ایران ضایعات

نحوه تولید محصولات پلاستیکی و پلیمری

نحوه تولید محصولات پلاستیکی و پلیمری

مقدمه

محصولات پلاستیکی و پلیمری را باید بخش مهمی از بسیاری از صنایع عنوان کرد. هر چند امروزه ضایعات پلاستیکی و پلیمری، به خاطر عدم مدیریت صحیح به یک مشکل زیست محیطی تبدیل شده اند، اما با این حال، حذف آنها از زندگی بشر، تقریبا غیر ممکن می باشد. در این مطلب به نحوه تولید محصولات پلاستیکی و پلیمری پرداخته شده است.

انواع روش شکل دهی به محصولات پلاستیکی

برای تولید محصولات پلاستیکی و پلیمری مواد اولیه که به صورت گرانول، پودر و پرک هستند به شکل مذاب در می‌آیند و پس از آن با قالب گیری به روش های مختلف، محصول نهایی تولید می گردد. چهار روش قالب گیری شامل روش تزریقی، بادی، فشاری و اکستروژنی برای این منظور به کار می رود.

قالب گیری تزریقی

پلاستیک های تزریقی، یکی از انواع متداول در صنعت تولید پلاستیک و پلیمر می باشد. این نام در واقع از شیوه تولید این محصولات گرفته شده است. دستگاهی که در این روش به کار می رود، دستگاه تزریق پلاستیک نام دارد. مکانیسم آن به این شکل است که گرانول و یا سایر مواد اولیه وارد دستگاه می شود و عملیات ذوب کردن آنها صورت می گیرد. قسمت مارپیچی که متحرک است این مواد مذاب را به سمت داخل قالب، تزریق کرده تا بعد از سرد شدن، شکل قالب را به خود بگیرند. برای خروج آن هم پین های مخصوصی تعبیه شده است. بسیاری از لوازم خانگی، قطعات خودرو از جمله سپر، سبد های میوه و... با این روش تولید می شوند.

قالب گیری دمشی

قالب گیری دمشی یا بادی نوع دیگری از شکل دهی به محصولات پلاستیکی است. ظروف پلاستیکی تو خالی مانند بطری ها و گالن ها که ضخامت دیواره آن ها یکسان است، با این روش تولید می شوند. از دستگاه باد کن پلاستیک، برای این کار استفاده می کنند.
نحوه تولید به این صورت است که مواد مذاب، اطراف قالب را احاطه کرده و بعد از آن، قالب بسته می شود و از انتهای آن، هوایی به صورت تحت فشار دمیده و باعث چسبیدن پلاستیک به بدنه قالب می گردد و شکل آن را پیدا می کند.
عمده ترین نوع پلیمرهای که برای این شیوه به کار می روند شامل پلی اتیلن سبک و سنگین، پت (پلی اتیلن ترفتالات)، پ پ (پلی پروپیلن) و پی وی سی (پلی وینیل کلرید) است.

قالب گیری فشاری

اصولا برای شکل دادن به لاستیک ها، قالب گیری فشاری به کار می رود. البته در تولید محصولات پلاستیکی از جمله ظروف یکبار مصرف، فايبر گلاس و کامپوزیت ها نیز روش کاربردی محسوب می شود. برای این کار، مواد اولیه پلاستیکی به شکل ورق، در حفره فک پایینی قالب قرار گرفته تا به کمک گرما و فشاری که بعد از بسته شدن فک بالایی قالب اعمال می گردد، شکل مور نظر را به خود گیرد.

قالب گیری اکستروژنی

محصولات پلاستیکی که طولشان متناوب بوده و پوسته هستند مانند لوله با قالب گیری اکستروژن تولید می گردند. مواد پلاستیکی مذاب به کمک مارپیچ به سمت خروجی  هدایت شده و حالتی کاملا پیوسته دارد. 

نظرات کاربران :

در حال پردازش ...
صرف نظر از پاسخ دهی (ارسال پاسخ برای نظر )
  • ۱۳ اسفند ۰۰
    مسعود جهانی :
    من 500میلیون سرمایه دارم نمیدونم چه شغلی راه بندازم
    فاطمه دوستکام در پاسخ میگه :
    سلام اگر بتوانید دستگاه های خدمات چوب رو تهیه کنید سرمایه گذاری خوبی هسته مثل دستگاه cncشما از خدمات این دستگاه برای همکاران کابینت ساز می توانید پول خوبی بدست بیاورید
    پاسخ
  • ۲۴ اسفند ۰۰
    تولیدیسبد عزیزی :
    عالی بود ممنون از اطلاعات خوب شما
    پاسخ