ایران ضایعات

برخی اصطلاحات و تعاریف متداول در صنعت فولاد

برخی اصطلاحات و تعاریف متداول در صنعت فولاد

در این مطلب برخی اصطلاحات و تعاریف متداول در صنعت فولاد معرفی می گردد.

سازمان تجارت جهانی

قوانین تجارت بین الملل توسط سازمانی تحت عنوان سازمان تجارت جهانی یا همان (World Trade Organization) وضع می گردد. این سازمان را با WTO معرفی می کنند و مرجعی برای مرتفع نمودن اختلافات بین اعضای سازمان می باشد. سازمان تجارت جهانی در ژنوی سوئیس مستقر بوده و کشورهای زیادی عضو این سازمان هستند.

انجمن جهانی فولاد

در سال 2008 موسسه بین المللی آهن و فولاد به انجمن جهانی فولاد تغییر نام داد. این انجمن جهانی را با نام اختصاری WSA عنوان می کنند و جزو معتبرترین مؤسسه های غیرانتفاعی جهان در حوزه فولاد به شمار می رود. دفتر مرکزی آن در بروکسل و نمایندگی آن در شانگهای واقع شده است. درصد زیادی از فولاد تولیدی در جهان، توسط اعضای انجمن فولاد جهان تولید می شود.

اتاق بین المللی فولاد زنگ نزن

اتاق بین المللی فولاد زنگ نزن یکی از زیر مجموعه های انجمن جهانی فولاد است که در سال 1996 تأسیس گردید. این مجموعه غیر انتفاعی با هدف انجام تحقیقات و ارائه گزارش در مورد تولید و مصرف انواع زنگ نزن فعالیت می کند. نماد اختصاری آن ISSF است.

ISSF به شکل مستقل از انجمن فولاد جهان عمل کرده و بودجه جداگانه دریافت می کند. هیئت مدیره مختص به خود را نیز دارد. اما شخصیت حقوقی مستقل ندارد. رئیس هیئت مدیره آن هم از بین اعضای هیئت مدیره انجمن جهانی فولاد انتخاب می شود.

اعضای آن به دو صورت می باشد. یعنی هم شرکت های تولید کننده فولاد زنگ نزن و هم انجمن های ملی و منطقه ای که در این حوزه، فعالیت می کنند، می توانند عضویت این مجموعه را داشته باشند. بالغ بر هشتاد درصد از فولاد زنگ نزن در جهان توسط اعضای آن تولید می شوند.

انجمن تولید کنندگان فولاد ایران

انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در تاریخ بیستم شهریور ماه سال 1380تشکیل شد. در آن زمان، بیست شرکت فولادی به عضویت این انجمن درآمدند. البته ابتدا تحت عنوان انجمن صنفی تولیدکنندگان فولاد ایران به ثبت رسید. ساماندهي در امر توليد، برقراری توازن و نظم و مهیا سازی شرایط برای بهره برداري هرچه بهتر و بیشتر از سرمايه گذاري از اهداف اصلی و محوری این انجمن، مطرح می شود. پنج سال بعد از تاسیس، یعنی در سال 1385، از عضویت وزارت کار به عضویت اتاق بازرگانی و صنايع و معادن ايران درآمد.

انستیتو بین المللی جوش

انستیتو بین المللی جوش یا همان IIW در سال 1948 با عضویت 13 کشور راه اندازی شد. انجمن های جوشکاری به منظور بالا بردن همکاری های علمی و فنی این انستیتو را تأسیس کردند و امروز بزرگترین شبکه بین المللی جوشکاری و روش های مختلف اتصال می باشد.

 فدراسیون جوش اروپا

در سال 1992موسسه ای با نام فدراسیون جوش اروپا به ثبت رسید تا نظام آموزشی در عرصه جوشکاری را مدیریت کند و صلاحیت متقاضیان برای فعالیت در این حوزه را تأیید نماید و مسئولیت ارائه مدرک به اشخاص حقیقی و حقوقی را عهده دار شود.

فولاد مصرفی

منظور از فولاد مصرفی میزان فولادی است که مورد استفاده قرار می گیرد و یا تقاضا برای خرید آن وجود دارد. در واقع کل فولاد تولید شده در کشور به علاوه ی کل فولاد وارداتی را منهای میزان صادرات فولاد کرده تا مقدار کمّی این آیتم به دست آید.

ظرفیت فولاد سازی

بالاترین تولید فولاد ممکن در شرایط کاری عادی را ظرفیت فولادسازی می نامند.

محصولات تخت فولادی

محصولات تخت فولادی شامل آن دسته از فولاد ها هستند که طی نورد به دست می آیند. ورق های فولادی، تسمه و پلیت از مهم ترین محصولات تخت فولادی به شمار می روند که کاربرد گسترده ای در صنایع خودروسازی، لوله سازی و ... دارند.  

محصولات طویل فولادی

محصولات طویل فولادی، دارای طول بیشتری هستند و تنوع بالایی دارند. شمش، تیر آهن، میلگرد، ریل و ... از جمله این محصولات می باشند.

نظرات کاربران :

در حال پردازش ...
صرف نظر از پاسخ دهی (ارسال پاسخ برای نظر )