مورد نیاز آن

سودآوری با بازیافت ضایعات لاستیک

سالانه بیش از یک میلیارد حلقه لاستیک فرسوده وارد محیط زیست می‌شود که حدودا یک سوم آن‌ها به طور کامل بازیافت می‌شود. امروزه نتیجه تحقیقات و بررسی‌ها نشان می‌دهد که صنعت بازیافت ضایعات لاستیک نه تنها آثار مخرب بر محیط زیست ندارد و مشکلات مدیریتی این بخش را حل می‌کند بلکه منشا توسعه صنعتی و سود آوری اقتصادی و فرآوری و تولید محصولات دیگری نیز می‌باشد.  صنعت بازیافت لاستیک به دلیل ارزشمند بودن محصولات تولیدی بسیار در جهان مورد توجه است و شرکت ها و کمپانی های بزرگی به صورت کاملا تخصصی در حوزه بازیافت و ضایعات لاستیک فعلیت می کنند.

ضایعات لاستیک و تایر در تولید آسفالت، کفپوش‌ها، کود های آلی و خودرو و به عنوان عایق حرارتی در ساختمان سازی کاربرد دارد. همچنین در کارخانه ها به عنوان انرژی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

ضایعات لاستیک به دلیل داشتن مواد شیمیایی و اندازه و حالت خاص جزو دسته خاصی از زباله‌ها محسوب می‌شوند. همچنین لاستیک در طبیعت به راحتی تجزیه نمی‌شود و علت آن هم این است که مواد اولیه لاستیک از پلیمر می‌باشد. انباشت این لاستیک ها هم علاوه بر جاگیر بودن و ایجاد مناظر زشت احتمال آتش سوزی را هم به همراه دارد، پس نیاز هست که به شکل اصولی این دسته از زباله ها امحا یا این بازیافت شوند.

 

پنج شیوه جایگزین سوزاندن لاستیک

  1. استفاده مجدد : انجام فرآیند بر روی لاستیک که منجر به استفاده مجدد از لاستیک شود.
  2. کاهش : افزایش طول عمر لاستیک که منجر به کاهش تعداد لاستیک تولیدی شود.
  3. بازیافت : انجام عملیات هایی همچون گرانول کردن لاستیک
  4. بازیابی : تولید انرژی حاصل از سوزاندن تایر
  5. مدفون کردن : در این روش لاستیک ها در زمین مدفون می‌شود. اما به علت ایجاد پدیده به نام حباب‌زایی این کار در ایران ممنوع می‌باشد.

با توجه به درخواست کاربران ایران ضایعات">اینستاگرام ایران ضایعات در این مقاله قصد داریم روش‌های بازیافت ضایعات لاستیک را بیشتر توضیح دهیم. صنعت بازیافت لاستیک در ایران به حدود ۴۰ سال قبل به تولید تایر روکشی بر می‌گردد که بخشی از آن در قبل از انقلاب و دارای تکنولوژی قدیم بوده و کارخانجات ایجاد شده در بعد از انقلاب نیز رشد قابل توجهی از حیث تکنولوژیکی و یا بهبود روش‌های مورد مصرف نداشته‌اند و عمده این کارخانجات در زمان جنگ ایران و عراق به لحاظ محدودیت تایر فعالیت خوبی داشته اما پس از جنگ کارخانجات زیر سقف ظرفیت اسمی فعالیت می‌کنند.

 

بازیافت

 

محصولات حاصل از بازیافت ضایعات لاستیک

محصولات حاصل از بازیافت ضایعات لاستیک به سه دسته کلی تقسیم می‌شوند :

  1. سیم فولادی : 10 درصد تایر
  2. نخ پلی آمید : 3 درصد تایر
  3. گرانول لاستیک : 85 درصد تایر

 

تجهیزات مورد استفاده در بازیافت ضایعات لاستیک

برای استخراج هر یک از موارد بالا ماشین آلات متفاوتی نیاز است که ادامه سه مورد از مهم ترین تجهیزاتی که در صنعت بازیافت لاستیک استفاده می‌شوند را معرفی خواهیم کرد.

  1. دستگاه سیم کش (طوقه دربیار) : در تایر خودرو ها در دو بخش تایر سیم های فولادی وجود دارد که بایستی قبل از هر فرآیندی از تایر جدا شود. این کار توسط دستگاه سیم کش انجام می‌شود این دستگاه توسط یک عدد ناخنکی که از داخل قالب صلیبی رد شده و تایر را با خود همراه کرده و بعد از عبور از قالب تایر بیرون مانده و سیم فولادی با ناخنک از داخل قالب عبور کرده و باعث جدا شدن لاستیک های باقی مانده بر روی آن می‌گردد.
  2. خرد کن (آسیاب، نصف کن، چیپس ساز، شریدر، گیوتین یا جونده) : همان طور که از نام آن ها مشخص است برای آسیاب کردن لاستیک مورد استفاده قرار می‌گیرد. تنها تفاوت این دستگاه ها در نوع تیغه، شکل تیغه، دور روتور و همچنین اندازه ذرات خروجی آن‌ها (قطعات بزرگ یا گرانول یا پودر لاستیک) می‌باشد.
  3. مگنت کانوایر یا سپراتور مغناطیسی : سپراتور مغناطیسی نوار نقاله‌ای جهت جدا کردن فولاد های خرد شده از لاستیک‌های خرد شده است تا هیچ گونه از آهن الات خرد شده در داخل لاستیک خرد شده باقی نماند و بعد از جدا کردن این مواد را در جای دیگری دپو کند.

ضایعات

نظرات کاربران :

در حال پردازش ...
صرف نظر از پاسخ دهی (ارسال پاسخ برای نظر )
  • ۴ خرداد ۹۹
    داوود زمانی :
    باسلام.سرمایه مورد بیاز دربازیافت لاستیک چقدر است
    پاسخ
  • ۹ بهمن ۰۰
    رضا جوادی :
    سلام بنده فروش ضایعات برش تسمه لاستیک 80تالاستیک لودر دارم مشتری بود برام زنک بزنه
    محسن حنیفه در پاسخ میگه :
    سلام لاستیک‌ها کجا هستن
    محسن حنیفه در پاسخ میگه :
    لاستیکهارو میخرم تماس بگیرید
    پاسخ
  • ۳۰ بهمن ۰۰
    یداللە قادری :
    سلام من لاستیک ضایعاتی دارم کسی خواست درخدمتم تناژ دارم
    محسن حنیفه در پاسخ میگه :
    سلام آقای قادری تماس بگیرید لاستیک‌ها کجا هست میخرم
    پاسخ