ایران ضایعات

از آلیاژهای اینکونل چه می دانید؟

از آلیاژهای اینکونل چه می دانید؟

آلیاژ اینکونل چیست؟

آلیاژ اینکونل، نوعی سوپر آلیاژ محسوب می شود که پایه آن فلز نیکل است. مقاومت بالا نسبت به خوردگی و همچنین اکسید شدن جزو بارزترین ویژگی های آن می باشد. از اینکونل برای مواردی که دماهای بسیار بالا نیاز باشد و آلومینیوم و فولاد زنگ نزن، کارایی لازم را نداشته باشند، استفاده می شود.

انواع آلیاژ اینکونل

اینکونل، انواع و گرید های مختلفی دارد شامل:

  •  اینکونل گرید 600
  • اینکونل گرید 601
  • اینکونل گرید 625
  • اینکونل گرید 690
  • اینکونل گرید  718
  • اینکونل گرید 751
  • اینکونل گرید 792
  • اینکونل گرید 939

گرید 600، به منظور افزایش استحکام محلول های جامد به کار می رود. نوع 601 هم در صنایع غذایی و هم در صنایع شیمیایی کاربرد دارد. در دماهای خیلی بالا هم استفاده می شود.
نوع 625 از نظر جوشکاری، قابلیت بالایی دارد. در برابر اسید هم مستحکم می باشد. این گرید به غیر از از نیکل، مولیبدن و کروم دارای مقدار زیادی نایوبیم هم هست که به استحکام بیشتر آن کمک می کند.

برای تولید اینکونل گرید 690، مقدار کمی کبالت هم استفاده می کنند. مقاومت ویژه این گرید کم بوده و برای کاربرد های هسته ای به کار می رود. گریدی که در هوا فضا بیشترین کاربرد را دارد، گرید 718 می باشد. نوع 751 این آلیاژ دارای مقادیر بیشتری از آلومینیوم بوده و استحکام شکست بهتری در دمای 1600 فارنهایت دارد. توربین های گازی را به کمک گرید 792 می سازند. قابلیت جوشکاری اینکونل 939  بالاتر بوده و استحکام زیادی دارد. 

مهمترین ویژگی های آلیاژ اینکونل

در مجموع اگر بخواهیم مهمترین ویژگی های آلیاژ اینکونل را بیان کنیم باید به استحکام این آلیاژ در محیط های اسیدی قوی مانند سولفوریک اسید و فسفریک اسید، همچنین هیدروکلریک، نیتریک و گوگرد اشاره کرد. هم در دماهای خیلی بالا و هم در دماهای خیلی پایین، مقاومت خوبی دارند. از آنجایی که نسبت به اکسید شدن در دماهای بالا، مقاوم هستند در محیط هایی که تحت فشار می باشند، قابل استفاده اند. 

صنايع مصرف کننده آلیاژ اینکونل

ویژگی های منحصر به فرد این آلیاژ سبب شده تا در صنایع مختلفی به کار گرفته شود. خودرو سازی از جمله این صنایع می باشد. همان طور که در بالا نیز اشاره شد صنعت هوافضا هم از آن بهره می برد. در ساخت تجهیزاتی که به منظور کنترل آلودگی استفاده می شوند هم به وفور کاربرد این آلیاژ به چشم می خورد. صنایع غذایی از دیگر صنایع مصرف کننده اینکونل به شمار می روند. 

در صنایع دفاع، در ساخت اسلحه و مهمات، پتروشیمی، سکوهای نفتی هم قابلیت این آلیاژ به نمایش گذاشته می شود.

خرید و فروش اینکونل 

سایت ایران ضایعات به عنوان زیرمجموعه ای هلدینگ پایا (شرکت پایا تجارت امن) بستر خرید و فروش ضایعات اینکونل را در سراسر کشور فراهم کرده است. این مجموعه با مدیریت دکتر مجید بخشنده، به قیمت گذاری ضایعات به ویژه ضایعات اینکونل به صورت کارشناسی می پردازد. 

در قسمت خریداران و فروشندگان وب سایت ایران ضایعات می توان آگهی های خرید و فروش اینکونل را به صورت عمده و خرده جست و جو نمود. قیمت اینکونل هم در قسمت قیمت روز سایت موجود می باشد. 

نظرات کاربران :

در حال پردازش ...
صرف نظر از پاسخ دهی (ارسال پاسخ برای نظر )
  • ۱۱ آبان ۰۰
    سید مصطفی حسینی :
    سلام متن این مقاله برام هم جذاب بود وهم تازگی داشت چون از این نوع آلیاژ فلزات استفاده میکنم کم وبیش ولی اطلاعاتی در موردش نداشتم خیلی عالی بود ممنون سپاسگزارم از مسئولان سایت ایران ضایعات
    پاسخ
  • ۱۱ آبان ۰۰
    طالب داوودی :
    سلام من یه مخزن از همین جنس اینکونل نیاز دارم برای کار اسید کاری سولفوریک و نیتریک و تیزاب از کجا میتونم تهیه کنم اگه راهنمایی کنید ممنونم
    محمدرضا مشیری در پاسخ میگه :
    سلام.برای تیزاب ونیتریک وسولفوریک مناسب نیست.تیزاب حلش میکنه.مقاومت داره اما نه دایم.نهایت رف چندروز حل میشه
    فرزاد امامی در پاسخ میگه :
    سلام خوبی استاد مخزن رو از ما بخواهین
    فرزاد امامی در پاسخ میگه :
    سلام استاد مخزن چند لیتری می خواهین
    پاسخ
  • ۱۴ آبان ۰۰
    حسن قاری رستمی :
    سلام تشکر از مقاله خوب شما باعث افزایش اطلاعات من و ما شده است.
    پاسخ
  • ۱۶ آبان ۰۰
    حاجیمراد جنگجو :
    سلام.لطفا در مورد پت زنده که در آگهی های قیمت سایت ایران ضایعات قیمت هاش نوشته شده توضیح بدین چی هست
    پاسخ
  • ۱۶ آبان ۰۰
    حاجیمراد جنگجو :
    سلام. عالی بود اما لطف کنین در مورد پرک پت هاتواش هم یک توضیح بدین که چی هست یا عکسی چیزی بذارین تا بدونیم منظورتون چیه از این اسم . ممنون
    عمو علی در پاسخ میگه :
    باسلام پت هاتواش اول اسیاب میشه بعددستگاه بزرگی هست بنام هاتواش میریزی بعدمیشوره بعدلیبر ورنگهای اضافی توسط فردمیگرن بعد وارد خشک کن میشه که دیگه اماده
    پاسخ
  • ۱ شهریور ۰۱
    امیرحسین یوسفی :
    سلام ضایعات اینکونل چه چیزهایی هستند؟؟
    پاسخ
  • ۲۰ اسفند ۰۱
    دارا دیوان :
    قربان حداقل درمورد ضایعاتش یا انواع فلزاتی که از اینکونل درست شده اند بنوشتید..
    پاسخ