ایران ضایعات

کاربردها و ویژگی های انواع پلی استایرن

کاربردها و ویژگی های انواع پلی استایرن

مقدمه

در میان تنوع بالایی محصولات پلیمری، محصولی به نام پلی استایرن هم به چشم می خورد که اولین بار در سال ۱۸۳۹ کشف شد. در این مطلب ضمن معرفی انواع و ویژگی های این پلیمر مصنوعی، به نحوه شناخت آن از سایر پلیمر ها نیز اشاره شده است.

راهکاری ساده جهت شناسایی پلی استایرن

از آنجایی که تنوع در بین محصولات پلاستیکی و پلیمری بسیار زياد بوده و امکان شناسایی آنها به صورت ظاهری وجود ندارد، راهکار های مختلفي برای این‌ منظور به کار می رود. چرا که تفکیک و جداسازی ضایعات آنها  مهم ترین و اصولی ترین کار در فرآیند بازیافت به شمار می رود. ترکیب دو یا چند نوع پلاستیک می تواند کیفیت محصول تولید شده نهایی را به شدت کاهش دهد.
اما راهکاری ساده جهت شناسایی پلی استایرن سوزاندن آن است. اگر در شعله بسوزد و بعد از اتمام شعله باز هم به سوختن خود ادامه دهد، یعنی پلاستیک مورد نظر، همان پلی استایرن است. باید در نظر داشت که شعله ناشی از سوختن آن به رنگ زرد بوده و دود سیاهی هم تولید می کند. بوی ناشی از سوختن پلی استایرن، به بوی گاز طبیعی شباهت دارد.

انواع پلی استایرن و کاربرد آنها

پلی استایرن ها شامل چهار دسته کلی هستند:

  • پلی استایرن معمولی با نماد اختصاری (GPPS)
  • پلی استایرن مقاوم  (HIPS)
  • پلی استایرن انبساطی (EPS)
  • پلی استایرن اکسترود شده (XPS)

پلی استایرن معمولی

پلی استایرن معمولی که به آن پلی استایرن کریستال هم می گویند، مقاومت خوبی در برابر ضربه دارد. برای کاربرد های الکتریکی به وفور از این نوع پلی استایرن استفاده می شود. چرا که هم خاصیت دی الکتریکی دارد و هم از استحکام مناسبی برخوردار است. برای تولید ظروف یک بار مصرف، ظروف خانگی، اسباب بازی های مختلف و ظروفی که جهت بسته بندی استفاده می شوند از پلی استایرن معمولی بهره می گیرند.
عایق برودتی که در بدنه یخچال و فریزر تعبیه می شود هم از همین جنس است. همچنین بدنه ساعت، رادیو، تلویزیون و ... را به کمک این نوع از پلی استایرن ها می سازند.

پلی استایرن مقاوم

پلی استایرن مقاوم همان طور که از نام آن مشخص است، مقاومت بیشتری در برابر ضربه دارد. این امر سبب گستردگی بیشتر کاربردهای آن شده و معمولا برای تولید هر نوع ظروف پلاستیکی و لوازم ورزشی و اسباب بازی قابل استفاده می باشد.
در ساخت ساندویچ پانل ها، لایه سخت و محافظ را از این‌ جنس و لایه های درونی را از پلی استایرن انبساطی و اکسترود شده در نظر می گیرند.

پلی استایرن انبساطی

پلی استایرن انبساطی که با نام یونولیت شناخته می شود، پلیمری سفید زنگ بوده و در ساخت انواع کانکس و ساندویچ پانل به کار می رود. سبکی جزو بارزترین ویژگی های این گروه از پلی استایرن ها می باشد. همچنین رسانایی گرمایی آن پایین بوده و نسبت به فشردگی مقاومت زیادی دارد.
از آنجایی که ضربه را جذب می کند برای بسته بندی  و همچنین عایق بندی مورد استفاده قرار می گیرد.
اجرای سقف ساختمان ها به کمک پلی استایرن انبساطی به آسانی و سریع انجام می شود. صرفه جویی در مصالح ساختمانی را هم به دنبال دارد. از طرفی به خاطر سبکی و وزن کم، به راحتی می توان آن را جابه جا کرد و نیاز به نیروی انسانی زیادی ندارد. در برابر زلزله هم پایداری خود را حفظ می‌کند.

پلی استایرن اکسترود شده

نوع اکسترود شده پلی استایرن، به صورت یک ماده اسفنجی شکل و متراکم می باشد که کاربرد های بسیاری از جمله ساخت مصالح ساختمانی، ظروف نگهداری و ساندویچ پانل ها دارد.

خرید و فروش ضایعات پلی استایرن

قابلیت بازیافت پلی استایرن سبب شده تا ضایعات آن نیز ارزشمند و قابل خرید و فروش باشد. سایت ایران ضایعات با مدیریت دکتر مجید بخشنده، امکان فروش و همچنین خرید ضایعات پلی استایرن را در کنار سایر ضایعات فراهم‌نموده است.
در این بستر خرید و فروش آنلاين، امکان دخالت دلالان و واسطه های فروش وجود ندارد و قیمت ها به صورت کارشناسی شده می باشند. در واقع فعالین در این زمینه می توانند با مراجعه به سایت مذکور، در یک محیط امن، معاملات خود را انجام دهند.

نظرات کاربران :

در حال پردازش ...
صرف نظر از پاسخ دهی (ارسال پاسخ برای نظر )