ایران ضایعات

آشنایی با مس

آشنایی با فلز مس و کاربردهای آن

آشنایی با مس : مس يکی از فلزات مهم صنعتی است که در حالت غيرآلياژی و هم چنين به صورت آلياژی کاربرد وسيعی دارد. فلز مس قرمز رنگ است و از خاصيت هدايت الکتريکی و حرارتی بسيار بالايی برخوردار است، به طوری که در بين فلزات، تنها خاصيت هدايت الکتريکی و حرارتی نقره از مس  بيشتر است. و همچنین دارای نقطه ذوب بالایی نسبت به آلیاژهای غیرآهنی و دارای سیالیت کم و اکسیداسیون بالا می باشد . جدول زیر خصوصيات مس را نشان می دهد.

ویژگی ها و خصوصیات مس

کاربردهای مس : با توجه به خواص مطلوب مس و قابلیت هدایت و جریان برق و گرما، قابلیت چکش کاري، مقاومت در برابر خوردگی، قابلیت ماشین کاري، استحکام کششی، خاصیت آلیاژي و قابلیت چشمگیر شکل پذیري از آن در صنايع مختلف از جمله صنایع الکتریکی، صنایع نیروگاهی، صنایع الکترونیک و ارتباطات، صنایع دارویی، صنایع نظامی، وسایل صوتی و تصویری و لوازم خانگی استفاده می شود .

توليد مس : منبع مس در طبيعت سنگ های معدنی حاوی مس می باشند که حدود پنج هزارم درصد پوسته زمين را تشکيل می دهند. نمودار زیر ترکيب های موجود مس را در طبيعت نشان می دهد. در کارخانه های توليد مس مثل (مجتمع مس سرچشمه) از هر دو فرآيند متالورژی استخراجی (پيرومتالورژی و هيدرومتالورژی) برای استخراج و توليد مس استفاده می شود.

تولید مس

نظرات کاربران :

در حال پردازش ...
صرف نظر از پاسخ دهی (ارسال پاسخ برای نظر )