ایران ضایعات

صنعت اوراق کشتی

صنعت اوراق کشتی ، بازیافت کشتی های از رده خارج

صنعت اوراق کشتی : بنا به تعریف اداره ایمنی و سلامت حرفه ای آمریکا (OSHA) اوراق کشتی عبارت است از تخریب و یا جداسازی، شامل هرگونه جداسازی ساختار کشتی به منظور بازیافت که شامل جداسازی قطعات و لوازم، تجهیزات و یا دیگر بخش هاي کشتی می باشد. صنعت اوراق کشتی از دهه 1940 به واسطه افزایش تقاضا براي آهن و فولاد ایجاد شد. از همان زمان، آثار و تبعات زیست محیطی آن نمایان شد، به طوری که اکنون این صنعت را جزء خطرناک ترین صنایع می شناسند. در چند سال اخیر نیز بحث اکثر محافل بین المللی در ارتباط با اوراق کشتی، ایمنی و سلامت نیروی کار در این صنعت بوده است.

این صنعت در دهه 1980 متحول شد و امروزه صنعتی مهم، بزرگ و سودآور محسوب می شود. صنعت اوراق کشتی ابتدا به دلیل نیاز به اوراق کشتی هاي مخروبه و آسیب دیده طی جنگ جهانی دوم در اروپا و آمریکا از سال 1945 آغاز شد، اما به دلیل افزایش قوانین و مقررات زیست محیطی و بالا رفتن دستمزدها به کشورهاي آسیایی منتقل شد. این کشورها سود فراوانی از این صنعت کسب می کنند و فرصت هاي شغلی حدوداً چند صد هزار نفری، به طور مستقیم و غیرمستقیم، براي آن ها فراهم شد. 

زمانی که کشتی ها در آمریکا و اروپا اوراق می شدند، قوانین زیست محیطی سخت گیرانه توسط سازمان های ذیربط وضع می گردید تا از آلودگی های احتمالی جلوگیری شود. این در حالی است که اکنون بیش از 90 درصد از حجم کشتی ها در کشورهای در حال توسعه آسیایی -که کمتر قوانین محیط زیستی و ایمنی نیروي کار در آن ها رعایت می شود- اوراق می گردد. دلایل گرایش این کشورها به صنعت اوراق کشتی عبارتند از: هزینه کم نیروی کار، نبود قوانین و مقررات سخت گیرانه، نیاز به فولاد و عدم نیاز به سرمایه زیاد. صنعت اوراق کشتی دارای توانایی بالقوه برای ایجاد رشد اقتصادی و از طرفی، ایجاد خطرات زیست محیطی است. این صنعت از صنایع بزرگ و پیچیده به شمار می رود که با موضوعاتی همچون محیط زیست، ایمنی و سلامت نیروی کار ارتباط دارد.

اوراق کشتی از مسائل چالش برانگیز به ویژه موارد مرتبط با مسائل زیست محیطی و ایمنی می باشد که روش بازیافت کشتی سبز یا شکستن کشتی به عنوان بهترین گزینه به عنوان روشی ایمن و سازگار با محیط زیست بشمار می آید. سایر روش های دفع کشتی ، آبگیری ، غرق شدن در آب های عمیق برای تبدیل آن به صخره های مصنوعی ، استفاده از آن به عنوان اسکله بارانداز شناور یا اهدای آن به یک سازمان مسئول می باشد نهادهای محیطی مانند کنوانسیون بازل روش "بازیافت کشتی سبز" را برای دفع کشتی پیشنهاد می کند. بازیافت کشتی به این روش مزایایی نسبت به سایر روش ها دارد از جمله می توان از قسمت های سالم کشتی در ساخت کشتی های جدید و از قراضه کشتی به عنوان مواد اولیه در صنایع وابسته مانند صنایع آهن و فولاد استفاده کرد.

اوراق کشتی، کاری پرمشقت است و خطرات بسیار شدیدی برای محیط زیست و بهداشت و ایمنی انسان ها دارد. اوراق کنندگان کشتی، کارگرانی با مهارت ها و آموزش هاي متفاوت - از جمله جوشکار، متصدیان جرثقیل، متصدي لیفتراك، رفتگر، راننده لودر و غیره- را استخدام می کنند. اگر چه اوراق کشتی را می توان در کارخانه هاي کشتی سازی انجام داد، اما این مکان ها وسایل کمی براي هدایت و اوراق کشتی دارند. مساحت مراکز اوراق کشتی، به طور نمونه، 40500 مترمربع است که در مناطق صنعتی شهرها و در تلاقی با دیگر صنایع و تأسیسات وابسته به دریانوردی و تأسیسات الکتریکی هستند. اوراق کنندگان کشتی، علی رغم دسترسی به خط آهن، فقط از کامیون بارکش استفاده می کنند. تأسیسات اوراق کشتی معمولاً 2 تا 3 کشتی را در سال اوراق می کنند. عملیات اوراق کشتی معمولا در مراحلی به این صورت انجام می گیرد :
1- بررسی شناور
2- جداسازی سوخت و دیگر مایعات
3- جداسازی تجهیزات کشتی
4- جداسازی و از بین بردن آزبست و بیفنیل های پلی کلرین
5- ایجاد سطوح مناسب برای برشکاری
6- برش فلزات
7- بازیافت و یا دفع مواد


جذابیت فرصت های صنعت اوراق کشتی در ایران

رونق و پایداري صنعت بازیافت در گرو وجود تقاضا در بازار منطقه می باشد. عوامل مؤثر بر تقاضا براي اوراق در بازار عبارتند از:
1- تصویب قوانین و مقررات جدید (مانند قانون خروج کشتی هاي تک جداره.)
2- شرایط اقتصادي ( مانند نوسانات نرخ کرایه حمل)
در سال 1999 کشتی ها، حداقل سن در 10 سال اخیر را داشتند، ولی از آن سال به بعد میانگین سن کشتی ها افزایش نسبی یافت و بار دیگر با ورود کشتی های جدید و کاهش تجارت جهانی، میانگین سن کشتی هاي اوراقی از سال 2007 به شدت کاهش پیدا کرد. ورود کشتی هاي جدید، سرعت انتقال کشتی ها به بازار اوراق را افزایش داد که منجر به کاهش میانگین سن ناوگان جهانی شد، به طوری که 50 درصد از کل کشتی ها کمتر از 9 سال و تنها 15 درصد آن ها بالاتراز 25 سال دارند. کشتی هاي جدید که داراي تکنولوژی مدرن تر می باشند، سوخت و روغن کمتري مصرف می کنند. در نتیجه، صرفه جویی ناشی از مصرف سوخت و روغن در طی سال می تواند در حد قیمت یک کشتی نو باشد.

بازار اوراق کشتی

بر اساس آمار منتشر شده توسط کشتیرانی جمهوري اسلامی ایران، تعداد ناوگان این شرکت در پایان سال 1389 معادل 136 فروند بود که از این میان، 95 فروند به کشتیرانی و 41 فروند به شرکت هاي تابعه تعلق داشت. میانگین سن ناوگان کشتیرانی و شرکت هاي تابعه، حدود 14 سال است .تنها پنج فروند از 95 فروند کشتی متعلق به کشتیرانی، بالاي 30 سال سن دارند. میانگین سن ناوگان نفت کش هاي بین المللی شرکت ملی نفتکش، در اوایل سال 2011 ( تعداد 43 فروند) ، حدود 5 سال بود که از میانگین جهانی حدود 10 سال کمتر است. این شرکت، داراي 4 شناور قدیمی(سه نفتکش هندیمکس و یک کشتی LPG) است که در آب های داخلی تردد می کنند. طبق آمار سازمان بنادر و دریانوردی (سال 1390 ) 27086 شناور در بنادر کشور ثبت گردیده است که قطعا تعدادی از آن ها در آینده نیاز به اوراق خواهند داشت. از طرفی، شرایط نابسامان در بازار کرایه کشتی، صاحبان کشتی را به سمت اوراق سوق داده است. اگر هزینه هاي نگهداری و عملیاتی کشتی از درآمدهای آن بیشتر شود و صاحب کشتی هیچ امیدي به بهبود شرایط کشتی رانی نداشته باشد، تصمیم به فروش کشتی در بازار اوراق می گیرد. همچنین رابطه نزدیکی بین بازار کرایه کشتی و بازار اوراق کشتی وجود دارد. اگر تقاضا برای خدمات حمل و نقل دریایی افزایش یابد، کاهش رونق بازار اوراق کشتی روي خواهد داد وبرعکس. عوامل مؤثر بر حجم عرضه کشتی به بازار اوراق عبارتند از:
1- نوسانات کرایه حمل
2- تصویب قوانین جدید
3- هزینه هاي کشتی
4- قیمت خرید کشتی اوراقی نسبت به قیمت فولاد

نویسندگان : جعفر سیاره، مجتبی عباسپور، شهرام جمالی

 

نظرات کاربران :

در حال پردازش ...
صرف نظر از پاسخ دهی (ارسال پاسخ برای نظر )