ایران ضایعات

پلی آمیدها و انواع آن را بهتر بشناسیم.

پلی آمیدها و انواع آن را بهتر بشناسیم

مقدمه

پلی آمیدها یکی از انواع پلاستیک های مصنوعی هستند که در گروه ترموپلاست‌های نیمه کریستالی جای می گیرند. به زبان ساده تر باید گفت این پلیمر همان نایلون است. این مطلب به شناخت بهتر و دقیق تر پلی آمید ها، ویژگی ها و انواع آن کمک می کند. 

ویژگی‌ های پلی آمیدها

پارامتر های متعددی از جمله میزان رطوبت جذب شده، درصد کریستالی پلیمر، میزان و نوع مصرف کننده ها و تقویت کننده ها می تواند بر ویژگی هر یک از انواع این پلیمر، اثر گذار باشد. اما به هر  حال برخی ویژگی های مشترک در تمامی آنها وجود دارد که عبارتند از:

معمولا رنگ طبیعی پلی آمید ها شیری بوده ولی رنگ پذیر نیز می باشند. همچنین قابل اشتعال نیز هستند اما در رنج دمایی منفی سی تا مثبت هفتاد درجه سانتی گراد می توان از آنها استفاده نمود. نیمه کریستال بودن را هم باید از ویژگی آنها دانست. میزان رطوبتی که جذب می کنند بالا بوده و علاوه بر این، می توان آنها را استریل نمود چرا که قابلیت پخت دارند. هر چه میزان کریستالیتی افزایش یابد، رطوبت کمتری را جذب می کند. شفافیت آن هم کاهش می یابد. 

چرا از پلی آمیدها استفاده فراوان می شود؟ 

پلی امید ها دارای استحکام و چقرمگی مناسبی هستند. نسبت به حلال ها و مواد نفتی هم مقاومت بالایی دارند. این خصوصیات می تواند دلیلی بر کاربرد فراوان این پلیمر ها باشد.  البته باید اضافه کرد که از نظر ضربه پذیری نیز در وضعیت مطلوبی قرار دارند. علاوه بر این، منعطف بوده و مقاومت نسبت به خستگی، ترکیدگی، ترک خوردگی هم محبوبیت آن را بیشتر نموده است. 

پلی آمید ها چه معایبی دارند؟ 

همان طور که در بالا اشاره شد پلی آمید ها قابلیت جذب آب را دارند. این موضوع خواص مکانیکی آنها را کاهش می دهد. همچنین در محیط های اسیدی نمی توانند به کار روند که خود نوعی عیب برای این پلیمر محسوب می شود.

کاربرد های پلی آمیدها 

این پلیمر ها را برای تولید وسایل پلاستیکی متعددی از جمله ورق، فیلم، شیلنگ و لوله به کار می برند. همچنین در تولید روکش‌ کابل و سیم هم استفاده می شوند. یکی دیگر از کاربرد های پلی آمید، ساخت چرخ دنده و همین طور قاب پمپ و مته آره برقی است. فلاش دوربین ها نیز از این جنس هستند. تسمه های پلاستیکی که در صنعت بسته بندی استفاده می شوند را می توان از این پلیمر ساخت.

نخ های بخیه نمونه ای کاربرد پلی امید ها در صنعت پزشکی است. صنایع دیگری همچون نساجی نیز از این پلیمر استفاده فراوانی می برند. در صنعت خودروسازی هم مورد استفاده قرار می گیرد. علاوه بر موارد مذکور می توان به کاربرد پلی امید برای ساخت مخازن و تانکر ها اشاره کرد. کلاه های ایمنی، برس و طناب را باید از دیگر محصولات این پلاستیک دانست.

انواع پلی آمید

پلی امید ها انواع مختلفی دارند که عبارتند از:

  • پلی آمید 6
  • پلی آمید 11
  • پلی آمید 66
  • پلی آمید 12
  • پلی آمید 46
  • پلی فتال آمید (PPA)

بسته به اینکه تعداد کربن پلی آمید زوج باشد یا فرد، میزان نیروی بین مولکولی و درجه کریستالی بودن آن تفاوت هایی بین آنها ایجاد می گردد.

در صورت زوج بودن اتم‌ های کربن ( PA6 یا PA12)،  ویژگی‌های مکانیکی پلی آمید به خاطر نیروی جاذبه بین مولکولی بسیار زیاد، افزایش می یابد. اما اگر تعداد اتم‌ های کربن، فرد باشد (PA11)، این نیرو کمتر در نتیجه پلی آمید نرم‌ تر و ضربه‌ پذیر می شود. نوع 6 و 66 آن، جزو پر مصرف ترین پلی آمید ها هستند و عمدتا در صنعت برق و خودرو سازی کاربرد دارند. نوع 11 و 12 منشا گیاهی دارند. البته مقاومت حرارتی کمتری دارند و برای تولید قطعاتی با ایمنی بالا استفاده می شوند.

پلی آمیدهای 46 با داشتن مقاومت حرارتی خیلی زیاد، برای ساخت چرخ دنده ها قابل استفاده است. PPA هم دارای مقاومت حرارتی بالا و جذب رطوبت پایین بوده و برای استفاده در محیط های شیمیایی مناسب می باشد.

خرید و فروش ضایعات پلی آمید 

ضایعات پلی آمید قابل بازیافت بوده و ارزش مادی دارند. برای خرید ضایعات پلی آمید و فروش آن می توان از سایت ایران ضایعات کمک گرفت. خریداران و فروشندگان متعددی از سراسر کشور در این سایت با یکدیگر در ارتباط بوده و معاملات بسیاری در این بستر آنلاین صورت می گیرد. برای اطلاع از قیمت ضایعات پلی آمید هم می توان بنگاه های مختلف را بررسی نمود. طبیعتا با توجه به اینکه کیفیت بار چگونه باشد، بار عمده و یا خرده باشد، هزینه حمل و نقل و مسائلی از این دست قیمت آن می تواند متغیر باشد. 

نظرات کاربران :

در حال پردازش ...
صرف نظر از پاسخ دهی (ارسال پاسخ برای نظر )
  • ۲۷ اسفند ۰۰
    حمید شیر سوار :
    با سلام.اگه امکان داره در مورد ظروفی که شکل ظاهری آنها بین لاک و کاغذ احساس میشه .که میگویند گیاهی است یک مقدار اطلاعات بدین. که در ضایعات نه به عنوان لاک میپزیرند نه به عنوان کاغذ ممنون وخسته نباشید. و در مورد ملامین هم اگه امکانش هست
    پاسخ