ایران ضایعات

شناخت کاربردها و ویژگی های فلز روی

شناخت کاربردها و ویژگی های فلز روی

معرفی فلز روی

فلز روی که با نماد شیمیایی Zn نشان داده می شود، از نظر فراوانی در پوسته زمین، بیست و سومین عنصر و از نظر کاربرد، چهارمین فلز شناخته می شود. بعد از آهن، آلومینیوم و مس، این فلز کاربرد بسیار زیادی در صنایع مختلف به ویژه آلیاژ سازی دارد.

تاریخچه مختصری از فلز روی در ایران

قدیمی ترین معادن در کشور ما که دارای فلز روی بودند، شامل معادن فیروزه نیشابور و مس قلعه زری بوده که خود قدمتی بیش از چهار هزار سال قبل از میلاد مسیح دارند. البته قبلا  فعالیت های معدن به شکلی سنتی انجام می شد. در دهه 1930 میلادی، تکنولوژی معادن توسط آلمانی ها وارد کشور شد. در بازه زمانی 1346 تا 1356 معادن سرب و روی، شرایط مطلوبی داشتند. در سال 1340، فرانسوی ها، نخستین کارخانه تغلیظ سرب و روی را در استان مرکزی تاسیس کردند. در سال 1371، اولین شمش روی به صورت آزمایشی ساخته شد. تا قبل از این کنسانتره روی،  به کشور های دیگر صادر می شد. یک سال بعد، شرکت های مختلف، تولید شمش روی را آغاز کردند. 

وضعیت معادن روی در جهان

معادن روی تقریبا در نقاط بسیاری یافت می شود. بالغ بر پنجاه کشور، از این منابع بهره مند هستند. چین از جمله کشور های مهمی است که در این زمینه، صاحب امتیاز می باشد. پرو، استرالیا و کانادا هم از دیگر کشور های دارای معادن روی زیاد، به شمار می روند.

نحوه تولید شمش روی

برای تولید شمش روی از خاک روی، اولین مرحله، استخراج آن از معادن می باشد. با ارسال کنسانتره به کارخانه و با انجام آزمایشات مخصوص، میزان روی موجود در آن را می سنجند. پس از آن، کنسانتره به صورت محلول در می آید تا توسط فرآیند الکترولیز به ورق روی تبدیل گردد. 

ورق روی را در نهایت درون کوره های ذوب ریخته و با قالب گیری، شمش روی تولید می شود. 

انواع شمش روی از نظر درصد خلوص

شمش روی ممکن است با درصد خلوص های مختلف تولید شود. انواع مختلف آن عبارت است از:

  • شمش 99.99 درصد 
  • شمش 99.98 درصد
  • شمش 99.97 درصد
  • شمش 99.96 درصد 
  • شمش 99.95 درصد 

کاربرد های فلز روی چیست؟ 

به طور میانگین، سالانه قریب به دوازده میلیون تن فلز روی در سراسر جهان تولید می گردد. صنعت گالوانیزاسیون به تنهایی، حدود پنجاه درصد آن را مصرف می کند. همچنین چهارده درصد آن در صنایع ریخته گری به کار گرفته می شود. صنعت آلیاژسازی هم بهره زیادی از این فلز می برد. علاوه بر این در ساختمان سازی، لوازم الکتریکی و الکترونیکی مختلف نیز کاربرد فراوانی دارد. 

قابلیت بازیافت فلز روی

یکی از شاخصه ها و به عبارتی مزایای فلز روی این است که قابلیت بازیافت خوبی دارد. به طوری که سالانه، درصد قابل توجهی از ضایعات روی، بازیافت شده و مجددا به چرخه تولید بر می گردند. 

خرید و فروش ضایعات روی

کلیه خریداران و فروشندگان ضایعات روی، می توانند آگهی خرید و یا فروش خود را به صورت رایگان در سایت ایران ضایعات ثبت نمایند. این سایت که زیر مجموعه ای از هلدینگ پایا با مدیریت دکتر مجید بخشنده می باشد، بستری امن را برای فعالین این صنف فراهم نموده است. 

خرید و فروش ضایعات به قیمت کارشناسی و عدم دخالت دلالان و واسطه های فروش در معاملات، از مزایای این سایت می باشد. 

نظرات کاربران :

در حال پردازش ...
صرف نظر از پاسخ دهی (ارسال پاسخ برای نظر )
  • ۱ آذر ۰۰
    عزیز اسمعیلی :
    بسیار عالی
    پاسخ
  • ۱ آذر ۰۰
    ابوالحسن دلیران :
    سلام محل کارم بروجرد است خودم مکانیک هستم کارگاه بزرگی دارم میخام برم خط ضایعات بینم از کجا شروع کنم چی بخرم وکجا بفروشم هم نیروی کار دارم هم جایگاه لطفا راهنمایی فرمایید
    رحمانعلی لطفی راشد در پاسخ میگه :
    سلام اقا خوبی اگر پول داری حتما این کار بکن تمام ضایعات ما نقد خریداریم
    پاسخ
  • ۲ آذر ۰۰
    شهریار(2)تحویل.یزد د رویشی :
    سلام خیلی خوب بود
    پاسخ
  • ۲ آذر ۰۰
    سعيد توتچي :
    منبع دلالان در این سایت هستش فقط خود من چندتاشونو به شخصه میشناسم و برلی خود من بار میارن. سایتتون خوبه فقط یکسری ایرادات داره باید اصلاح بشه
    میلاد خدادادی در پاسخ میگه :
    سلام من میخوام کار ضایعات رو شروع کنم سرمایشو دارم ولی نمیدونم چی بخرم و چی بفروشم میتونین راهنماییم کنین?
    پاسخ
  • ۷ آذر ۰۰
    محمود اسماعیلی :
    با سلام و عرض ادب.من تو فکر تولید شمش سرب هستم .دنبال روش تولید علمی هستم .ممنون میشم راهنمایی کنید.کنسانتره
    پاسخ
  • ۸ آذر ۰۰
    ولی خلیلی نژاد :
    آیا تولید شمش سرب از ضایعات؛توجیه اقتصادی دارد؟
    پاسخ