ایران ضایعات

سیم مسی و سیم آلومینیومی چه تفاوتی دارند؟ 

سیم مسی و سیم آلومینیومی چه تفاوتی دارند؟ 

مقدمه 

مس و آلومینیوم دو فلز اساسی پر کاربرد هستند. هر دو فلز خاصیت رسانایی دارند و در تولید سیم مورد استفاده قرار می گیرند.‌ با این حال سیم مسی و سیم آلومینیومی از جهات مختلف با یکدیگر متفاوت هستند. در این مطلب به بررسی تفاوت های این دو نوع سیم پرداخته شده است. 

 رسانایی 

اولین پارامتری که برای‌ مقایسه دو سیم مسی و آلومینیومی می توان به کار برد، میزان رسانایی آن‌هاست. مس از این نظر رتبه بالاتری تری دارد. به طوری که برای دو سیم مسی و آلومینیومی با قطر یکسان، میزان رسانایی سیم مسی تقریبا دو برابر رسانایی سیم آلومینیومی است. 

خواص مکانیکی

پارامتر بعدی، خواص و ویژگی های مکانیکی دو سیم می باشد. مس در مقایسه با آلومینیوم کشسان تر بوده و بدون اینکه شکل خود را از دست دهد، خمیده و کشیده می شود. آلومینیوم دارای انعطاف و تورق پذیری بالایی است اما به شکل اولیه خود بر نمی گردد. 
فشار روی رشته‌های منفرد هنگام خم شدن کابل، باعث شکسته شدن آن می شود به همین دلیل از آلومینیوم در کابل های رشته ای استفاده نمی شود. 
معمولا کابل های آلومینیومی سفت تر از کابل های مسی هستند. 

خواص شیمیایی

سیم آلومینیومی از  مقاومت بسیار بالایی در برابر خوردگی برخوردار است اما سیم مسی از این نظر آسیب پذیر تر می باشد. 

هزینه 

پارامتر دیگری که از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است، هزینه خرید سیم مسی و سیم آلومینیومی می باشد. قیمت سیم مسی در مقایسه با قیمت سیم آلومینیومی بالاتر بوده و به همین خاطر امروزه سیم و کابل آلومینیومی را در بسیاری از موارد جایگزین سیم و کابل مسی می کنند. به ویژه در پروژه های بزرگ، این کار به کاهش هزینه ها کمک زیادی می کند. 

سیم مسی یا آلومینیومی؟

در مجموع برای انتخاب سیم مسی یا آلومینیومی باید ملاحظات مختلف را در نظر گرفت. به عنوان مثال همان طور که در قسمت بالا اشاره شد، سیم مسی گران‌تر بوده و هزینه بیشتری نیاز دارد اما از آنجایی که رسانایی بالاتری دارد، در برخی موارد نیاز است که این نوع سیم مورد استفاده قرار گیرد‌. کابل های مسی را معمولا در قطر های کوچکتر تولید می کنند. برق منازل و ساختمان های کوچک هم معمولا با کابل مسی تامین می شوند.  
همچنین باید اشاره کرد  که مس، فشرده تر از آلومینیوم است و با سهولت کشیده می شود. سیم و کابل‌ های آلومینیومی، حجم بیشتری را اشغال می کنند، مقاوم تر و سخت تر نیز هستند. قیمت پایین تری هم دارند. از این رو در خطوط اصلی برق با آمپر بالا از این نوع کابل استفاده می کنند.  
با توجه به اینکه مس قابلیت نگهداشتن گرما در خود را دارد احتمال آسیب رساندن به خود در حین کار با سیم و کابل مسی بالا می رود. برخی مطالعات نشان می‌دهد مفتول مسی ذرات مس را آزاد می کند که برای سلامتی انسان مضر است. 

خرید ضایعات سیم مسی و سیم آلومینیومی 

برای خرید و همچنین فروش ضایعات سیم مسی  و سیم آلومینیومی وب سایت ایران ضایعات به عنوان مرجع رسمی قیمت گذاری انواع ضایعات، خدمات مختلفی ارائه می کند. 
آگهی خرید و فروش ضایعات سیم آلومینیومی و مسی را به ترتیب در قسمت خریداران و فروشندگان سایت می توان ثبت نمود. 

نظرات کاربران :

در حال پردازش ...
صرف نظر از پاسخ دهی (ارسال پاسخ برای نظر )
  • ۱۲ آذر ۰۱
    سید کمال هاشمیان سوته :
    سلام اطلاعات خوبی بود
    پاسخ
  • ۱۲ آذر ۰۱
    غلام پیلسته :
    خوب بودیکم بیشتر توضیح بدید
    پاسخ
  • ۱۵ آذر ۰۱
    مجتبی باغبان :
    ممنون ازبررسی کاملتون
    پاسخ
  • ۱۵ آذر ۰۱
    جمشید محمدی :
    سلام ممنون از اطلاع رسانی و توضیحات خوبتان
    پاسخ
  • ۱۶ آذر ۰۱
    علی احمدی :
    مرسی عالی بوداطلاعات خوبی داشت ممنونم
    پاسخ
  • ۲۰ آذر ۰۱
    سعید دنکوب :
    برام جالب بود ممنون از اطلاعت مختصر ومفیدتان عالی بود🙏🙏
    پاسخ
  • ۲۲ آذر ۰۱
    مهدی مرادی :
    سلام ودرود سپاس از اطلاعات ارسالی
    پاسخ
  • ۲۶ آذر ۰۱
    محسن رحیمی :
    باسلام خیلی آموزنده و مفید تشکر
    پاسخ
  • ۲۷ آذر ۰۱
    سید متین بهشتی :
    با عرض سلام یه خدا قوت دیگه به تمام اطلاع رساني ها و آموزشی ترین مطالب که واقعا خودش برای هر کدوم از دوستان از جمله خود من ارزش این اموخته از طلا هم بالاتره واقعا سپاسگذارم از تیم خوب و مدیریت تا نظر دهندگان که یک به یک گوهری ستودنی هستید
    پاسخ
  • ۲۸ آذر ۰۱
    هوشنگ دشتی :
    ممنونم از راهنمایی کامل شما
    پاسخ
  • ۲۹ آذر ۰۱
    آرش امانی :
    سپاس از اطلاعات دقیق و جامع،همیشه اینسئوال برام مطرح بود که.........جواب گرفتم
    پاسخ
  • ۳۰ آذر ۰۱
    مجتبی مؤمن زاده :
    سلام واقعاعالی است متشکرم
    پاسخ