ایران ضایعات

رمز موفقیت آلمان ها در حوزه بازیافت

رمز موفقیت آلمان ها در حوزه بازیافت

آلمان، امروزه به یکی از کشورهای موفق در حوزه بازیافت زباله تبدیل شده است به طوری که بیش از نیمی از مواد ضایعاتی خود را بازیافت و به چرخه تولید مجدد برمی گرداند. این کشور به عنوان قهرمان محیط زیست دنیا شناخته می شود. جالب است که مدیریت پسماند در این کشور برای تمامی شهروندان کاملاً فرهنگ سازی و به یک امر ضروری تبدیل شده است اما دلیل این امر چیست؟

این کشور حدود سی میلیون تن زباله خانگی در سال تولید می کند. مجموع کل ضایعات تولیدی آن سیصد و بیست و پنج میلیون تن می باشد که می تواند زمینه ساز مشکلات مختلف زیست محیطی و بیماری های متعدد باشد. از این رو از قرن نوزدهم تکنولوژی های مربوط به مدیریت پسماند توسط آلمان‌ها مورد توجه قرار گرفت. آنها به این نتیجه رسیدند که باید تولید زباله و ضایعات را کاهش داد. همچنین آنها را تا حد امکان مجدداً مورد استفاده قرار داده و بازیافت ضایعات به امری کاملاً ضروری هم برای دولت و هم برای مردم این کشور تبدیل گردید.

آلمان ها از سیستم دوگانه برای مدیریت پسماند استفاده کردند و تولیدکنندگان و فروشندگان را ملزم به تبعیت از این سیستم کردند. به این صورت که با بزرگتر شدن بسته بندی محصولات، می بایست هزینه بیشتری بابت آن پرداخت گردد. این سیستم سبب شد تا تولید کنندگان هم مصرف کاغذ و هم فلزات مختلف را تا حد امکان کاهش دهند و میزان شیشه کمتری را به کار ببرند.

موفقیت این طرح به خاطر تفکیک و جداسازی پسماند می باشد طرح تفکیک پسماند از سال ۲۰۱۵ در آلمان آغاز شد به این صورت که زباله های خانگی شامل پلاستیک ها و شیشه ها کاغذ و پسماند تر و غیره می بایست هر یک در مخازن جدا جمع آوری گردند به عنوان مثال تفکیک ضایعات شیشه بر اساس رنگ آنها صورت می گرفت. 

 یک واقعیت انکار ناپذیر این است که شهروندان با دولت همکاری لازم را دارند و با وجود آنکه تکنولوژی چندان پیچیده در این کشور استفاده نمی شود اما به‌خاطر فرهنگ سازی و وضع قوانین در این خصوص، چنان موفقیتی حاصل شده است. 

در بخش‌های مختلف آلمان، مخازن زباله با رنگ های مختلف دیده می شوند که هر یک به منظور جمع آوری یک نوع از ضایعات در نظر گرفته شده است.

علاوه بر الزام شهروندان به جداسازی زباله های خانگی کارخانه‌ها می بایست زباله های خاص مانند باتری ها و ضایعات الکتریکی و الکترونیکی را به مراکز بازیافت تحویل دهند در غیر این صورت مشمول جریمه های سنگین می شوند. این موضوع همکاری ۹۰ درصدی آلمان ها را در مدیریت پسماند به وجود آورد به این ترتیب ان‌ها به یکی از موفق ترین ترین کشورهای حوزه بازیافت تبدیل شده است.

نظرات کاربران :

در حال پردازش ...
صرف نظر از پاسخ دهی (ارسال پاسخ برای نظر )
  • ۳ اسفند ۰۰
    حسین ایمانی :
    سیاستمداران و گردانندگان آلمان برای ملت خود احترام قایلند دزد نیستند . آلمان دست پرورده هیتلره . باید نمونه باشه .
    پاسخ
  • ۴ اسفند ۰۰
    علی اصغر حبیبی :
    سلام به نظر من باید از طریق مالی مردم را تشویق به این کار کرد یعنی از انها ضایعات را بخریم بنده بعنوان فارغ التحصیل سال 1371 دانشگاه علوم پزشکی تهران اماده همکاری هستم البته از روش خیلی ساده و بدون دنگ و فنگ اداری و تنها ثبت مشخصات افرادی که قراره در این رابطه فعالیت کنند
    پاسخ
  • ۱۷ اسفند ۰۰
    پرگل کریمی :
    سلام من علاقه مندم توی این زمینه برای خودم شغلی ایجاد کنم ونیاز به راهنمایی دارم ازکجا شروع کنم؟؟
    پاسخ