ایران ضایعات

آشنایی با آلیاژ های مختلف و ویژگی های آنها

آشنایی با آلیاژ های مختلف و ویژگی های آن

مقدمه

آلیاژ یک اصطلاح متداول در صنعت است که فعالان حوزه ضایعات هم به کرات با آن در ارتباط هستند. اما اگر بخواهیم تعریفی از آلیاژ داشته باشیم باید بگوییم ترکیب حداقل دو عنصر با هم که حداقل یکی از آنها فلز باشد، آلیاژ را به وجود می آورد. عناصر تشکیل دهنده آلیاژ به روش فیزیکی،قابل تفکیک نیستند. این مواد، همکن هستند و خواص فلز را حفظ می کند. حتی اگر در ترکیب خود، عناصر غیر فلزی داشته باشد.

مهم ترین آلیاژها کدامند؟

آلیاژها تنوع زیادی دارند. با توجه به نیازهای متعدد در زمینه های مختلف، طیف متنوعی از آنها ساخته می شود. فولاد یکی از مهم ترین آلیاژهایی است که می توان از آن نام برد و در صنایع مختلف از جمله ساختمان سازی، خودروسازی و ... مورد استفاده قرار می گیرد. این آلیاژ  از ترکیب آهن با کربن تولید می شود. اگر نیکل و یا عناصر دیگری که نسبت به زنگ زدگی دارای مقاومت هستند هم در ترکیب آن به کار رود، فولاد ضد زنگ ساخته می شود. 

برنج و برنز را نیز باید در این دسته قرار داد. برنج که از ارزش مالی زیادی برخوردار است، نوعی آلیاژ شامل مس و روی می باشد. برنز نیز از ترکیب مس و قلع به وجود می آید. حتی طلای 18 عیار هم که بسیاری از افراد تصور می کنند، فلز خالص است، نوعی آلیاژ می باشد که 75 درصد آن طلا و ما بقی آن شامل مس، نیکل و یا روی می باشد. پیوتر هم در بردارنده قلع، مس، سرب یا آنتیموان است.

آلیاژها چه برتری نسبت به فلزات دارند؟

آلیاژها به طور کلی هم خصوصیات شیمیایی و هم خصوصیات فیزیکی یهتری در مقایسه با عناصر خالص دارند. آنها همچنین در برابر خوردگی و هم در برابر حرارت، مقاومت بالایی دارند. علاوه بر این از خواص الکتریکی و مغناطیسی خوبی برخوردارند. به همین خاطر، مورد استقبال قرار می گیرند. 

بررسی قیمت انواع آلیاژها در ایران ضایعات

در سایت ایران ضایعات می توان دسته بندی متنوعی که برای محصولات و ضایعات آلیاژهای مختلف از جمله فولاد و برنج وجود دارد را بررسی نمود. به عنوان مثال، برنج زرد بار، برنج سفیدبار از جمله انواع ضایعات برنجی هستند که درصد مس موجود در آنها متفاوت بوده و همین امر بر قیمت آنها اثر می گذارد. نوع زردبار، شامل مس بیشتری است. افرادی که به تازگی وارد این حوزه شده اند، بهتر است در مرحله اول این دسته بندی ها را مطاله نمایند. 

نظرات کاربران :

در حال پردازش ...
صرف نظر از پاسخ دهی (ارسال پاسخ برای نظر )