ایران ضایعات

مهم ترین تفاوت بین لوله های pvc و upvc

مهم ترین تفاوت بین لوله های pvc و upvc

مقدمه

پس از اینکه لوله های مختلف فلزی، آزبست، سیمانی و... در صنایع مختلف به ویژه انتقال آب و فاضلاب، استفاده شدند و هر یک به نوعی، مشکلات خاصی را به همراه داشتند، لوله های پلاستیکی به عنوان یک جایگزین مناسب برای آنها شناخته و به کار گرفته شدند. لوله های پولیکا يا همان pvc و upvc از پر کاربرد ترین این لوله ها هستند. اما برای اطلاع از تفاوت بین لوله های pvc و upvc این مطلب را تا انتها دنبال نمایید.

لوله های pvc و upvc چه تفاوتی با یکدیگر دارند؟

لوله های pvc و upvc اختلاف چندان زیادی ندارند. پی وی سی، مخفف نام پلی وینیل کلراید است. لوله هایی از این جنس، سبک هستند و مقاومت خوبی دارند. انعطاف پذیری نیز جزو ویژگی های این لوله می باشد. لوله های یو پی وی سی در واقع نسل جدیدی از لوله های پی وی سی هستند. این لوله ها پلی وینیل کلراید غیر پلاستیکی بوده که هم سخت تر  و هم مقاوم تر از pvc می باشند. در اروپا به آنها pvcu می گویند. روش تولید این دو نوع لوله نیز متفاوت است و کاربرد های مختلفی برای آنها رقم می زند.

ویژگی ها و کاربرد upvc

لوله های upvc به خاطر ویژگی های منحصر به فرد خود از جمله عدم تجزیه بیولوژیکی و عدم تغییر شکل در دماهای معمولی، در فضاهای باز، کاربرد فراوانی دارند. البته باید تاکید کرد که امکان تغییر شکل این لوله ها با افرایش درجه حرارت وجود دارد. به خاطر مقاومت در برابر شیمیایی و همچنین دمای هوا در تولید لوله های انتقال آب و فاصلاب و هم در تولید در و پنجره مورد استفاده قرار می گیرد.

ویژگی ها و کاربرد PVC

پی وی سی که مصرف آن در هر سال به طور میانگین، پنج درصد افزایش می یابد، در ساخت لوله ها و اتصالات و در و پنجره به کار می رود. این لوله جایگزین مقرون به صرفه ای برای لوله های مسی و آلومینیومی می باشد. قابلیت برش و نصب آسان لوله های پی وی سی، هم به محبوبیت این لوله ها افزوده است.

ترکیبات سازنده pvc و upvc

یو پی وی سی در سال 1912 در آزمایشگاه ساخته شد. ماده سازنده آن، سنگ نمک و نفت بود. امروزه، از کلسیم و روی به جای سرب در تولید این محصول استفاده می کنند که به سازگاری زیست محیطی آن و افزایش مقاومتش کمک بسیاری می کند.
پی وی سی، به طور همزمان برای نخستین بار توسط دو نفر در مکان های مختلفی ساخته شد. در ترکیب آن از پلیمریزاسیون مونومر وینیل کلراید استفاده می شود که چهل و سه درصد وینیل و پنجاه و هفت درصد کلر دارد.

لوله و اتصالات pvc چه مزایایی دارد؟

ضد حریق بودن از مهم ترین مزایای لوله های پلیکا است. احتمال آتش سوزی و گسترش آتش در بین آنها بسیار کم می باشد.
عدم جذب رطوبت، عایق بودن در مقابل الکتریسته و طول عمر بالا نیز از دیگر مزایای این لوله می باشد. وزن کم و سبک، نصب آنها را در مکان هایی مانند سقف که امکان دسترسی به آن سخت است، تسهیل نموده است. هزینه آنها در مقایسه با نوع فلزی و چدنی پایین تر می باشد.

مزایای لوله و اتصالات upvc

لوله و اتصالات upvc  از طریق مهره و ماسوره متصل می شوند. به همین خاطر نصب بسیار آسانی دارند. هم نسبت به خوردگی و هم زنگ زدگی استحکام خوبی دارند. در استخرها و جکوزی ها کاربرد فراوانی دارد. از طرفی املاح موجود در سیالات در آن رسوب نمی کنند. افت فشار در آنها رخ نمی دهد چون سطح صاف و صیقلی دارند. در برابر ضربه نیز استحکام خوبی دارند. تا چهارصد و پنجاه و چهار درجه سانتی گراد مقاومت دمایی دارند.

خرید و فروش ضایعات pvc و upvc

 ضایعات pvc و upvc قابلیت بازیافت دارند. خرید و فروش این ضایعات در سایت ایران ضایعات به صورت رایگان صورت می گیرد. قیمت  ضایعات pvc و upvc نیز به صورت روزانه در قسمت قیمت روز سایت منتشر می گردد. عدم دخالت دلالان و واسطه های فروش و امکان بهره مندی از مشتریان متعدد مهم ترین خدمتی است که ایران ضایعات برای فعالان این صنف فراهم آورده است. 

قیمت ضایعات PVC و UPVC در سال ۱۴۰۳

 بر اساس نمودار های قیمتی وب سایت ایران ضایعات، قیمت متوسط هر کیلوگرم ضایعات  UPVC در فروردین ماه ۱۴۰۳ بین بیست هزار تا بیست و سه هزار و پانصد تومان رقم خورد. این بازه قیمتی برای اردیبهشت ماه بین بیست و دو هزار تا بیست و چهار هزار تومان بود.‌
ضایعات لوله پلیکا که در اصل همان لوله PVC است در فروردین ماه امسال بین شش هزار و هفتصد تا هشت هزار تومان به ازای هر کیلوگرم قیمت خورد. همچنین قیمت این ضایعات، در اردیبهشت ماه سال جاری با افزایش مواجه شد و هر کیلوگرم آن به طور میانگین، هفت هزار تا نه هزار تومان معامله شد. 

نظرات کاربران :

در حال پردازش ...
صرف نظر از پاسخ دهی (ارسال پاسخ برای نظر )
  • ۱۷ دی ۰۰
    محسن رحیمی :
    قیمت پولیکا لطفا ممنون
    اغامحمدکندوز کندوز در پاسخ میگه :
    مي خوام ضایعات لوله
    پاسخ
  • ۲۰ دی ۰۰
    مهدی شیخ :
    تفاوت رنگشون رو بگید لطفا
    پاسخ