ایران ضایعات

معرفی انواع سوپر آلیاژ و کاربرد آنها

معرفی انواع سوپر آلیاژ و کاربرد آنها

سوپر آلیاژ چیست؟

سوپر آلیاژ ها یا همان ابرآلیاژها به گروهی از آلیاژهای پیچیده گفته می شود که در برابر عواملی همچون خوردگی، حرارت بالا، اکسید شدن، خزش و ضربه مقاومت بسیار زیادی دارند‌.  سوپر آلیاژ ها در حوزه مهندسی به فراوانی استفاده می شوند. در ادامه در رابطه با این محصولات و همچنین کاربرد ها و انواع آنها صحبت خواهیم کرد.

انواع سوپر آلیاژها

 سوپر آلیاژها را می توان بر اساس ترکیبات به کار رفته شده در ساختارشان به سه دسته کلی تقسیم نمود:

  • سوپر آلیاژ پایه نیکل
  • سوپر آلیاژ پایه آهن
  • سوپر آلیاژ پایه کبالت

سوپرآلیاژهای پایه نیکل

سوپر آلیاژهای پایه نیکل، معمولا هشت درصد آلومینیوم و تیتانیم دارند. البته این مقدار، بیشترین مقداری است که برای اين عناصر استفاده می شود. سهم کروم هم بین تا بیست درصد و سهم کبالت بین پنج تا پانزده درصد می باشد.  عناصری همچون مولیبدن، نیوبیم و تنگستن هم به مقدار جزئی در ساختار آن‌ها به کار می رود.
این گروه از ابر آلیاژها، پایداری حرارتی بالایی دارند. قابلیت مستحکم شدن آنها نیز جزو ویژگی های بارزشان به شمار می رود. تا دمای ششصد و پنجاه درجه، استحکام این آلیاژ حفظ می شود. براي ساخت موتور هواپیما که تحت دمای خیلی زیاد قرار دارد از این نوع آلیاژ استفاده می شود.

سوپرآلیاژهای پایه آهن

 این نوع سوپرآلیاژها، به کمک فولادهای زنگ نزن آستینتی تولید می شوند. عنصر پایه آنها را محلول آهن جامد و نیکل تشکیل می دهد.کمترین میزان نیکل برای این منظور، بیست و پنج درصد می باشد.

سوپرآلیاژهای پایه کبالت

سومین گروه سوپر آلیاژها که با پایه کبالت تولید می شوند، دارای استحکام بخشی خاصی بوده و در دمای نزدیک به هزار درجه سانتی گراد، خواص حرارتی مناسبی از خود نشان می دهند.
 نسبت به آلیاژهای گروه اول یعنی پایه نیکل  هم در برابر خستگی حرارتی و هم اکسید شدگی و خوردگی مقاوم ترند. همین طور امکان جوشکاری بیشتری دارند.
ویژگی دیگری که در این دسته از ابرآلیاژها دیده می شود قابلیت ذوب کردن و ریخته گری آنها در هوا با آرگون می باشد.

 انواع سوپر آلیاژ بر اساس روش تولید

اگر معیار دسته بندی سوپر آلیاژها را روش تولید آنها را قرار دهیم چهار نوع ابرآلیاژ خواهیم داشت که عبارتند از:

  • ابرآلیاژ های کارپذیر
  • ابرآلیاژهای متالورژی پودر
  • ابر آلیاژهای پلی کریستال ریختگی
  • ابرآلیاژهای تک کریستالی انجماد جهتدار

کاربرد سوپر آلیاژها

از جمله صنایعی که به‌ طور قابل توجهی از سوپر آلیاژها استفاده می کند، صنایع هوايی است. همچنین در صنعت نفت و پتروشیمی هم کاربرد فراوانی دارند. ابر آلیاژها به منظور ساخت کوره نیز مورد استفاده قرار می گیرند.
یکی ديگر از کاربردهای این آلیاژها، خودروسازی است. قطعات مختلف هواپیما را به کمک آنها می سازند. توربین های صنعتی که در نیروگاه ها به کار می روند، همچنین توربین های گازی هوایی هم از جنس ابرآلیاژ ها هستند.
کاربرد دیگری که می توان نام برد شامل ساخت موتور های توربین های گازی، موتور های الکتریکی نظامی و مجازی تبادل گرمایی است‌.

خرید و فروش ضایعات سوپر آلیاژها

سوپر آلیاژها را می توان بازیافت نمود. به همین خاطر ضایعات آنها ارزشمند بوده و داد و ستد می شوند. برای خرید ضایعات سوپر آلیاژها و یا فروش آنها کافیست به سایت ایران ضایعات مراجعه نمود.
قسمت خریداران وب سایت، جهت ثبت آگهی های خرید و قسمت فروشندگان وب سایت، مختص ثبت آگهی های فروش ضایعات سوپر آلیاژها می باشد. در این بستر آنلاین می توان با طیف بزرگی از خریداران و فروشندگان از سراسر کشور ارتباط برقرار نمود‌.

نظرات کاربران :

در حال پردازش ...
صرف نظر از پاسخ دهی (ارسال پاسخ برای نظر )
  • ۷ تیر ۰۱
    محمد یوسفان :
    سلام خانم دلاوری مقاله خوبی بود انشالله در کارها یتان موفق وپیروز باشید
    پاسخ