ایران ضایعات

همکاری روسیه و ایران در زمینه فولاد و معدن 

همکاری روسیه و ایران در زمینه فولاد و معدن 

بررسی آمار و ارقام نشان می دهد کشور ما در حوزه معدن با روسیه به طور میانگین هشتاد میلیون دلار در سال، همکاری دارد. این رقم کمتر از یک درصد از کل تجارت خارجی کشور ما در این زمینه می باشد. 

باید اشاره کرد که روسیه در حال حاضر سیاست جدیدی را در پیش گرفته تا بتواند سهم بیشتری از بازار های جهانی را به خود اختصاص دهد و با ایران رقابت نماید. این کشور سعی در ارائه تخفیفات بیشتر برای محصولات مختلف خود دارد. مهم ترین بازار هایی که این دو کشور به رقابت می پردازند شامل فولاد، مس، آلومینیوم و نفت در ترکیه و شرق آسیا می باشد.‌

اما این دو کشور در آینده نیز می توانند با یکدیگر تعامل و همکاری داشته باشند. در زمینه اکتشاف، از قبل از انقلاب، روسها در ایران فعالیت داشتند. 

در مورد فولاد هم مذاکراتی مبتنی بر تهاتر اسلب با ورق گرم بین  شرکت فولاد مبارکه و روسیه صورت گرفته که در صورت همکاری، قسمتی از بازار شمال کشور به این طریق تامین خواهد شد. از طرفی می توان از جنوب کشور  ورق را با قیمت بالاتر صادر نمود. 

علاوه بر این، چادرملو هم با یک شرکت فولادی دیگر در روسیه مذاکره نموده تا بتواند در یکی از معادن سنگ آهن روسیه سرمایه گذاری مشترکی داشته باشد. 

تکنولوژی آهن اسفنجی ایران مورد توجه روس ها بوده و احتمال همکاری این دو کشور جهت راه اندازی واحد های بریکت سازی وجود دارد. همچنین در زمینه طلا و تجهیزات معدنی هم پتانسیل های زیادی جهت همکاری دیده می شود که در این خصوص نیز تا کنون برخی مذاکرات انجام شده است.

نظرات کاربران :

در حال پردازش ...
صرف نظر از پاسخ دهی (ارسال پاسخ برای نظر )