ایران ضایعات

قطعی برق، چه تاثیری بر قیمت های زنجیره فولاد دارد؟

قطعی برق، چه تاثیری بر قیمت های زنجیره فولاد دارد؟

شروع فصل گرما، مشکل قطعی برق را به همراه دارد. البته صنایع به ویژه صنعت فولاد که وابستگی زیادی به برق دارد، متحمل خسارات بیشتری می شود. زیرا تولید آنها کاهش می یابد و گاها به صفر می رسد.

کاهش تولید فولاد در سال ۱۴۰۰ نیز به خاطر همین موضوع رخ داد. در سه ماهه دوم سال قبل، افت چهل درصدی (یعنی حدود ۳.۲ میلیون تن) تولید به خاطر قطعی برق ثبت شد. در نتیجه هم کارخانه های فولادی متضرر شدند و هم فرصت صادرات را از دست دادند.
حتی شرکت های ذوب آهن اصفهان و فولاد مبارکه که خود دارای نیروگاه اختصاصی برق بودند، هم با همین مشکل مواجه و موجب شکایت آنها شد. این مورد را باید به عدم توسعه زیرساخت‌ها ربط داد.
عدم توسعه و بهینه سازی صنعت برق و گاز در سال های اخیر، صنایع مختلف به ویژه فولاد را با معضلات مختلفی از جمله ضرر برای تولید کننده، افزایش هزینه های تمام شده محصولات، عدم استفاده از ظرفیت های تولید، بیکاری، از دست دادن فرصت های صادراتی و ...  مواجه ساخته است.
از جمله تبعات قطعی برق در زنجیره فولاد این است که قیمت گندله و آهن اسفنجی کاهش می یابد اما قیمت شمش و مقاطع  افزایشی خواهد بود. زیرا در حال حاضر فعالیت های ساختمانی و عمرانی بیشتر بوده و از طرفی کاهش تولید هم وجود دارد.

نظرات کاربران :

در حال پردازش ...
صرف نظر از پاسخ دهی (ارسال پاسخ برای نظر )
  • ۹ خرداد ۰۱
    سجاد کریمی :
    بسیار عالی
    پاسخ