ایران ضایعات

معرفی آلیاژ مسوار و ویژگی های آن 

معرفی آلیاژ مسوار و ویژگی های آن 

مقدمه

مسوار که با نام پیوتر هم شناخته می شود نوعی آلیاژ بر پایه مس می باشد. دیگر فلز اصلی آن، قلع است که بین هشتاد و پنج تا نود و نه درصد از این آلیاژ را تشکیل می دهد. آنتیموان، سهم پنج تا ده درصدی را به خود اختصاص می دهد. همچنین از نقره هم می توان در ساخت این آلیاژ استفاده نمود. هدف از کاربرد مس در مسوار  استفاده از خاصیت سخت کنندگی آن است. درصد مس موجود در ساختار مسوار می تواند به هفتاد و دو هم برسد که سبب می شود آلیاژ، رنگی بین قرمز و زرد داشته باشد.‌ 

در ادامه در مورد این آلیاژ، بحث شده است. به منظور آشنایی بیشتر، آن را تا انتها دنبال نمایید. 

ویژگی های مسوار 

آلیاژ مسوار از انعطاف‌ پذیری مناسبی برخوردار است. خاصیت چکش خواری هم دارد.  مس و آنتیموان به کار رفته شده در آلیاژ بر سختی آن می افزایند و دوام و مقاومت آن را بهبود می دهند. 

یکی دیگر از ویژگی های مسوار، نقطه ذوب پایین می باشد. به طوری که بسته به ترکیبات به کار رفته در آن، در دمایی بین صد و هفتاد تا دویست و سی درجه سانتی گراد ذوب می گردد.‌ به همین دلیل در جوشکاری، کارایی زیادی دارد. مسوار قابلیت اکسید شدن در برابر هوا را دارد. اما مانند مس و نقره تیره و کدر نمی شود. 

تاریخچه آلیاژ مسوار 

آلیاژ مسوار از قرن ها پیش مورد استفاده قرار گرفت. نخستین بار، مصری ها و رومیان از آن استفاده کردند. بعد از آن در سطح وسیعی در قرون وسطا مورد توجه قرار گرفت. ابتدا در کلیساها و توسط افراد ثروتمند و سپس در دسترس عموم بود. 

محبوبیت این آلیاژ همچنان بالاست و در ساخت لوازم آشپزخانه و تزئینی کاربرد بسیاری دارد.‌ 

مفتول مسوار 

منظور از مفتول مسوار، مفتول آهنی گالوانیزه ای است که روکش آن از مس و قلع یا به عبارتی آلیاژ مسوار است. در واقع به خاطر همین روکش، عنوان مسوار را به خود گرفته است.‌ این مفتول به رنگ مس در بازار عرضه و با نام اختصاری CCW یا CCSW شناخته می شود. مفتول مسوار به صورت کلاف، شاخه و قرقره عرضه می گردد. 

کاربردهای مفتول مسوار

از مفتول مسوار برای تولید سیم و کابل استفاده می شود. همچنین در آرماتوربندی ساختمان هم کاربرد فراوانی دارد. اسکلت فیلتر هوایی از جنس مسوار است. در تولید سیم جوش و عملیات جوشکاری نیز کارایی ویژه ای دارد‌.

آویزها و چوب لباسی ها را می توان به کمک مسوار ساخت. بسیاری از لوازم آشپزخانه، انواع پین ها، محصولات ریلی و صفحات یخچال های فروشگاهی نمونه دیگری از کاربردهای این مفتول هستند. علاوه بر این، در برقکاری هم به کار برده می شود. 

از دیگر کاربردهایی که می توان برای مفتول مسوار نام برد، ساخت موتور، صفحات برق خورشیدی، قطعه های فلزی و ترنسفورماتورهاست. 

سوزن منگنه، پیچ و مهره، سیم پیچی هدفون و بلندگو را هم به کمک این آلیاژ می سازند. 

 

 

نظرات کاربران :

در حال پردازش ...
صرف نظر از پاسخ دهی (ارسال پاسخ برای نظر )
  • ۲۸ دی ۰۱
    محمود کارخانه :
    سلام ممنون بابت توضیحات کامل و جامع و جذاب، در صورت امکان محل تهیه ورق های مسوار هم معرفی نمایید سپاسگزار
    پاسخ
  • ۱ بهمن ۰۱
    حمید میرزایی :
    تشکر از توضیحات خوبتون اطلاعات خوبی پیدا کردم
    پاسخ
  • ۴ بهمن ۰۱
    اکبر بیرقدار :
    اهن ربا جذبش میکنه؟
    مرادی مرادی در پاسخ میگه :
    نه داداش آهن ربا اکثراًفلزی رو جذب میکنه که توش اهن استفاده شده باشه .) داخل مقاله ای که طرح شده اسمی از اهن برده نشد
    پاسخ
  • ۲۵ بهمن ۰۱
    مهدی فرجی :
    باعرض‌سلام. ایادرلوله‌ها‌اب‌استفاده ‌می شود
    پاسخ
  • ۲۹ بهمن ۰۱
    یوسف پرورش بار :
    توضیحات خوبی بود جهت شناخت کلی این فلز
    پاسخ