ایران ضایعات

تفاوت های میلگرد صنعتی و ساختمانی   

تفاوت های میلگرد صنعتی و ساختمانی 

مقدمه

میلگرد، نوعی مقطع فولادی پر کاربرد در صنایع مختلف به ویژه ساختمان سازی است. این محصول به عنوان تقویت کننده  بتن به کار می رود. در پل سازی هم نقش کلیدی را ایفا می کند. تنوع در شکل و سایز، سبب شده تا کاربردهای میلگرد متنوع شود‌. در این مطلب به بررسی تفاوت های میلگرد صنعتی و ساختمانی پرداخته شده است. جهت آشنایی بیشتر آن را تا انتها دنبال نمایید. 

انواع میلگرد 

میلگرد ها را می توان به دو گروه ساده و آج دار تقسیم بندی کرد. نوع آج دار در ساختمان سازی به کار می رود و استقامت بتن را افزایش مي دهد. وجود این آج ها سبب چسبندگی بهتر و بیشتر میلگرد به بتن می شود. به این ترتیب این نوع میلگرد ها را، میلگرد ساختمانی می نامند. اما میلگرد های بدون آج را که برای‌ ساخت قطعات و تجهیزات صنعتی مورد استفاده می دهند، به عنوان میلگرد صنعتی می شناسند.

در ایران، بر اساس استاندارهای روسی، چهار نوع میلگرد شامل A1، A2، A3، و A4 ساخته می شود. 

میلگرد صنعتی

میلگرد صنعتی همان میلگرد A1  است. این میلگرد بدون آج، ظاهری صاف دارد و از قابلیت فرم دهی بالایی برخوردار است. استحکام بالا هم از دیگر مشخصات آن به شمار می رود.  مقاومت کششی این نوع میلگرد تا سیصد و شصت مگاپاسکال می رسد.  

در صنعت خودرو سازی استفاده زیادی از آن می شود. بر اساس ترکیبات و ساختار، انواع مختلفی از میلگرد صنعتی تولید می شود که هر یک کارایی مختص به خود را دارند. به عنوان مثال از نوع نرم آن برای ساخت کلاف استفاده می کنند و از میلگرد آرماتور که از کربن ساخته‌ شده برای ساخت توری های فلزی و سیم های خاردار کمک می گیرند. نوع زنگ نزن آن برای شرایطی که در معرض خوردگی بسیار بالا قرار دارد، به کار برده می شود. همچنین در ساخت مخازن پتروشیمی میلگرد A36 کاربرد دارد.

میلگرد ساختمانی

در ساختمان سازی از سه گروه دیگر میلگرد ها یعنی  A2، A3، و A4  استفاده می شود و آنها را با نام میلگرد ساختمانی عرضه می کنند. هر یک از آنها کارایی خاصی دارند. مثلا  خاصیت خم پذیری میلگرد A2 سبب شده تا در ساخت خاموت، کاربرد زیادی داشته باشد‌. همچنین برای آرماتوربندی طولی، از نوع A3 استفاده می شود. 

تفاوت میلگرد صنعتی و ساختمانی 

میلگرد صنعتی و میلگرد ساختمانی از جنبه های مختلف با یکدیگر متفاوت هستند. قطر، سایز و شکل ظاهری از جمله مواردی است که موجب اختلاف این‌میلگرد ها می شود. همچنین از نظر خواص مکانیکی هم با یکدیگر تفاوت دارند.‌ 

میلگرد ساختمانی با توجه به وظیفه استحکام بخشی به ساختمان، بسیار مستحکم و مقاوم بوده و انعطاف پذیری کمی دارد. اما میلگرد صنعتی انعطاف پذیری بیشتری داشته و از قابلیت خم شدگی و ماشین کاری مطلوبی برخوردار است. 

میلگرد ساختمانی هم به صورت آلیاژی و هم غیر آلیاژی تولید می شود. کاربرد این‌ نوع میلگرد در مقایسه با نوع صنعتی، تنوع کمتری دارد. به همین خاطر ترکیبات کمتری در ساخت آن به کار می رود. آلیاژ St37 به همراه کربن، گوگرد، سیلیسیم، فسفر و منگنز برای این منظور مورد استفاده قرار می گیرد. 

درصد کربن در میلگردهای صنعتی، 0.240  بوده و میلگرد های آلیاژی هستند.نیکل، کروم، وانادیوم و مولیبدن جزو مهم ترین ترکیبات میلگرد صنعتی به شمار می روند‌. از نظر قیمت هم این میلگردها، در سطح بالاتری قرار دارند.  

میلگردهای صنعتی و ساختمانی دارای طول یکسانی هستند. اما از نظر سایز با یکدیگر اختلاف دارند‌.  به این صورت که میلگرد های ساختمانی سایز کوچک‌تری دارند. معمولا میلگرد آجدار در سایز های هشت تا سی و دو میلیمتر متر تولید می شود. اما نوع ساده یا همان صنعتی، دارای سایز بیشتر از سی و دو میلیمتر است. از نظر وزنی هم میلگرد های ساختمانی سبک تر از صنعتی هستند.  

عملیات جوشکاری روی میلگرد صنعتی با سهولت بیشتری انجام می شود. 

 

 

نظرات کاربران :

در حال پردازش ...
صرف نظر از پاسخ دهی (ارسال پاسخ برای نظر )
  • ۱۵ بهمن ۰۱
    محمدرضا قاسمی :
    ممنون از اطلاعات مفید
    پاسخ
  • ۵ اسفند ۰۱
    مهدی مرادی :
    ممنون از اطلاعات
    پاسخ
  • ۵ اسفند ۰۱
    مهدی مرادی :
    در خصوص دستگاه ذوب فلزات و قیمت وچگونگی زدن کارگاه ذوب و تولید اقلام فلزی راهنمایی میخواستم
    پاسخ