ایران ضایعات

علت افزایش قیمت محصولات فولادی

آشفته بازار قیمت محصولات فولادی

در دو هفته اخیر شاهد نوسانات بسیار زیاد قیمت محصولات فولادی هستیم. عوامل متعددی منجر به ایجاد این نوسانات قیمتی شده که در اینجا به بررسی مهمترین عوامل تاثیرگذار خواهیم پرداخت:

 

- قیمت جهانی شمش فولاد و نرخ ارز نیمایی

براساس فرمول تعیین شده از سوی دولت، قیمت شمش فولاد در تالار بورس کالا مطابق فرمول زیر محاسبه می شود:

88% * نرخ شمش CIS * نرخ هفتگی ارز نیمایی = قیمت پایه شمش


مطابق فرمول، نرخ شمش CIS و نرخ هفتگی دلار نیمایی تعیین کننده قیمت پایه شمش فولاد در بورس کالا است.

همینطور هم قیمت پایه محصولات فولادی 11 تا 12 درصد قیمت پایه شمش محاسبه می شود به طور مثال قیمت پایه میلگرد از فرمول زیر محاسبه می شود:

قیمت پایه شمش * 1.09 = قیمت پایه میلگرد


به عبارت دیگر قیمت پایه میلگرد 9 درصد از قیمت شمش بیشتر است.
لذا تغییر در نرخ شمش CIS و ارز نیمایی، منجر به کاهش یا افزایش شمش فولاد و محصولات فولادی خواهد شد.

با توجه به نمودارهای فوق در دو هفته گذشته با توجه به ثابت بودن تقریبی قیمت شمش CIS، با افزایش دلار نیمایی قیمت پایه شمش در بورس کالا افزایش یافته است. این مساله سبب افزایش قیمت محصولات فولادی نظیر میلگرد، تیرآهن و ... در بورس کالا نیز شده است.


- میزان عرضه و تقاضا

عرضه و تقاضا یکی از بهترین فاکتورهای قیمت گذاری و کشف قیمت کالاها به حساب می آید. در این روش هر شرکتی با ارائه قیمت بهتر در بورس کالا می تواند با جذب تقاضا، نبض بازار را در دست گرفته و تعیین کننده قیمت در کشور باشد همانگونه که در سال 1388 فولاد خوزستان تنها تولید کننده محصولات فولادی بود و توانست نبض بازار را در دست گیرد.
معمولا هر شرکتی که دسترسی بهتر به منابع و انرژی داشته و قیمت عرضه آن در بورس کالا کمتر باشد، می تواند تقاضا را به سمت خود بکشد.


در دو هفته گذشته به دلیل افزایش تقاضای کاذب برای محصولات فولادی شاهد سیر صعودی قیمت محصولات فولادی بوده ایم.
به عبارت دیگر بسیاری از خریداران، محصولات فولادی را راهی برای سرمایه گذاری در نظر گرفته و با ایجاد حباب تقاضا مسبب افزایش قیمت ها شده اند.
همچنین زمانی که میزان تقاضا به نسبت عرضه بیشتر باشد، با ایجاد رقابت در بازار، افزایش قیمت محصولات فولادی در بورس کالا رقم می خورد. نمودارهای زیر روند افزایش قیمت عرضه شده میلگرد و تیرآهن در بورس کالا را نشان می دهد.

از همین رو دولت جهت کنترل بازار اعلام کرد که قیمت عرضه شمش فولادی توسط تولید کنندگان در بورس کالا نباید بالاتر از قیمت جهانی شمش باشد. بنابراین برخی از معاملات بورس کالا در طی دو هفته گذشته باطل اعلام شد تا به تعدیل قیمت ها کمک شود.
اما این مورد زمینه ورود تولیدکنندگان به بازار آزاد را فراهم خواهد نمود.
لازم به ذکر است شیوع ویروس کرونا راه صادرات محصولات فولادی را سد نکرد و در نتیجه با شرایط حال کشور تولید کنندگان سود بیشتر را در صادرات می جویند.

 

با توجه به عوامل ذکر شده، در شرایط کنونی افزایش دلار نیمایی، وجود تقاضای کاذب و قیمت گذاری نامتعارف از جمله عواملی هستند که باعث ایجاد تورم افسار گسیخته در زنجیره فولاد کشور شده اند. با این شرایط رسیدن به چشم انداز سال 1404 که تولید 55 میلیون تن فولاد است، با موانع بسیاری همراه خواهد بود.

نظرات کاربران :

در حال پردازش ...
صرف نظر از پاسخ دهی (ارسال پاسخ برای نظر )