ایران ضایعات

ورود ارز دولتی به بازار ضایعات

ورود ارز دولتی به بازار ضایعات

در حالیکه که افزایش نرخ دلار و ارزهای خارجی، سفره مردم را بیش از پیش کوچک کرده و معیشت و زندگی عادی را با اخلال مواجه ساخته است، دولت بر آن شد که ارز دولتی با نرخ 4200 تومان توزیع کند تا کالاهای اساسی بدون دغدغه در اختیار مصرف کنندگان قرار گیرد. در پنج ماهه نخست امسال نیز ۶۹ هزار میلیارد تومان ارز ۴۲۰۰ تومانی را برای این منظور در اختیار افراد مختلف قرار داد. اما آنچه به عینه مشاهده می شود، نه تنها گشایشی در زندگی مردم ایجاد نشده است، بلکه گرانی و قیمت های بالا با شیبی بسیار تندتر در حال پیشروی است.

طبق گزارشات صورت گرفته برخی از افراد محصولاتی را که با ارز دولتی خریده اند با قیمت آزاد به فروش می رسانند. برخی نیز اجازه نمی دهند، این ارز به کالای نهایی تبدیل شود. در واقع کالای نهایی را معدوم کرده و یا آن را به کالای اسقاطی و ضایعاتی تبدیل می کنند. نمونه بارز این امر، قالب های فولادی است.

مدتی پیش حجم ضایعات فولادی، افزایش دو چندانی پیدا کرد. حسین سلاح‌ورزی، نائب رئیس اتاق ایران علت این امر را سوء استفاده از ارز دولتی توسط برخی افراد عنوان کرد. با توجه به سوددهی بالای فروش ضایعات فولادی نسبت به فروش محصولات با قیمت دولتی، تولیدکنندگان قالب‌ های فولادی را به عنوان ضایعات به فروش می رسانند و تمایلی به عرضه آن در بازار ندارند.

سلاح‌ ورزی، مداخله بیش از حد دولت در بازارها و قیمت‌گذاری دستوری و همچنین توزیع رانت‌ های دولتی را از علل اصلی این مشکلات دانست. البته در خودرو سازی نیز شاهد چنین معضلی هستیم. خودرو پراید که تولید داخل بوده و ارز دولتی برای تولید دریافت می کند، با قیمت 100 درصدی مواجه شده، اما در مورد خودرویی مانند خودرو کوییک که با ارز آزاد وارد می شود، صرفاً 25 درصد افزایش قیمت رخ داده است. بنابراین پر واضح است افرادی در این زمینه، اجازه تولید محصول نهایی را نمی دهند و صرفاً منابع شخصی خود را در نظر می گیرند.

نظرات کاربران :

در حال پردازش ...
صرف نظر از پاسخ دهی (ارسال پاسخ برای نظر )