ایران ضایعات

آشنایی با طناب های دریایی و انواع آن

آشنایی با طناب های دریایی و انواع آن

مقدمه 

طناب های دریایی یکی از تجهیزات مورد نیاز در امور دریانوردی می باشند. انواع مختلفی از این طناب، تولید می شود.‌ در این مطلب، انواع طناب دریایی، معرفی شده است. برای آشنایی بیشتر، ادامه مطلب را دنبال نمایید. 

انواع طناب دریایی 

طناب های دریایی هم از نظر نوع الیافی که در تولید آنها به کار می رود و هم از نظر ساختمان، با یکدیگر متفاوت هستند. همچنین میزان استحکام آنها نیز پارامتر دیگری برای دسته بندی محسوب می شود.

نام هاي مختلفي برای طناب های دریایی به کار می رود. به عنوان مثال به طناب های که روی کشتی استفاده می شوند و دارای قطری بیشتر از یک اینچ هستند، Rope می گویند. طناب هایی با قطر کمتر از یک اینچ، ریسمان، بند یا نخ نام دارند. معمولا قطر آنها دوازده میلی متر است.‌ نخ، نازک‌ تر و نرم تر از ریسمان است و از نظر انعطاف پذیری نیز در جایگاه بالاتری قرار دارد. 

دسته بندی طناب‌های دریایی بر اساس نوع الیاف 

طناب های دریایی بر اساس نوع الیاف  به دو گروه کلی تقسیم می شوند: 

  • طناب‌های دریایی با الیاف طبیعی
  • طناب‌های دریایی با الیاف مصنوعی 

طناب‌ های دریایی با الیاف طبیعی 

طناب های دریایی که در تولید آنها از الیاف طبیعی استفاده می شود خود شامل چند گروه هستند. معمولا الیاف های کنفی، پنبه‌ای و مانیلا برای این منظور مورد استفاده قرار می گیرند. 

انواع طناب دریایی با الیاف طبیعی عبارتند از: 

  • طناب مانیل
  • طناب نارگیل
  • طناب سیسال
  • طناب کنفی 

طناب مانیل

طناب مانیل در اصل از الیاف برگ های نوعی گیاه شبیه به درخت موز به دست می آید. بیشترین تولید این طناب در فیلیپین است. زیرا فراوانی این گیاه در آنجا بسیار زیاد است. هر چه الیاف طناب دریایی مانیل تمیزتر باشد، کیفیت آن هم بالاتر خواهد بود. رنگ این الیاف، طلایی متمایل به قهوه‌ای است و از انعطاف‌پذیری مطلوبی برخوردار می باشد. همچنین در برابر آب شور و عوامل جوی مختلف هم مقاومت خوبی دارد. برای نقل و انتقال سبک در دریا و جابجایی وسایل سنگین در قایق به کار می رود.‌

طناب دریایی سیسال

الیاف طناب سیسال از برگ گیاهی از تیره کاکتوس ها تولید می شود.‌این گیاه مویی کل و کهربایی رنگ بیشتر در برزیل، کنیا، ماداگاسکار، تانزانیا و جاوه یافت می شود. طناب حاصل از الیاف سیسال پر قدرت بوده اما از نظر انعطاف پذیری، مقاومت در برابر فرسایش و شرایط جوی، عملکرد ضعیف تری نسبت به طناب مانیل دارد.‌ بنابراین در هنگام استفاده از این نوع طناب، باید پوسیدگی آن به صورت منظم بررسی شود.‌ 

طناب نارگیل 

طناب دریایی نارگیل به کمک الیاف  مویی شکل و قهوه ای رنگ پوست درخت نارگیل تولید می شود. بیشترین تولید آن در سریلانکا انجام می گیرد. طناب نارگیل در مجموع، طناب ضعیفی به شمار می رود و قدرت آن نصف قدرت طناب مانیل و سیسال است.‌

طناب‌های کنفی

الیاف ساقه گیاه کنف را در ساخت طناب های دریایی استفاده می کنند. به همین علت به طناب های کنفی معروف هستند. با توجه به وفور این گیاه در آمریکا، روسیه، نیوزیلند، چین و هند، تولید این‌ نوع طناب در این کشور ها بیشتر است. الیاف کنف هم از الیاف سیسال و هم از الیاف مانیل، نرم تر می باشد. البته نوع خاکی که برای پرورش کنف به کار می رود بر کیفیت الیاف آن اثر می گذارد. 

وزن طناب‌های كنفي بیشتر از وزن طناب های مانیل بوده، منعطف تر و با کیفیت تر  هم  می باشد. اما در مجموع صرفه اقتصادی ندارند. به همین خاطر کاربرد کمتری دارند.‌ 

طناب‌های دریایی با الیاف مصنوعی 

 طناب‌های دریایی با الیاف مصنوعی، سبک تر، انعطاف پذیر تر و مستحکم تر هستند. برای تولید آنها از انواع نایلون (پلی آمید)، پلی پروپیلن، پلی اتیلن و پلی استر استفاده‌ می کنند. البته تصور بسیاری از افراد این است که طناب های دریایی فقط از جنس نایلون ساخته می شوند. در صورتی که اینگونه نیست. طناب‌هاي دریایی، قدرت بیشتری نسبت به‌ طناب های دریایی با الیاف طبیعی دارند.‌ اما نقطه ذوب آنها  پایین است.

نحوه تشخیص طناب‌هاي مصنوعي 

برای تشخیص طناب های مصنوعی باید به الیاف مشخصی که در آنها وجود دارد توجه نمود. طناب‌های که از پلی آمید و پلی استر ساخته می شوند، بسیار شبیه یکدیگر هستند. ولی طناب پلی آمید با قطر بیشتر از ده میلی متر، در یکی از رشته‌های خود، الیاف قرمز رنگ دارد. طناب پلی استر در یکی از رشته ها، الیاف سبز رنگی دارد. رنگ طناب‌های پلی اتیلن هم کاملا قرمز روشن است. معمولا طناب‌هاي دریایی با الیاف مصنوعي را در حلقه‌هاي دویست و بیست  متري توليد مي کنند. 

طناب‌ های سيمی 

در ساختار طناب‌های سیمی هم، تار، نخ و رشته وجود دارد. این نوع طناب ها به خاطر مغزی فلزی یا کنفی،  انعطاف‌پذیری زیادی دارند. طول تارهای آنها در انعطاف پذیری نقش بسیار مهمی دارد. این تار ها از جنس فلز با کربن بالا، برنز و یا تارهای ضد زنگ هستند‌. تارها به صورت چپ گرد و رشته ها به صورت راست گرد به دور مغزی طناب بافته می شوند. 

طناب‌ های سيمی و اليافی

در طناب های سیمی و الیافی که در کشتی های کابل کش و ماهی گیری مورد استفاده قرار می گیرند، الیاف مصنوعی و طبیعی، رشته های سیمی را می پوشانند. 

خرید و فروش ضایعات طناب دریایی 

با توجه به قابلیت بازیافت طناب های دریایی، ضایعات آنها جمع آوری و داد و ستد می شوند. آگهی های خرید ضایعات طناب دریایی در بخش خریداران ایران ضایعات و  آگهی های فروش طناب دریایی در بخش فروشندگان سایت ثبت می شوند. به این ترتیب امکان خرید و فروش این ضایعات به صورت آنلاین و در سراسر کشور مهیا بوده و بدون دخالت‌ واسطه ها و دلالان، معاملات صورت می گیرد. 

نظرات کاربران :

در حال پردازش ...
صرف نظر از پاسخ دهی (ارسال پاسخ برای نظر )
  • ۲۵ بهمن ۰۱
    محمد محمدی :
    باسلام وعرض ادب خدمت شما دوستان عزیز واقعا خسته نباشید توضیحات بجاوکاملی فرمودید.... خریدارانواع طناب وتورماهیگیری پلی آمید به قیمت خیلی مناسب.جهت تبدیل به پلیمرهای صادراتی. کافیه یکبارجهت فروش بارهای زیرمجموعه ی تشکیل دهنده ی الیاف مصنوعی باماهمکاری کنید تنهاترین مرجع خریدتناژبالای پلی امید و..
    سید محمد حسینی در پاسخ میگه :
    سلام وقت بخیر 25تن طناب کشتی دارم برای فروش اگر خرید دارین تماس بگیرید حسینی
    پاسخ
  • ۲۶ بهمن ۰۱
    احمد پروان :
    سلام خدمت همه دوستان عزیز دوستان واقعاخسته نباشیدتوضیحات تون خیلی اموزنده وبکارامدهم برای خودم وهم برای دوستان عزیزهست.واقعادستتون دردنکنه بسیارزحمت کشیدید.خیلی خوشم امدازکارتون.موفق باشیددرهمه کارهاتون
    پاسخ
  • ۲۶ بهمن ۰۱
    منصور برزگر :
    بسیار جالب بود مطلب مفیدی بود ممنون
    پاسخ
  • ۱۳ اسفند ۰۱
    علی حجتی :
    سلام خوب بود به اطلاعاتم اضافه شد 🙏🏻🙏🏻🙏🏻⚘🌹
    پاسخ
  • ۱۵ اسفند ۰۱
    تقی عابدینی :
    سلام در مورد طنابهای مویی توضیح ندادین که بسیار محکم و مقاوم هستند که از انواع مو مخصوصا موی بز و موی انسان هم استفاده میشود ⚓🏄🌴
    پاسخ